Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 juli 2018 12:46
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Redningsselskapet må hyppig rykke ut etter uhell med vannscootere. Nå ber en av organisasjonens skippere om at det innføres førerkort for vannscootere.

– Jeg ser mye tullekjøring. Når du kjører en stor vannscooter med høy hastighet, bør du vite hva du gjør, både for din egen del og for andre sin del. Det store problemet er farten. Du blir lett kastet av en vannscooter i bølgene og holder du høy fart, slår du deg kraftig når du treffer vannflaten, sier skipper og koordinator Knut Johansen i Redningsselskapet til Stavanger Aftenblad. Han har ferdes på sjøen i over 30 år. I tillegg kjører han båt for Fjord Event i Ryfylke, og kjører ofte sin private båt.

Han mener Norge bør gjøre som Danmark og innføre eget førerkort for vannscooter. Johansen understreker at han ikke uttaler seg på vegne av Redningsselskapet.

Så langt i år har redningsskøytene hatt åtte oppdrag hvor vannscooter var involvert.

Danmark innførte krav om førerkort for å kjøre vannscooter i fjor, da to kvinner døde etter at båten deres påkjørt av en vannscooter i høy fart. Her i landet er sikkerhet knyttet til vannscooterferdsel aktualisert etter to dødsulykker de siste dagene: ulykken i Arendal natt til søndag, da Vibeke Skofterud omkom, og kollisjonen mellom en vannscooter og en båt på Rosfjorden i Lyngdal i Vest-Agder, da en 16 år gammel gutt mistet livet.

I Danmark er det nå registreringsplikt, forsikringsplikt, økte bøter og kampanjer rettet mot unge om hvor farlig vannscooterkjøring kan være.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse