Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
Steinar Melby
14 november 2019 14:34
Del på Facebook
Det nye næringsområdet på Vikan, Smøla. Foto: Audun Dahl
Det nye næringsområdet på Vikan, Smøla. Foto: Audun Dahl
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Prosjekt «Smøla Havneutvikling Vikan»

Det legges til rette for fremtidig utvikling av havbruks- og fiskerinæringen i Smøla kommune og det satses stort på utvide næringsarealer tilknyttet Vikan Havneterminal.

Prosjektet «Smøla Havneutvikling Vikan», skal sprenge ut og planere omtrent 40 dekar tomt til industri og næring innen havbruk og fiskeri. Ytterligere areal blir tilrettelagt ved behov. Prosjektet er finansiert av midler fra Havbruksfondet.

Fase 1 av prosjektet vil være ferdig til sommeren 2020.

Vikan Havneterminal

Allerede 9. februar 2017, åpnet man offisielt Vikan Havneterminal, med 225 meter med kaifasiliteter og ro-ro-rampe på tverrenden. Kaia ble bygd i regi av Kristiansund og Nordmøre Havn IKS og Smøla Kommune, med en intensjon om å utvikle Vikan til hovedhavn for Smøla. Ved å legge til rette for en betydelig industriutvikling både ved styrking av eksisterende industri og ved å initiere nyetableringer i nærområdet for kaianlegget, kunne dette realiseres.

Vikan er den største av ni godkjente fiskerihavner i Smøla kommune, og er den eneste av disse som har gode nok havne- og innseilingsforhold for større fryse- og containerskip. I tillegg ligger den meget godt lokalisert i forhold til hovedleia nord/sør, noe som gir minimal deviasjon for fartøyer som har til hensikt å anløpe Smøla.

Status for utbyggingsprosjektet november 2019

Enorme mengder fjell sprenges, knuses og flyttes for å klargjøre havneområdet i Vikan.

Anleggsarbeidet utføres blant annet av Bjøringsøy Maskinpark, som også er i ferd med å planere et eget område ved riksvegkrysset tilknyttet området.

Den ene pukkhaugen er høgere enn Nelvikberget, sier en lattermild Ernst Olav Blakstad, som også har sendt oss noen bilder fra anleggsområdet.

Kart

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 7 timer siden Demokratiets veivalg
Terje Sundsbø 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrJeg leste oppslaget fra 2009, før Fergefri E39 ble lansert. Reknes er for lengst ute av bildet. Den som ikke ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøFrå folk på utgåande kontrakt.Bru over Julsundet hastar ikkje, men veg mellom Julbøen og Fuglset hastar.  Kaffeslabberas i formannskapssalen.https://midsundingen.no/nyhende/vi-gir-oss-ikkje-for-moreaksen-er-bygd/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05-c6vIQLvzJlQXnbLG648T_Ym15RpaisIh90MTlkunDSZBjsEXM3HTKY_aem_XCC4VdLAnflK00jIx7a3lg
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøI oppslaget frå 2009 står det å lese:""Seksjonssjef for trafikksikkerhet og vegforvaltning i Statens vegvesen i Nordmøre og Romsdal, Kjetill ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøJa, og SVV ville reservere Reknes til formålet.Leste du oppslaget i nrk?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse