Annonse
Geir A. Stenseth, fylkestingsrepresentant FrP
Ytring
Geir A. Stenseth, fylkestingsrepresentant FrP
20 mars 2020 19:36
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

215809 191127474265208 7928284 nGeir A. Stenseth, fylkestingsrepsesentant i Møre og Romsdal, FrP. Foto: PrivatEt stort flertall av politikerne i Utdanningsutvalget sa nei til å gjenopprette linjene som ble lagt ned under budsjettbehandlingen i desember. Dette på tross av at det i slutten av februar ble kjent at fylkeskommunen gikk med tidenes overskudd på kr 313,5 million. For kort tid å gjøre om vedtaket, ble det hevdet. Det er 5 måneder til skolene skal starte opp. Lærerne er der, lokalene er der, men viljen mangler åpenbart.

SV representanten Anders Lindbeck skriver i et leserbrev 13. mars. Sitat: «Når regnskapet for 2019 viser et overskudd på 313 millioner har vi nå muligheten til å reversere en del av kuttene» sitat slutt.

Til tross for dette utsagnet var han ikke villig til å reversere et eneste kutt når Utdanningsutvalget behandlet denne saken 19. mars.

Senterpartipolitiker og ordfører i Hustadvika, Tove Henøen, som stemte mot flertallskonstellasjonens kuttbudsjett i fylkestinget, viste heller ikke vilje til å rette opp fadesen fra i desember. Dette til tross for at hun uttalte til NRK 28. februar, sitat:

«– Fylkesleiar i Senterpartiet, Tove Henøen, meiner overskotet i fylkeskommunen må føre til at fleire av skuletilboda som er vedtatt å leggje ned, no likevel bør kunne bli bevart. Henøen seier dei må vise måtehald, men at nokre av utdanningstilboda må kunne bergast. Det er forventningar no at ein redusere nokre av skulekutta, seier senterpartipolitikaren», sitat slutt.

Det ser ut for at flertallskonstellasjonen bestående av Ap, Sp, SV, KrF, V har klart å kneble budsjettutbryteren Henøen.

På toppen av alt går fylkessekretæren i Senterpartiet ut i et leserbrev 20. mars og kommer der med direkte løgn om at Senterpartiet berget linjer som ville bli nedlagt på grunn av få søkere. Dette er direkte usant da utdanningsadministrasjoner alt hadde gitt grønt lys for disse linjene. Dette er et forsøk på å rosemale situasjonen og føre folket direkte bak lyset.

Forslaget fra FrP som kun fikk støtte fra Rødt gikk ut på å reversere linjekutta og forlenge søknadsfristen.

Jeg forstår godt at Utdanningsforbundet og Lektorlaget ser rødt. En ting er sikkert, siste ord er ikke sagt i denne saken.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse