Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
14 november 2019 14:34
Del på Facebook
Det nye næringsområdet på Vikan, Smøla. Foto: Audun Dahl
Det nye næringsområdet på Vikan, Smøla. Foto: Audun Dahl
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Prosjekt «Smøla Havneutvikling Vikan»

Det legges til rette for fremtidig utvikling av havbruks- og fiskerinæringen i Smøla kommune og det satses stort på utvide næringsarealer tilknyttet Vikan Havneterminal.

Prosjektet «Smøla Havneutvikling Vikan», skal sprenge ut og planere omtrent 40 dekar tomt til industri og næring innen havbruk og fiskeri. Ytterligere areal blir tilrettelagt ved behov. Prosjektet er finansiert av midler fra Havbruksfondet.

Fase 1 av prosjektet vil være ferdig til sommeren 2020.

Vikan Havneterminal

Allerede 9. februar 2017, åpnet man offisielt Vikan Havneterminal, med 225 meter med kaifasiliteter og ro-ro-rampe på tverrenden. Kaia ble bygd i regi av Kristiansund og Nordmøre Havn IKS og Smøla Kommune, med en intensjon om å utvikle Vikan til hovedhavn for Smøla. Ved å legge til rette for en betydelig industriutvikling både ved styrking av eksisterende industri og ved å initiere nyetableringer i nærområdet for kaianlegget, kunne dette realiseres.

Vikan er den største av ni godkjente fiskerihavner i Smøla kommune, og er den eneste av disse som har gode nok havne- og innseilingsforhold for større fryse- og containerskip. I tillegg ligger den meget godt lokalisert i forhold til hovedleia nord/sør, noe som gir minimal deviasjon for fartøyer som har til hensikt å anløpe Smøla.

Status for utbyggingsprosjektet november 2019

Enorme mengder fjell sprenges, knuses og flyttes for å klargjøre havneområdet i Vikan.

Anleggsarbeidet utføres blant annet av Bjøringsøy Maskinpark, som også er i ferd med å planere et eget område ved riksvegkrysset tilknyttet området.

Den ene pukkhaugen er høgere enn Nelvikberget, sier en lattermild Ernst Olav Blakstad, som også har sendt oss noen bilder fra anleggsområdet.

Kart

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 45 minutter siden Prioritering av E136 Eksportveien
@Terje SundsbøMoroklompen...  Det finnes vel masse info på vegvesen, eller andre instanser som filket,regjering mm... Man må vel bare lete, tenker ...
Anne Mari Sandshamn 47 minutter siden Beskjed om å flytte?
@Terje SundsbøJusst precis.  Realisme... Hvordan hadde det gått med gårdsbrukene, butikkene, bedriftene og ikke minst turismen ute på de små øyene, ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Beskjed om å flytte?
@Anne Mari SandshamnJoda, jeg kan se for meg et slikt scenario, en skyssbåt stor nok til å ta imot flere tusen passasjerer ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Prioritering av E136 Eksportveien
@Anne Mari SandshamnHvordan kan jeg gi andre linker med tilsvarende innhold, når slike linker ikke finnes? Og ikke prøv å kverulere med ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Prioritering av E136 Eksportveien
@Terje SundsbøHvorfor? Er du ikke voksen nok til å svare på det du blir etterspurt? Eller er sannheten at du ikke ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Beskjed om å flytte?
@Terje SundsbøPoenget er at siden du og RR sammeligner og påstår det er MYE verre at Gossen og Otrøya blir uten ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte