Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 november 2019 21:48
Del på Facebook
Nav-direktør Sigrun Vågeng etter møtet med arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) i Oslo torsdag kveld. Under møtet la hun fram en plan for å rydde opp etter trygdeskandalen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Nav-direktør Sigrun Vågeng etter møtet med arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) i Oslo torsdag kveld. Under møtet la hun fram en plan for å rydde opp etter trygdeskandalen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nav-direktør Sigrun Vågeng har lagt fram sin plan for hvordan Nav skal rydde opp etter trygdeskandalen. Tilbakebetalingen til ofrene starter til uka.

Nav-direktøren la fram status og plan for oppryddingsarbeidet for arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) under et møte torsdag kveld.

– Nav-direktøren har forsikret meg om at de jobber på høygir for å rydde opp, skriver Hauglie i en uttalelse etter et møtet.

– På møtet med Nav-direktøren i dag har jeg understreket behovet for rask og korrekt saksbehandling, rask iverksetting av tilbakebetaling og god kommunikasjon med de berørte. Jeg har også forsikret meg om at Nav har de ressursene de trenger, sier Hauglie.

Til Dagbladet sier Hauglie at Nav vil starte tilbakebetalingen til ofrene neste uke.

Vågeng var kortfattet på vei ut fra møtet og ønsket ikke å si noe om når hun vil kommentere Navs videre arbeid, melder VG.

719 saker gjennomgått

I et brev til departementet redegjør Vågeng detaljert for hvordan Nav nå jobber for å rydde opp.

– Arbeidet med de mest alvorlige sakene ble satt i gang umiddelbart. Det gjaldt sakene med løpende innkreving og trekk i lønn eller trygd. Sakene er identifisert, og arbeidet er sluttført i løpet av noen dager. Samtidig er alle domfelte oppringt (48 personer, red.anm.). Nå ringes 46 personer som er anmeldt av Nav uten at dette har ført til domfellelse, blant annet fordi politiet har henlagt saker, skriver Vågeng i brevet.

Listen over antall domfelte vil trolig øke noe som følge av gjennomgang hos politiet og Nav Kontroll, understreker hun.

Vågeng opplyser at 175 saker nå er oversendt Nav Innkreving for midlertidig stopp av trekk, 74 av disse gjelder trekk i ytelser fra Nav.

– Det vil kunne ta noen dager før for eksempel arbeidsgivere klarer å stoppe trekkene. Fortsatt er det en del åpne saker hos Skatteetaten, disse vil bli prioritert, skriver hun.

Totalt er nå 719 saker gjennomgått, hvorav 376 saker kan være aktuelle for ny behandling.

– Det betyr at tidligere anslag på 2.400 brukere som kan være berørt av feilen, opprettholdes, skriver Vågeng.

Stortinget krever flere svar

Nav utelukker imidlertid ikke at saken kan vokse i omgang ved at forholdene strekker seg lenger tilbake i tid eller gjelder flere trygdeytelser enn først antatt. Dette vurderes nå av en egen ekspertgruppe.

Så langt er det avdekket at minst 2.400 trygdemottakere urettmessig har fått tilbakebetalingskrav etter opphold i utlandet. 100 har blitt urettmessig anmeldt, 48 er urettmessig dømt for trygdesvindel, og 36 av disse har sonet fengselsstraffer.

Nav-skandalen granskes nå både av et eksternt granskingsutvalg og av Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité.

Komiteen ba torsdag om svar på elleve nye spørsmål i saken. Fem av spørsmålene gikk til Hauglie, fire til justisminister Jøran Kallmyr (Frp) og ett til Sivilombudsmannen.

Komiteen spør Hauglie blant annet om den feilaktige forståelsen av regelverket går lenger tilbake enn 2012, og hva statsråden gjør for å finne ut av det.

Krever høring

Sivilombudsmannen får spørsmål om han i perioden 2012–2019 har behandlet klager i tilknytning til sakskomplekset om Norges praktisering av EUs trygdeforordning.

Kallmyr må svare på når hans departement første gang ble orientert av Arbeids- og sosialdepartementet om saken. Han må også redegjøre for om Justisdepartementet har vurdert å endre loven som følge av EUs regelverk.

En enstemmig komité besluttet på torsdagens møte at det blir høring i saken.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse