Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
09 oktober 2019 10:25
Del på Facebook
Rema 1000 taper i kampen om kundene, viser Nielsens kvartalsrapport om dagligvaremarkedet. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Rema 1000 taper i kampen om kundene, viser Nielsens kvartalsrapport om dagligvaremarkedet. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det siste året har markedsandelen til Rema 1000 falt med 0,5 prosentpoeng. Samtidig vokser erkerivalene Kiwi og Coop Extra.

Rema 1000 hadde ved utgangen av september en andel på 23,4 prosent av dagligvaremarkedet. Med det er de fremdeles Norges største enkeltkjede, men Norgesgruppen-eide Kiwi puster dem i nakken med 22 prosent av markedet.

Det viser nye tall fra analysebyrået Nielsen.

Har mistet 900 millioner

Trond Bentestuen, sjef for Rema i Norge, er klar på at han ikke liker utviklingen.

– Dette er selvsagt ikke tall vi er fornøyde med. Min erfaring er at vi må være langsiktige i vårt arbeid, og gjøre de nødvendige endringene som skal til for at vi skal løfte oss dit vi ønsker å være, skriver han i en epost til Dagens Næringsliv.

Ifølge avisen utgjør Remas fall på 0,5 prosentpoeng i markedsandeler rundt 900 millioner kroner.

Coop Extra vokser mest

Coop Extra er den store vinneren i Nielsens siste kvartalsrapport. De øker sin andel i dagligvaremarkedet med 1,4 prosentpoeng til 14,4 prosent. Samtidig faller søsterkjeden Coop Prix med 0,7 prosentpoeng. Den totale andelen til Coops kjeder øker med 0,1 prosentpoeng til 29,1 prosent.

Norgesgruppen er fremdeles Norges desidert største dagligvareaktør med 43,8 prosent av markedet. De vokser med 0,5 prosentpoeng fordi Kiwi vokser med like mye.

Kiwi har også vunnet ni av de siste ti av VGs matbørser. Likevel skiller det kun 28 kroner mellom Kiwi og Rema på andreplass i en handlevogn på rundt 3.600 kroner.

På hugget

Dagligvareekspert Odd Gisholt tror det er aggressiviteten til lavpriskonkurrentene Kiwi og Extra som er den viktigste forklaringen.

– Jeg tror fallet skyldes at de to andre Kiwi og Coop Extra er voldsomt på hugget. De er flinkere og mer kreative. Rema må bøye seg i støvet for Kiwi, som har gode beliggenheter og vinner på pris, sier Gisholt til DN.

Hittil i år har dagligvaremarkedet vokst med 2,1 milliarder, kroner, som tilsvarer 1,6 prosentpoeng.

Rapporten viser også at det hittil i år har blitt 42 nye lavprisbutikker i Norge. Mange av disse kommer som følge av omprofilering fra andre formater. Samtidig har det blitt 31 færre nærbutikker og sju færre supermarkeder.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 6 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse