Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 februar 2019 14:45
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Circle K-sjef Hans Olav Høidahl mener dagligvarebutikker truer bensinstasjonenes eksistens. Nå vil han forsøke å ta tilbake kunder i løpet av 2019.

Siden 2013 har dagligvarebransjen hatt en markant vekst på 14 prosent, mens bensinstasjonene i samme periode kun har vokst med 1 prosent, skriver E24.

– Vi står midt i tidenes omstilling og konkurransen i dagligvarebransjen truer deler av vårt eksistensgrunnlag, sier Høidahl, som varsler at Circle K nå er ute etter å ta tilbake markedsandeler.

Dagligvarebransjen har varslet at den vil åpne over 100 nye lavprisbutikker i løpet av året, ifølge Dagens Næringsliv. Etableringen av enda flere lavprisbutikker vil skjerpe konkurransen ytterligere, spesielt i distriktene hvor konkurransen har vært hardest, ifølge Circle K-sjefen.

For å konkurrere med lavprisbutikkene varsler Høidahl at de tradisjonelt høye prisene på bensinstasjoners dagligvarer må skrus ned.

– Vi må være konkurransedyktige på pris, bransjen vår har nok vært for dyr i tidligere tider og slitt med prispersepsjon etter hvert som prisene har blitt mer konkurransedyktige. Men med små volumer målt mot dagligvare må vi fortsatt konkurrere mest med vår enkelthet, beliggenhet og god service, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse