Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 mars 2024 11:29
Del på Facebook
Cruiseskipet Viking Sky var etter hvert svært nær grunnstøting rett utenfor Male i Hustadvika kommune. Foto: Steinar Melby / NettStudio / KSU.NO
Cruiseskipet Viking Sky var etter hvert svært nær grunnstøting rett utenfor Male i Hustadvika kommune. Foto: Steinar Melby / NettStudio / KSU.NO

Havarikommisjonen har kommet med sin rapport om havariet til cruiseskipet Viking Sky i Hustadvika i 2019. De påpeker en rekke feil.

I rapporten skriver de blant annet at skipet manglet redundans på grunn av at én av fire dieselgeneratorer var ute av drift, og derfor ble mannskap og passasjerer utsatt for økt risiko.

Annonse
Annonse

– Viking Sky oppfylte ikke gjeldende sikkerhetsstandarder og skulle derfor ikke ha forlatt Tromsø under de rådende omstendigheter, skriver kommisjonen.

Til sammen fremmer de 14 tilrådinger i forbindelse med havariet.

Fikk blackout

Rapporten er sterkt forsinket, skriver NRK.

Cruiseskipet Viking Sky seilte fra Tromsø til Stavanger i mars 2019. På ettermiddagen 23. mars seilte de inn i en storm i Hustadvika mellom Kristiansund og Molde. Skipet fikk blackout, og var bare en skipslengde unna å gå på land.

Annonse
Annonse

– Med 1374 personer om bord hadde ulykken potensial til å bli en av de verste katastrofene til sjøs i moderne tid, skriver Havarikommisjonen.

470 personer ble evakuert med helikopter. Det tok 39 minutter å få liv i motorene igjen. Det ble mobilisert store ressurser i Molde og Fræna for å sørge for evakueringen.

Sjøfartsdirektoratet delvis uenige

Årsaken til motorstansen var at det var for lavt oljenivå i alle dieselgeneratorenes smøreoljetanker, i kombinasjon med stamping og rulling i høy sjøgang, fastslår Havarikommisjonen.

– Vi ser også en del funn som vi både vil og skal følge opp videre. Samtidig er det noen av kommisjonens tilrådninger og vurderinger som vi ikke støtter, sier sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide i en pressemelding.

Sjøfartsdirektoratet mener blant annet at det ikke er noe galt med designet på smøreoljetankene, ulikt Havarikommisjonen. De understreker også at det allerede er blitt gjennomført en rekke tiltak siden hendelsen og har fulgt opp med relevante aktører.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse