Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 juli 2018 12:46
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Redningsselskapet må hyppig rykke ut etter uhell med vannscootere. Nå ber en av organisasjonens skippere om at det innføres førerkort for vannscootere.

– Jeg ser mye tullekjøring. Når du kjører en stor vannscooter med høy hastighet, bør du vite hva du gjør, både for din egen del og for andre sin del. Det store problemet er farten. Du blir lett kastet av en vannscooter i bølgene og holder du høy fart, slår du deg kraftig når du treffer vannflaten, sier skipper og koordinator Knut Johansen i Redningsselskapet til Stavanger Aftenblad. Han har ferdes på sjøen i over 30 år. I tillegg kjører han båt for Fjord Event i Ryfylke, og kjører ofte sin private båt.

Han mener Norge bør gjøre som Danmark og innføre eget førerkort for vannscooter. Johansen understreker at han ikke uttaler seg på vegne av Redningsselskapet.

Så langt i år har redningsskøytene hatt åtte oppdrag hvor vannscooter var involvert.

Danmark innførte krav om førerkort for å kjøre vannscooter i fjor, da to kvinner døde etter at båten deres påkjørt av en vannscooter i høy fart. Her i landet er sikkerhet knyttet til vannscooterferdsel aktualisert etter to dødsulykker de siste dagene: ulykken i Arendal natt til søndag, da Vibeke Skofterud omkom, og kollisjonen mellom en vannscooter og en båt på Rosfjorden i Lyngdal i Vest-Agder, da en 16 år gammel gutt mistet livet.

I Danmark er det nå registreringsplikt, forsikringsplikt, økte bøter og kampanjer rettet mot unge om hvor farlig vannscooterkjøring kan være.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse