Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 april 2024 07:39
Del på Facebook
Cruiseskipene har blitt fast inventar i norske fjorder. Cruisenæringen står for store utslipp, det siste tiåret har klimagassutslippet tredoblet seg. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB
Cruiseskipene har blitt fast inventar i norske fjorder. Cruisenæringen står for store utslipp, det siste tiåret har klimagassutslippet tredoblet seg. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB

Klimagassutslippene fra cruisetrafikken i norsk farvann har økt kraftig de siste årene. Nye beregninger viser at utslippene kan passere innenlands flytrafikk.

– Det er faktisk helt vilt. Jeg var ikke klar over at utslippsøkningen fra cruise er så stor som disse tallene viser, sier Truls Gulowsen, lederen i Naturvernforbundet, til Dagens Næringsliv.

Annonse
Annonse

Etter to magre år for cruisenæringen under pandemien har antall anløp i norske havner tatt seg kraftig opp. Et anslag fra Cruise Lines International Association (Clia) viser at det ligger an til 5049 cruiseanløp i norske havner i 2024. I 2015 var tallet på 1975.

– Det er høyst sannsynlig at CO2-utslippene fra cruiseskipene dermed vil passere utslippene fra innenriks luftfart i år. Det tror jeg få hadde regnet med kunne skje, forteller Svein Thompson i bærekraftanalyseselskapet Stakeholder til avisen.

Annonse
Annonse

Han viser til at innenriks luftfart sto for utslipp på 1,1 millioner tonn i 2022. Tall fra den internasjonale cruiseorganisasjonen Clia spår en tredobling i cruiseutslippene siden 2015. I 2024 kan tallet passere 1,2 millioner tonn.

Lederen i Naturvernforbundet mener nok er nok fra cruisenæringen. Han vil si nei til store cruiseskip.

– Dette er flytende klimagassfabrikker, og Norge som sjøfartsnasjon bør gå foran og si at dette er uønsket turisme, mener Gulowsen overfor Dagens Næringsliv.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for å flytte fergeleiet i Molde? Kor mykje av ÅDT på 2350 svinger kjem frå/til Molde sentrum? Utfordringa ...
Terje Sundsbø 4 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrMange år før tankene om Fergefri E39 ble lansert, var det forslag om å flytte fergeleiet i Molde ut av ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er definisjonen av Molde sentrum, og kva er forskjellen på Molde og Sjøholt kva gjeld trafikk generert frå E39/E136? 
Terje Sundsbø 8 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
Hvordan vil Frank Sve (Frp) prioritere fergeavløsning for de to store og folkerike øyene Gossen og Otrøya sammen med andre ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse