Annonse
KSU – Vipps – desktop
Tor Johansen
Ytring
Tor Johansen
15 april 2020 21:20
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto av Kristiansund Havn, med havneterminalbygget og det nye Lerøybygget på Devoldholmen og Kranaskjæret med den nye gjestebrygga i Vågen. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Illustrasjonsfoto av Kristiansund Havn, med havneterminalbygget og det nye Lerøybygget på Devoldholmen og Kranaskjæret med den nye gjestebrygga i Vågen. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Havnestyrets nye styreleder, kommuneadvokat Birgitte Røsgaard, har sin egen vri på personvern og personalsaker.

Hun «lekker» over to sider i Tidens Krav 4. april innholdet i en intern-avtale mellom et styre og en ansatt. Hondstad-saken er en rein personalsak. Ut ifra hva TK har skrevet om Kristiansund og Nordmøre havn IKS og havnesjef Arnt Helge Hondstad, har jeg oppfattet saken slik: Det gamle havne-styret hadde lenge arbeidet med prosesser som omfattet tilsynssaker samt klager på havnesjefens lederstil. De hadde også motatt noen«varsler».
 Som en følge av kritikken ble presset stort, og Hondstad valgte å si opp. Det gamle styret forhandlet så en sluttavtale med ham. For ordens skyld, det gamle styret var både beslutningsdyktig og lovlig valgt.

 Både varslernes navn og innholdet i slike personal-avtaler er hemmelig dersom ikke annet er avtalt. I denne saken var sluttpakken helt normal med tre måneders lønn.  Hondstad tok «dommen», han sa opp og skulle ikke utføre flere oppgaver i oppsigelsesperioden.

Styreleder Røsgaard kan være uenig, men må leve med beslutningen. Skal hun fremstå som et handlingsmenneske, bør hun i det minste la sin vrede gå ut over den forrige styreleder og nestleder. Disse to, sammen med styret, har styreansvaret. Disse bør eventuelt på lik linje med Hondstad politianmeldes.  Alternativt må hun vise at det gamle styret ikke var beslutningsdyktig.

At den nye styrelederen omgjør oppsigelse til «sparken», kan mest sammenlignes med å grave opp et lik, for deretter å skyte det.

Dette er også endel av saken:

«Uregelmessig handtering av kredittkort, og rutiner da en bruktbil ble innkjøpt.  Noe er anmeldt, så vi får vente å se hva etterforskningen avdekker.»

At styreleder Røsgaard også her tøyer personvernet når hun i pressen kommer med antydninger og påstander, for så å liksom glatte over det med å minne om at «dette er under etterforsking og at derfor ikke bevist» , gjør at skaden er gjort og ryktet er satt ut.

I TK sto overskriften; «Ga vekk Kranaskjæret under eventuelt». Vinklingen på artikkelen ga muligheter for feiltolkning. Muligens muligens mener TK en «eventuell-post i bystyrepapirene. Men siden så mye handlet om Havneselskapet og Hondstad, kunne de også leses som en «eventuell-post» i papirene til havnestyret og at Hondstad hadde gitt vekk skjæret under «eventuelt».

  • I forbindelse med «Kranaskjæret» hadde Havna rådgivende status. Eieren var Kristiansund kommune. Det var Hondstad som foreslo at småbåtlaget skulle få bygge på skjæret. Våre politikere vedtok selv enstemmig i bystyret å gi skjæret til laget. Jeg mener til og med at salen applauderte. Sto noen av politikerne frem og påtok seg ansvaret da TK kom med påstanden? Nei, det gjorde de ikke.

TK har også gjort et stort nummer kostnadsoverskridelser i forbindelse med det nye kontorbygget på Devoldholmen. Bygget leies nå ut til Lerøy.

  • Kontorbygget var det budsjettert til 27 milioner. De endte opp på 28,2 mil. (Det kom noen ønsker om fordyrende endringer i løpet av byggefasen.) - Jeg har selv noen år i lokalpolitikken, blant annet fire år som styreformann i Havnevesenet. I Havna hadde vi aldri overskridelser, men i det offentlige ellers er 1,2 millioner bare «peanuts». Budsjettet for vår nye brannstasjon ble eksempelvis overskredet med 12 milioner allerede på planleggingsstadiet.

Jo, jeg kjenner Hondstad og utgir meg ikke for å være upartisk. (hvem er forresten det?) Men nettopp derfor skriver jeg dette.

Jeg kjenner ham som en handlingens mann. Jeg ser hva «Det Interkommunale Havnesamarbeidet» har fått til under hans ledelse.

  • Ny kai/terminal på Hitra,
  • Ny kai med Roro rampe på Smøla
    (Dette mot at Smøla kommune bygget ut nærmere 100 mål næringsareal i bak kant av kaia dette utføres nå.)
  • Ny kai og Roro rampe i Surnadal.
    (Etablere nytt selskap i Surnadal sammen med Næringslivet i kommunen, Surnadal Hamneterminal.)
  • De har prosjektert og bygget nye hurtigbåt terminaler for Kristiansund kommune, for Hitra og for Brekstad kommune.  
  • De har bygget Kranaskjæret og Lerøybrygga.

Og til slutt, kanskje det viktigste prosjektet, Kysthavnalliansen et samarbeid som har skapt relasjoner med våre naboer langs kysten. 
Aliansen omfatter Trondheim havn, Helgeland havn IKS og Nord Trøndelag havn IKS. Over 30 midtnorske kommuner fra Nordmøre til Helgeland samarbeider.

Ingen, -unntatt styreleder Røsgaard og politiet kjenner alle sakene som vil bli fremført mot ham. Vi får se om etterforskningen vil avdekke noe mere enn uenighet om småpenger.

Det bør nemlig være et vist forhold mellom en ambisiøs advokat, og en angivelig upolitisk avis sitt forsøk på å underslå at både formann og nestformann i det det gamle styret begge er fra Arbeiderpartiet. Nepotisme kalles det visst.

Det har også undret meg at eierkommunene lar styrelederen styre hele prosessen. Havnerådsleder og ordfører på Averøy, Ingrid Ovidie Rangønes representerer alle eierkommunene. Hun, om ikke andre, bør vurdere potensielle kostnader dersom «personvern-brudd» fører til søksmål mot Havneselskapet.

Jeg er tilhenger av både fri presse og oppfølgende journalistikk, men dette er ikke første gang TK skyter over mål. Avisen har nettopp blitt dømt i PFU, Pressens Faglige utvalg på tre alvorlige overtramp.

Og hvem husker ikke saken under.

  • Tidens Krav gikk ut og forhåndsdømte Havnekontoret, altså restauranten på kaia, for at de hadde brutt alle regler. (Hva er det med TK og alt som har ordet «Havn» i seg?)
    To uker etter at Tidens Krav hadde tatt parti i saken og forsvart de ansatte, kom tingrettens dom. Havnekontoret ble frikjent på alle punkter.

Nordmøre fortjener en avis med en ledelse som forstår de enkleste retningslinjer for publisering. At en avis velger å ta parti i en sak før retten har satt punktum er tegn på en ukultur.

Om beskyldningene mot noen er rettmessig eller urettmessig, spiller ingen rolle. Uansett, det kreves en sterk rygg på den som henges ut i det offentlige.

– Få «henges» alene, de har familie og de har venner.

 

Av: Tor Johansen

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse