Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 februar 2019 23:37
Del på Facebook
Havaristen fotografert i slutten av november. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Havaristen fotografert i slutten av november. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Søndag sendes kranlektere og annet utstyr til stedet der den havarerte fregatten Helge Ingstad ligger i Hjeltefjorden i Hordaland. En avgjørelse tas mandag.

– Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og BOA (bergingsselskap, red.anm.) mobiliserer søndag kranlekterne og andre enheter ut til havaristedet. Mobiliseringen gjennomføres for å være mest mulig forberedt dersom et godt nok værvindu åpner seg, heter det i en melding fra Forsvaret lørdag kveld.

Værprognoser

Værprognosene viser at været og vinden legger seg natt til søndag, og indikerer rolig vær i begynnelsen av kommende uke. Hvorvidt værvinduet blir langt nok til å gi den nødvendige tiden på fem-seks dager for å gjennomføre hevingen av KNM «Helge Ingstad», er fortsatt usikkert.

– En eventuell beslutning om igangsettelse av hevingsoperasjonen tas mandag morgen, opplyser Forsvaret.

Fregatten KNM Helge Ingstad har ligget i Hjeltefjorden i Hordaland etter at den kolliderte med oljetankeren Sola TS torsdag 8. november.

Kranfartøy

Kranskipene «Gulliver» og «Rambiz» ved Hanøytangen. Arkivfoto: Marit Hommedal / NTB scanpixKranskipene «Gulliver» og «Rambiz» ved Hanøytangen. Arkivfoto: Marit Hommedal / NTB scanpixHevingen skal gjennomføres ved at kranfartøyene Gulliver og Rambiz legges ved fregatten. Den skal tømmes for diesel i utsatte områder, og deretter gradvis bli heist opp. Planen er videre å få Helge Ingstad over på den store, nedsenkbare lekteren Boabarge 33, som så skal heves.

Etter å ha blitt tømt for farlig utstyr, blant annet ammunisjon, skal fregatten fraktes til Haakonsvern på lekteren. Først da blir det klart om fregatten skal repareres eller skrotes.

Bergingen har blitt anslått til å koste over en halv milliard kroner, og prisen øker ettersom arbeidet har blitt forsinket.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrJeg tolker ditt unnvikende svar som en bekreftelse på at heller ikke disse tallene stammer fra KS2-rapporten.I så fall er ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøNo har du nok opsjoner til å løyse fortolkningsfloken din.Lykke til
Terje Sundsbø 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDa gjenstår følgende: Hvor stor er den totale kostnadsøkningen ifølge KS2? Hvor store var de statlige midlene og bompengene før ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFor å gjere slutt på sutringa di kan eg gi nokre tall frå grunnlaget som er brukt i KS2.Statlige midlar ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Demokratiets veivalg
På Sunnmøre tror Møreaksen-motstanderne at det vil bli mer midler til Eksportveien om Møreaksen stoppes. Det er ikke realitetene. Det ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Slutt med svada Sve!
Selv med de høye bomsatsene er trafikkgrunnlaget større på Møreaksen enn med ferge. En av mange forhold Frank Sve (Frp) ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse