Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
16 oktober 2017 14:54
Del på Facebook
DAB-radio. En gjennomgang av landets 430 kommuner viser store forskjeller i dagens radiotilbud. Løsningen er en digitalisering av radioen, på lik linje som fjorårets TV-digitalisering, og fordrer en klar slukkedato for dagens analoge FM-nett. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
DAB-radio. En gjennomgang av landets 430 kommuner viser store forskjeller i dagens radiotilbud. Løsningen er en digitalisering av radioen, på lik linje som fjorårets TV-digitalisering, og fordrer en klar slukkedato for dagens analoge FM-nett. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hver tiende radiolytter er blitt borte de siste 12 månedene, viser ferske tall. NRK er hardest rammet etter at dab-radio ble innført.

I uke 39, den første hele uka etter at NRK slo av sine FM-sendere i Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold, har NRK totalt en oppslutning på 40,3 prosent for hele Norge, skriver Medier24.

På samme tid i 2016 var oppslutningen på 49,0 prosent. Det er en tilbakegang på 8,7 prosentpoeng, noe som tilsvarer et fall i oppslutning på hele 18 prosent, altså omtrent hver femte lytter.

Ifølge tallene fra Kantar TNS har NRK P3 blitt nesten halvert med en oppslutning som har gått ned fra 11,6 prosent i uke 39 i fjor til bare 6,3 prosent samme uke i år. NRK P1 har mistet flest lyttere med en nedgang fra 33,2 prosent i fjor til 26,6 prosent i samme periode i år, mens P2 går ned fra 61, prosent til 5,3 prosent.

Tallene bekymrer likevel ikke radiosjef Jon Braanes i NRK.

– Vi har selvsagt vært forberedt på at lyttingen går ned, spesielt nå, men også generelt i hele 2017. Noe annet er ikke å forvente i et stort teknologiskifte når folk skal ha nye radioer, sier han. Han peker også på at NRK i denne perioden slo av FM-senderne i et område hvor rundt en tredel av befolkningen bor, og tror at lyttingen vil gå opp igjen.

De kommersielle radiostasjonene taper også lyttere, nedgangen er mellom 20 og 25 prosent. Hovedkanalen til P4 har gått fra 20,9 prosent oppslutning i uke 39, i fjor til 16,2 prosent samme uke i år. I den samme perioden har Radio Norge gått fra 12,3 til 8,9 prosent.

Total sett har radiolyttingen gått ned fra 68,2 prosent til 61,7 prosent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse