Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
14 november 2019 21:48
Del på Facebook
Nav-direktør Sigrun Vågeng etter møtet med arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) i Oslo torsdag kveld. Under møtet la hun fram en plan for å rydde opp etter trygdeskandalen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Nav-direktør Sigrun Vågeng etter møtet med arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) i Oslo torsdag kveld. Under møtet la hun fram en plan for å rydde opp etter trygdeskandalen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nav-direktør Sigrun Vågeng har lagt fram sin plan for hvordan Nav skal rydde opp etter trygdeskandalen. Tilbakebetalingen til ofrene starter til uka.

Nav-direktøren la fram status og plan for oppryddingsarbeidet for arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) under et møte torsdag kveld.

– Nav-direktøren har forsikret meg om at de jobber på høygir for å rydde opp, skriver Hauglie i en uttalelse etter et møtet.

– På møtet med Nav-direktøren i dag har jeg understreket behovet for rask og korrekt saksbehandling, rask iverksetting av tilbakebetaling og god kommunikasjon med de berørte. Jeg har også forsikret meg om at Nav har de ressursene de trenger, sier Hauglie.

Til Dagbladet sier Hauglie at Nav vil starte tilbakebetalingen til ofrene neste uke.

Vågeng var kortfattet på vei ut fra møtet og ønsket ikke å si noe om når hun vil kommentere Navs videre arbeid, melder VG.

719 saker gjennomgått

I et brev til departementet redegjør Vågeng detaljert for hvordan Nav nå jobber for å rydde opp.

– Arbeidet med de mest alvorlige sakene ble satt i gang umiddelbart. Det gjaldt sakene med løpende innkreving og trekk i lønn eller trygd. Sakene er identifisert, og arbeidet er sluttført i løpet av noen dager. Samtidig er alle domfelte oppringt (48 personer, red.anm.). Nå ringes 46 personer som er anmeldt av Nav uten at dette har ført til domfellelse, blant annet fordi politiet har henlagt saker, skriver Vågeng i brevet.

Listen over antall domfelte vil trolig øke noe som følge av gjennomgang hos politiet og Nav Kontroll, understreker hun.

Vågeng opplyser at 175 saker nå er oversendt Nav Innkreving for midlertidig stopp av trekk, 74 av disse gjelder trekk i ytelser fra Nav.

– Det vil kunne ta noen dager før for eksempel arbeidsgivere klarer å stoppe trekkene. Fortsatt er det en del åpne saker hos Skatteetaten, disse vil bli prioritert, skriver hun.

Totalt er nå 719 saker gjennomgått, hvorav 376 saker kan være aktuelle for ny behandling.

– Det betyr at tidligere anslag på 2.400 brukere som kan være berørt av feilen, opprettholdes, skriver Vågeng.

Stortinget krever flere svar

Nav utelukker imidlertid ikke at saken kan vokse i omgang ved at forholdene strekker seg lenger tilbake i tid eller gjelder flere trygdeytelser enn først antatt. Dette vurderes nå av en egen ekspertgruppe.

Så langt er det avdekket at minst 2.400 trygdemottakere urettmessig har fått tilbakebetalingskrav etter opphold i utlandet. 100 har blitt urettmessig anmeldt, 48 er urettmessig dømt for trygdesvindel, og 36 av disse har sonet fengselsstraffer.

Nav-skandalen granskes nå både av et eksternt granskingsutvalg og av Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité.

Komiteen ba torsdag om svar på elleve nye spørsmål i saken. Fem av spørsmålene gikk til Hauglie, fire til justisminister Jøran Kallmyr (Frp) og ett til Sivilombudsmannen.

Komiteen spør Hauglie blant annet om den feilaktige forståelsen av regelverket går lenger tilbake enn 2012, og hva statsråden gjør for å finne ut av det.

Krever høring

Sivilombudsmannen får spørsmål om han i perioden 2012–2019 har behandlet klager i tilknytning til sakskomplekset om Norges praktisering av EUs trygdeforordning.

Kallmyr må svare på når hans departement første gang ble orientert av Arbeids- og sosialdepartementet om saken. Han må også redegjøre for om Justisdepartementet har vurdert å endre loven som følge av EUs regelverk.

En enstemmig komité besluttet på torsdagens møte at det blir høring i saken.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøI ein uttale til mellom anna E39 Ålesund til Molde, eller omvendt, uttaler Transportforvaltning Midt i SVV (05.03.24) mellom anna, ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøEg har vist til forpliktende mål i klimapolitikken. Med gjeldande tiltak er vi langt frå å oppnå dette målet.Så har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrDet kloden ikke tåler, er enormt kraftkrevende ferger. Når Møreaksen avløser 3 fergesamband, blir enorme mengder elektrisitet frigitt, langt mer ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDet akkurat det eg sa, der må vere likhet mellom Loke og Tor. Også reduksjon av farta gjennom Tautratunellen frå ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrHurtige trafikkreduksjoner oppnås ved å redusere fartsgrensene i dag på allerede sterkt trafikkerte veier, slik som rundt Ålesund. Uten utviding ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDette vil ramme alle, også der framskrivingane av trafikk er 50+. Naudsynt trafikkauke til å betale tilbake bompengefinansieringa. Sjøl om SVV ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse