Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 oktober 2017 14:54
Del på Facebook
DAB-radio. En gjennomgang av landets 430 kommuner viser store forskjeller i dagens radiotilbud. Løsningen er en digitalisering av radioen, på lik linje som fjorårets TV-digitalisering, og fordrer en klar slukkedato for dagens analoge FM-nett. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
DAB-radio. En gjennomgang av landets 430 kommuner viser store forskjeller i dagens radiotilbud. Løsningen er en digitalisering av radioen, på lik linje som fjorårets TV-digitalisering, og fordrer en klar slukkedato for dagens analoge FM-nett. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hver tiende radiolytter er blitt borte de siste 12 månedene, viser ferske tall. NRK er hardest rammet etter at dab-radio ble innført.

I uke 39, den første hele uka etter at NRK slo av sine FM-sendere i Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold, har NRK totalt en oppslutning på 40,3 prosent for hele Norge, skriver Medier24.

På samme tid i 2016 var oppslutningen på 49,0 prosent. Det er en tilbakegang på 8,7 prosentpoeng, noe som tilsvarer et fall i oppslutning på hele 18 prosent, altså omtrent hver femte lytter.

Ifølge tallene fra Kantar TNS har NRK P3 blitt nesten halvert med en oppslutning som har gått ned fra 11,6 prosent i uke 39 i fjor til bare 6,3 prosent samme uke i år. NRK P1 har mistet flest lyttere med en nedgang fra 33,2 prosent i fjor til 26,6 prosent i samme periode i år, mens P2 går ned fra 61, prosent til 5,3 prosent.

Tallene bekymrer likevel ikke radiosjef Jon Braanes i NRK.

– Vi har selvsagt vært forberedt på at lyttingen går ned, spesielt nå, men også generelt i hele 2017. Noe annet er ikke å forvente i et stort teknologiskifte når folk skal ha nye radioer, sier han. Han peker også på at NRK i denne perioden slo av FM-senderne i et område hvor rundt en tredel av befolkningen bor, og tror at lyttingen vil gå opp igjen.

De kommersielle radiostasjonene taper også lyttere, nedgangen er mellom 20 og 25 prosent. Hovedkanalen til P4 har gått fra 20,9 prosent oppslutning i uke 39, i fjor til 16,2 prosent samme uke i år. I den samme perioden har Radio Norge gått fra 12,3 til 8,9 prosent.

Total sett har radiolyttingen gått ned fra 68,2 prosent til 61,7 prosent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 1 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 3 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 6 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 7 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse