Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 mai 2019 10:27
Del på Facebook
Nesten halvparten av alle som reiste med buss i fjor, gjorde det i Oslo og Akershus. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Nesten halvparten av alle som reiste med buss i fjor, gjorde det i Oslo og Akershus. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2018 ble det registrert over 680 millioner kollektivreiser i Norge, en økning på 2,4 prosent fra 2017.

I 2018 reiste hver nordmann i gjennomsnitt 128 ganger med kollektivtransport. Antall bussreiser per innbygger var 74 i snitt, men i Oslo og Akershus reiste hver innbygger 134 ganger med buss. I Hedmark og Finnmark skjedde dette kun 24 ganger, viser tall Statistisk sentralbyrå la fram mandag.

Bussnæringen fraktet til sammen 402 millioner passasjerer, 4,5 millioner flere enn året før. Nesten halvparten av alle busspassasjerene benyttet rutetilbud i Oslo og Akershus.

Også innenfor transport med sporvei/forstadsbane var det en relativt stor vekst i antall passasjerer fra 2017 til 2018. Over 189 millioner reiste med denne transporttypen, som kun er tilgjengelig i Norges tre mest folkerike byer, Oslo, Bergen og Trondheim.

Jernbanen fraktet snaut 78 millioner passasjerer i 2018, en økning på nesten 20 millioner de siste ti årene.

Samlede billettinntekter fra reiser med kollektivtransport var i 2018 på 14,7 milliarder kroner, 930 millioner mer enn året før.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 45 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 52 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse