Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
14 april 2020 18:36
Del på Facebook
Illustrasjon: Google Streetview
Illustrasjon: Google Streetview
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Uten en fair utredning av Romsdalsaksen (RA), er det vanskelig å se for seg at den kan bli realisert – men, dersom det skjer er sannsynligheten ganske stor. For RA-tilhengerne er derfor motivasjonen stor for å få til nettopp det – en skikkelig utredning utført av nøytrale, kunnskapsrike og upartiske aktører.

Det er en utfordring å skille mellom viktige og langt mindre viktige forhold i kampen for utredning. Utallige og nærmest endeløse diskusjoner med personer som åpenbart har ingen interesse av at Romsdalsaksen skal bygges er eksempel på bortkastet energi. Det motsatte – det som behøves, er ulike måter å opplyse om oppsidene RA sin løsning vi gi.

Metodene for kommunikasjonen og emner kan være mange. Fellesnevnerne bør være eller medføre økt kunnskap om RA, for det behøves påfyll i verktøykassen. Hjemmesiden, romsdalsaksen.no er grunnstammen, og den har blant annet fått følge av analyser om samfunnsnytte. Verktøykassen skal snart suppleres, og en stor innsamlingsaksjon pågår knyttet til en analyse.

Det kan også være nyttig å minne om forhold ved det konkurrerende alternativet som vi RA-tilhengere mener er lite smart. Et eksempel på dette er at for «Eksportvegen» E136 sin del, er tunnel fra Ørskogfjellet til Vik å anse som bortkastet. Det samme gjelder for ny veg mellom Vik og Tresfjordbrua, samt den kontroversielle og kostbare undersjøiske Tautratunnelen.

En eventuell fastlandsforbindelse for Midsund og Aukra kan bygges uten de 3 omtalte delprosjektene. Samband mellom Gossen og Otrøya, samt forbindelse til fastlandet fra en av øyene er det som behøves. Ellers har som kjent oppsittere på Fannestranda markert sin store misnøye.

Regjeringen har nå valgt å bruke penger på ulike oppgraderinger av vegnettet, og slike midler bør også snarest tildeles hele vegstrekningen fra Ålesund til Dombås i tilstrekkelig grad. Oppgraderingen over Ørskogfjellet med blant annet veg utenom Sjøholt sentrum kan være en god start.

Hva er det geniale med Romsdalsaksen spør enkelte – sambruket med E136 helt til Hjelvika svarer vi. «Eksportvegen» E136 er som kjent en svært viktig veg, og det vil være fornuftig å starte oppgradering her snarest mulig.

I verste fall kan en utredning av Romsdalsaksen medføre noen million bortkastede kroner – det er nedsiden. Den potensielle oppsiden er at milliardbeløp kan spares. Liten innsats kan gi stor gevinst. En fair utredning vil gi svar.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse