Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
12 april 2024 07:36
Del på Facebook
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Nok en gang har et turbinblad på 22 tonn falt i bakken, i et område der folk og dyr nærmest ferdes fritt. – Områder med vindkraft er industriareal. Disse må stenges for fri ferdsel før det skjer tap av menneskeliv, sier John Fiskvik i Motvind Norge i en pressemelding.

Et 72 meter langt turbinblad har knekt og falt av vindturbinen i Odal vindkraftverk på Engerfjellet. På vindkraftverkets nettsider står det at hvert enkelt turbinblad veier hele 22 tonn.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Jeg er utrolig glad for at ingen ble skadet da bladet falt av, sier ordfører Odd Kjetil Østvand-Sløtte (Ap) til NRK.

I mars meldte NRK at 14 av vindkraftverkets 42 vindturbiner var ute av drift på grunn av skader på flere av turbinbladene.

– Vil flere rotorblad falle ned? Vindkraftverket i Nord-Odal er det anlegget i Norge som ligger aller nærmest et drikkevann i bruk. Ironisk nok ble folk stoppet fra å sette opp en uskyldig gapahuk på grunn av fare for forurensing av drikkevannet kort tid før kommunen sa ja til vindkraft der. Siden vindkraftverket kom i full drift høsten 2022 har det allerede vært både oljelekkasje og nå også et turbinhavari, forteller John Fiskvik, leder i Motvind Norge.

Øyfjellet vindpark i Nordland har også opplevd lignende problemer. Der ligger fortsatt flere turbinblad splintret på bakken etter at de falt ned tidligere i vinter. På nettsidene deres står det:

«Den nye infrastrukturen som er etablert gjør fjellet og nærområdene lett tilgjengelige for fotturer, rekreasjon, sykkelturer, motbakkeløp, fisketurer, skilek og andre aktiviteter. Arealet Øyfjellet vindpark båndlegger er et helårsåpent tilbud for alle. Det er fri tilgang for ikke-motorisert ferdsel i hele fjellet og gevinsten ved å bruke området er udiskutabel.»

Nettsidene til Odal Vind reklamerer med at «veiene i anlegget vil gjøre hele området mer tilgjengelig for folk som vil ut på tur.»

– At vindkraftbransjen får lov til å promotere industriområdene sine på denne måten er rett og slett farlig, sier Fiskvik i Motvind Norge.

– Å oppholde seg i områder der det er vindindustri medfører risiko, enten for livsfarlig iskast eller at turbinene rett og slett faller fra hverandre. Dette er snakk om svært store installasjoner med omfattende skadepotensiale.

Annonse
Annonse

Fiskvik mener at fri ferdsel i disse industriarealene bør kraftig innskrenkes eller forbys av myndighetene.

– Når et vindkraftanlegg selges inn til kommuner blir det ofte argumentert med at utbygger vil gjøre området mer tilgjengelig for folk. Slik farlig markedsføring må forbys. Et aktivt industriområde er ikke egnet for rekreasjon, og det fikk vi dokumentert nok en gang i Nord-Odal nå. Sier man ja til vindkraft, er området tapt for befolkningen, avslutter leder i Motvind Norge, John Fiskvik.

Oversikt ulykker ved norske vindkraftanlegg, siste år

09.02.2023 Smøla

27.06.2023 Odal vindkraftverk

27.01.2024 Øyfjellet

30.01.2024 Havøygavlen

30.01.2024 Smøla

  • En turbinvinge knekt

30.01.2024 Kvenndalsfjellet Fosen

  • To turbinvinger knekt

28.02.2024 Sandøy vindkraftverk, Harøya

10.04.2024 Odal Vindkraftverk

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøDu må sjå på det totale trafikkbildet, inkludert vest for Molde sentrum, rundkjøringa ved Roseby, Fannestrandsveien, Frænaveien etc. Alke utrusta ...
Terje Sundsbø 2 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrTror du det bare er trafikken i den ene retningen som skaper trafikk-kaos? Bli voksen, din barnslige kverulering er ikke Naturvernforbundet ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøEr ferga årsak til ÅDT på 8000 når ein svinger til høgre mot øst? Kor mange frå ferga skal svinge ...
Terje Sundsbø 6 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn stadig mer underdimensjonert vei, uten utvidelsesmuligheter. Fergetrafikken må ut av sentrum. Hva er det du ikke forstår?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje Sundsbø"Fergeleiet kan ikke forbli i Molde sentrum mye lenger."Kva er flaskehalsen?
Terje Sundsbø 19 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDet lederen av Stortingets samferdselskomite uttalte i forbindelse med lanseringen av NTP var nok etter påtrykk fra samferdselsministeren. Slik sett ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse