Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 februar 2019 08:05
Del på Facebook
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media melder om økte digitale inntekter og et godt resultat i fjerde kvartal i fjor. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media melder om økte digitale inntekter og et godt resultat i fjerde kvartal i fjor. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Polaris Medias inntekter fra digitale abonnementer kompenserer for nedgangen i inntektene fra papir, viser mediekonsernets kvartalsrapport. Både Romsdals Budstikke, Sunnmørsposten og Adresseavisen er en del av mediekonsernet.

– Det er digitale annonse- og abonnementsinntekter som bidrar til veksten, mens det er fortsatt fall i papirbaserte inntekter. Vi ser allikevel at papiravisen fortsatt er et attraktivt produkt for våre abonnenter og annonsører, så fallet i papirbaserte inntekter er redusert fra tidligere perioder, fastslår konsernsjef Per Axel Koch.

Selskapet økte omsetningen med 10 millioner kroner til 405 millioner i fjerde kvartal 2018. Samtidig økte kostnadene med 9 millioner kroner.

Driftsresultatet vokste med 3 millioner kroner til 24 millioner, mens bunnlinjen – resultat etter skatt – summeres opp til 15 millioner kroner, en kraftig forbedring fra et underskudd på 1,8 millioner i samme kvartal i 2017.

Flere abonnementer

Polaris Media består blant annet av mediehusene Adresseavisen, Trønderbladet, iTromsø, Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke.

Digitale abonnementer økte med 44 prosent til over 64 millioner kroner i siste kvartal. Totalt hadde mediekonsernet en abonnementsvekst på 3 prosent til 201.000. Abonnementsinntektene økte med 6 prosent.

– Vi får stadig flere abonnenter og gleder oss over at antall abonnenter har økt med over 6.000 i 2018 til mer enn 200.000 abonnenter, skriver Koch i kvartalsrapporten.

Digital annonsevekst

Samtidig økte de digitale annonseinntektene med 9 prosent, mens papirbaserte annonseinntekter falt med 5 prosent. Samlet endte imidlertid denne posten på samme nivå som i siste kvartal året før.

Selskapet opplyser at verdiøkningen av Finn.no på 31 millioner kroner er ført over konsernets andre inntekter og kostnader. Rubrikkselskapet er nå verdsatt til 1,3 milliarder kroner.

Det er foreslått et utbytte på 1,75 kroner per aksje for 2018.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Denne bekymringen for fylkesøkonomien er berettiget. Som lokalpolitiker som har vært vara i samferdselsutvalget har jeg fulgt økonomien i fylket ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøFlaskehalsar som er inne er forbi Veblungsnres, Brustuglia på E136,  3 bruer på RV70, E39 Volda til Ørsta. I tillegg ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrEn flaskehals er en trafikkhindring. Og her er ferger utvilsomt den virkelig store flaskehalsen. Hva mener du en flaskehals er?Jeg ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøDu veit inderlig vel kva ein flaskehals er.Kva er ditt forslag til korleis Noreg skal nå klimamåla sine?Frank Sve fikk ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrDu viser til klimamål og rapporter, og til konsekvenser for framtidig veibygging. Om du mener alvor med at flaskehalser må ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøI ein uttale til mellom anna E39 Ålesund til Molde, eller omvendt, uttaler Transportforvaltning Midt i SVV (05.03.24) mellom anna, ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse