Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 februar 2019 23:37
Del på Facebook
Havaristen fotografert i slutten av november. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Havaristen fotografert i slutten av november. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Søndag sendes kranlektere og annet utstyr til stedet der den havarerte fregatten Helge Ingstad ligger i Hjeltefjorden i Hordaland. En avgjørelse tas mandag.

– Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og BOA (bergingsselskap, red.anm.) mobiliserer søndag kranlekterne og andre enheter ut til havaristedet. Mobiliseringen gjennomføres for å være mest mulig forberedt dersom et godt nok værvindu åpner seg, heter det i en melding fra Forsvaret lørdag kveld.

Værprognoser

Værprognosene viser at været og vinden legger seg natt til søndag, og indikerer rolig vær i begynnelsen av kommende uke. Hvorvidt værvinduet blir langt nok til å gi den nødvendige tiden på fem-seks dager for å gjennomføre hevingen av KNM «Helge Ingstad», er fortsatt usikkert.

– En eventuell beslutning om igangsettelse av hevingsoperasjonen tas mandag morgen, opplyser Forsvaret.

Fregatten KNM Helge Ingstad har ligget i Hjeltefjorden i Hordaland etter at den kolliderte med oljetankeren Sola TS torsdag 8. november.

Kranfartøy

Kranskipene «Gulliver» og «Rambiz» ved Hanøytangen. Arkivfoto: Marit Hommedal / NTB scanpixKranskipene «Gulliver» og «Rambiz» ved Hanøytangen. Arkivfoto: Marit Hommedal / NTB scanpixHevingen skal gjennomføres ved at kranfartøyene Gulliver og Rambiz legges ved fregatten. Den skal tømmes for diesel i utsatte områder, og deretter gradvis bli heist opp. Planen er videre å få Helge Ingstad over på den store, nedsenkbare lekteren Boabarge 33, som så skal heves.

Etter å ha blitt tømt for farlig utstyr, blant annet ammunisjon, skal fregatten fraktes til Haakonsvern på lekteren. Først da blir det klart om fregatten skal repareres eller skrotes.

Bergingen har blitt anslått til å koste over en halv milliard kroner, og prisen øker ettersom arbeidet har blitt forsinket.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøOg da er vi tilbake til kostnadsaspektet som eg skisserte tidlegare, og matching av frekvens og reisetid. I tillegg til ...
Terje Sundsbø 57 minutter siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrLike fullt langt mer håndfast enn dine fabuleringer. Og det skisserer et gjennomførbart alternativ for flytting av fergeleiet ut av ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøGjelsvik tenker og vil at SVV skal sjå. Mindre håndfast kan det knapt nok bli når han spela opp preludium til ...
Terje Sundsbø 2 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDet er ikke plass til flere rundkjøringer i sentrum. Vi har allerede en ved Roseby øst, en ved Roseby vest ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøDu må sjå på det totale trafikkbildet, inkludert vest for Molde sentrum, rundkjøringa ved Roseby, Fannestrandsveien, Frænaveien etc. Alke utrusta ...
Terje Sundsbø 6 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrTror du det bare er trafikken i den ene retningen som skaper trafikk-kaos? Bli voksen, din barnslige kverulering er ikke Naturvernforbundet ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse