Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
20 mars 2020 19:24
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke lett å finne paralleller til Veøy gamle kirke, den gamle kaupangen og prestegården. Borgundkaupangen i dagens Ålesund har mye til felles med «konseptet» på Veøy. Borgund var faktisk en av landets største byer med ca 3000 innbyggere på 1200-tallet.

Det var flere steinkirker i Borgund på den tiden, samt på Giske, Ulstein og Åheim på Sunnmøre. Kirken på Giske er fra ca. 1130, St. Jetmund Kirke på Åheim er fra ca. 1155, og kirken i Ulstein er fra samme tidsepoke. Dessverre er det bare mindre rester igjen av denne i dag. På Edøy ved Smøla på Nordmøre ble den gamle steinkirken bygget omkring 1190. Fellestrekket er at de ble bygget på omtrent samme tid som kirken på Veøy, og at de er greit tilgjengelige.

I Borgundgavlen er det i dag et populært museum med mange bygg, samt middelalder-museum og den omtalte kirken. Fellestrekket her er at de kan besøkes, og skulle de være stengt ved et eventuelt besøk, er det ingen hinder for å ta utvendige bilder eller å rusle rundt på kirkegårdene.

Åheim har ikke så mange attraksjoner, men kirken viser de stolt frem. Giske kommune har mer enn kirken å by på, som eksempelvis Skjonghelleren. Gamle og relativt nye funn viser utviklingen inntil 30000 år tilbake. Hulen er tilgjengelig, og biltrafikken mot flyplassen på Vigra, eller retning Ålesund suser forbi uten hindring.

Som del av prosjektet Eiksundsambandet i Ulstein, fikk den lille øya Eika fast forbindelse og gode turstier på kjøpet. Resultatet er at lokalbefolkningen flittig bruker stiene til rekreasjon og litt trim. Tilkomst har også Edøy, og på Veøy kan man etablere avkjørsel/parkeringsplass på øya ved den nye vegen om ønskelig. En positiv mulighet.

Med gjennomslag for kravet om fair utredning av Romsdalsaksen, vil trolig alternative delløsninger vurderes i tillegg til den foreslåtte, for det finnes reserveløsninger. Dagens løsning er å bygge vegen på ei fylling langs sydsiden av øya, med flere hundre meters avstand til vernet område.

Hva som er så spesielt med Veøy i forhold til Edøy, Borgund og andre nevnte er vanskelig å fatte, og skulle det være slik at Edøy er en attraksjon i særklasse, er det merkelig om det er et mål å hindre tilgang utenom per båt. Både innenlands og utenlands er kirker, katedraler og museum ofte blant de mest populære severdighetene. Besøk er ønsket – ikke uønsket.

En avstand fra vegen på drøye 500 meter, samt en ca. 70 meter høg åskam mellom ny og gammel tid bør være rikelig dersom avkjørsel med parkeringsplass droppes.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse