Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Einar Wikan, næringsrådgiver og «Smølabone». Foto: Steinar Melby
Einar Wikan, næringsrådgiver og «Smølabone». Foto: Steinar Melby
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tålmodig folkeslag som vi smølværinger er, forstod vi at et to-fergesamband over Edøyfjorden måtte vente noe på seg når korona-krisen slo inn. Samtidig har vi sett at når reiseforbudet ble opphevet, - reiser folk til våre utposter – til slekt og venner, til sine feriehus og utleide rorbuer, til en av landets beste bobilcamper og de flotteste fiskevær! Da må vel administrativ ledelse i Fylkeskommunen og Fjord1 skjønne at det må settes inn ressurser? To ferger over Edøyfjorden var faktisk vedtatt av Fylkestinget fra 2020!  Kø-, avlyste turer og venting i timevis har vært en gjenganger for smølværingene og tilreisende i generasjoner!

Vi husker godt da vi i 1957 fikk ferge til Kristiansund, senere til Hitra og Aure.  Vi husker godt da Edøysambandet ble åpnet i 1989, og et fåtall trodde det ble nødvendig med avganger hver time. Smøla har vært gjennom tiår med omstilling og gode tider. Det vil bare fortsette!

Smøla har i dag 800 gjestesenger, og hundrevis av fritidsboliger – og alle prognoser tilsier at trafikken til vårt øyparadis vil øke!

Jeg reiste tidlig på 1980-tall til øyparadiset Balerarene (Ibiza, Mallorca og Menorca). Det var litt «com si com sa», for å være sikker på å nå ferga eller flyet måtte du beregne «veldig» god tid. Slik oppleves det faktisk på Smøla i dag – 40 år etter den tid. Vi kan ikke ha det slik! Vi trenger et fergeselskap og en fylkeskommune som gjør sin jobb!

Hadde europeerne «banket på døra» akkurat nå, så har fergekøene vært noen hundre meter lengre. Fra mars måned er det normalt hundrevis av europeere som ferierer på Smøla - hver dag!

Sammen med et oppegående og framtidsretta næringsliv, har Smøla kommune lagt til rette for trivsel, opplevelser, gode senger – og markant økning i tilreisende. Når Møre og Romsdal Fylkeskommune og Fjord1 ikke greier å holde sine forpliktelser, da er det faktisk noen som ikke har gjort jobben sin! To ferger over Edøyfjorden må på plass omgående!

 

Av: Einar Wikan
Næringsrådgiver og «Smølabone»

 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse