I TV 2 Nyhetskanalen onsdag den 27.05.2020 var Per Arne Tuftin fra reiselivsbransjen og hovedtillitsvalgt i Colorline, Erina Bryn Kjær, gjester. Der de ble intervjuet om situasjonen for reiselivsbransjen, der krisen kan ramme rundt 30 000 ansatte og de ansatte i Colorline der over 2000 sjøfolk er permittert og har det veldig vanskelig økonomisk. Dette gjelder også de ansatte i Hurtigruten.
Mange får ikke dagpenger fra NAV som ikke var i stand til å takle denne krisen. Det sier seg selv at situasjonen er kritisk både for arbeidsgiverne og de ansatte etter 2 mnd der skipene er lagt til land. Og at det haster med å ta grep.
De ber nå myndighetene om å åpne opp grensene for nabolandene og Tyskland som har tilnærma lik smittesituasjon som oss, som åpner grensene for nordmenn.
Dette bør skje så raskt som mulig og her må myndighetene høre på bransjen og bransjen må følge myndighetenes smitte vern til punkt og prikke.
I sjøfarten generelt så har Regjeringen varslet at de kommer med en tiltakspakke rettet mot industrien denne uka. Maritimt Forum Nordvest kommet med en tiltakspakke med 40 punkt, rettet mot maritim industri på sjø og land.
Blant tiltakene er endrede permitteringsregler der en utvider fra dagens 26 uker til 52 uker. Og større fleksibilitet der en kan være 50% permittert over 18 mnd.
Myndighetene bør legge til rette for at norske verft kan starte byggingen av statlige skip der norske verft prioriteres. Blant annet ved å:
- fjerne taket på nettolønnen offshore for å bedre likviditeten til rederiene, noe som vi sjøfolkene har ønsket lenge men vi blir ikke hørt.
- innføre vrakpantordning for offshore og kystfraktfartøyene.
- forbedre modellen for oljeskatt, noe som hjelper på å kunne opprettholde høy aktivitet på sokkelen.
- opprette et statlig havselskap.
Maritim industri er en potensiell vekstnæring innen bærekraftig industri, havbruk og mineraler men også her er det dystre fremtidsutsikter.
Det er derfor veldig viktig at norske myndigheter hører på bransjen slik at vi i fremtiden har en norsk maritim næring med norsk kompetanse og kjennskap til sokkelen og kysten. Det er en forutsetning for å kunne gripe de mulighetene vi har i havrommet. Tiden for festtaler er over og nå må det komme konkrete planer og bevilgninger.
Norske sjøfolk og offshore-rederi har vært gjennom oljekrisen og var ikke ferdig med den, når koronakrisen kom. Det har fått store konsekvenser for allerede skadeskutte offshore-rederi som ikke var kommet seg på beina da denne krisen kom.
Situasjonen for mange sjøfolk i offshore gikk fra vondt til verre over natta. I en slik situasjon burde vi hatt en sikring slik som de fleste andre yrkesgrupper har.
Norske sjøfolk gjennom forbundene og Facebook-gruppen Norske Sjøfolks Fremtid, har krevd dette i mange år i form av norske lønns og arbeidsvilkår. Mevi har har møtt massiv motstand fra sittende regjering og deler av stortinget.
Kampen for å sikre norske sjøfolk er ikke over. Den har aldri vært viktigere enn nå.
Vi risikere å miste norsk kompetanse på sokkelen der norske rederi nå flagger ut båter og oljeselskapene tar de inn med få eller ingen norske sjøfolk og politikerene lukker øynene.
Vi risikere samtidig å miste Hurtigruten som er en institusjon langs kysten, med flere tusen sjøfolk på grunn av regjeringen sin manglende støtte for å berge rederiet og arbeidsplassene.
Regjeringen må nå ta situasjonen i sjøfarten og reiselivsbransjen på alvor før det er for sent.
Tiden er ute, nå må det handles.
Jan Nilsen
Grunnlegger av Facebook-gruppen Norske Sjøfolks fremtid.