Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 mai 2019 12:02
Del på Facebook
Drammen havn, Norges største bilhavn, tok i 2918 imot rundt 110.000 biler. Mot slutten av året var i underkant 40 prosent av dem elbiler. Bilimportørene anslo da at andelen elbilsalg kommer opp i 50 prosent i 2019 Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Drammen havn, Norges største bilhavn, tok i 2918 imot rundt 110.000 biler. Mot slutten av året var i underkant 40 prosent av dem elbiler. Bilimportørene anslo da at andelen elbilsalg kommer opp i 50 prosent i 2019 Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frp vil innføre moms på elbiler fra neste år for å finansiere kutt i bompengene.

– Vi ser nå et folkelig oppgjør mot bompenger over hele landet. Bilistene har betalt for mye over lang tid, og nå er det naturlig at også elbilene bidrar til spleiselaget, sier Frps finanspolitiske talsmann, Sivert Bjørnstad, til Dagbladet.

Han mener momsen på elbilene bør innføres allerede i statsbudsjettet for 2020. Dette betyr at Frp må få KrF, Venstre og Høyre til å endre Granavolden-plattformen, der det heter at elbilfordelene, inkludert momsfordelen, skal gjelde hele perioden.

«Enkelt grep»

Totalt utgjør elbilfordelene i dag omtrent 18 milliarder kroner i året.

– Det betyr store tap for staten. Disse pengene kunne vært brukt til bedre samferdsel og mindre bompengebelastning for den enkelte. Tida er inne for at vi reduserer elbilfordelene og gir til de som har de største bompengeutgiftene, sier Bjørnstad.

– Hvis vi starter med det neste år, vil det gi en inntekt på i overkant av 7 milliarder kroner til staten. Disse pengene kan brukes for å få ned bompenge-kostnadene. Det er et enkelt grep. Vi viser hvordan vi finansierer kutt i bompengene, legger han til.

Vestlandssinne

Svulmende samferdselspakker og bompengeøkninger for å finansiere dem har vakt stor oppstandelse i flere norske byer i forkant av høstens kommunevalg.

Særlig på Vestlandet er raseriet stort, og i Bergen sendte protestpartiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) nylig sjokkbølger da de i Bergensavisen ble målt til byens nest største parti med en oppslutning på 20,6 prosent i begynnelsen av mai.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 21 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse