Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Jørn Inge Løvik
Ytring
13 oktober 2020 13:51
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Jørn Inge Løvik, daglig leder i Romsdalsaksen AS

Samferdselsminister Hareide gikk ut å sa at NTP må krympes betraktelig, og at det er mulig at flere store samferdselsprosjekter må ut av planen i påvente av nye løsninger som reduserer kostnadene.

SMP leder mener 18.09.20 at vegplanene i fylket har spilt falitt og at vi bare kommer til å sitte igjen med et par krabbefelt. Møre og Romsdal har lenge ligget i bakleksa når det gjelder store, viktige vegprosjekter, skriver SMP Leder.

Hva er så årsaken til dette? Kan det være at vi selv er skyld i det? Kanskje også SMP?

Mange mener at det er for mye fogderistrid og omkamper her i fylket. Kanskje er det en grunn til det også?

Vi skal ikke her blande oss borti sykehussakene, men konsentrere oss om samferdsel og Romsdalsfjordbassenget.

I SMP nett iblandet frustrasjonen til SMP Leder, finner vi en link der Riksrevisjonen ved Per Kristian Foss uttaler at «Mindre kommunal innflytelse vil gi nye veier raskere». Der er vi skjønt enige.

Planlegging av nye nasjonale stamveier i Norge styres i hovedsak av fylkespolitikere, der de som er valgt inn gjerne engasjerer seg i politikken grunnet manglende veier eller fastlandsforbindelser til sine hjembygder.

Fylkene legger sterke føringer til SVV og departement om veitrasê og løsning, men har ingen ansvar for kostnadene. Mange ser seg derfor sitt snitt til å lage omveier og løsninger som løser lokale behov betalt av staten, istedenfor å måtte betale det selv. Altså fylker og kommuner.

Når det gjelder kryssing av Romsdalsfjorden, er prosessen helt tilbake til 2006 styrt av særinteresser som ønsker fastlandsforbindelse til Aukra og Midsund, samt tunnel gjennom butikkene i Molde.

Det er vanskelig å se på dette kartet og forestille seg at Otrøya vest for Molde er noe annet enn en omvei. Flyplassen ligger øst for Molde. Det nye sykehuset blir lagt øst for Molde. Kristiansund ligger nord-øst for Molde. Fylkets eksportvei går sør-østover (E136). Industriområdet Årødalen, med det meste av tungtrafikk, ligger øst for Molde.

Her er det noen få som prøver å grave til seg statlige vegmidler på bekostning av andre. Om man ser på historien og hva som er bevilget av vegmidler til fylket, hvor stor sannsynlighet er det for at man har penger til Hafast, Halsafjorden, og ikke minst veiene mellom fjordene når man bruker 40 mrd kroner på fastlandsforbindelse til Aukra og Midsund?

Kanskje det er denne måten å føre politikk på som skaper fogderistrid?

Det er enorme planer og ønsker om veiutbygginger i fylket, og det brukes mye penger på kampen om å få tildelt midlene. Men en ting er sikkert, det er langt fra alle som blir gjennomført.

Romsdalsaksen har lansert en miljøvennlig oversjøisk kryssing av Romsdalsfjorden der man bruker ny og fremtidsrettet teknologi. Akkurat som myndighetene ber om at det planlegges for. I tillegg gir det muligheter for ny næring for en hardt pressa maritim sektor, og nye turistmagneter. Det får man ikke med lange dype undersjøiske tunneler som bygges av utenlandske selskaper, og både lokal befolkning og turister skyr som pesten.

Hareide sier også at samfunnsnytte og porteføljeperspektiv må være mer med i beslutningene om veiutbygging, og det er som musikk i våre ører. Romsdalsaksen gir over 5 mrd kroner bedre samfunnsnytte enn Møreaksen, og som følgende kart viser – i et porteføljeperspektiv vil Romsdalsaksen halvere kostnadene.

Illustrasjon: Romsdalsaksen

Folk flest i M&R forstår dette, og gir Romsdalsaksen en enorm oppslutning. Sentio har funnet ut i spørreundersøkelse at nærmere 80% av befolkningen ikke ønsker flere undersjøiske tunneler i forbindelse med fjordkryssingene, og denne saken var en av de største sakene under valget i fjor – og blir det neste år.

Hvor har så SMP vært? Er de bare blitt et mikrofonstativ for den politiske eliten og SVV i fylket? Hvor er de kritiske spørsmålene? Hvor er det blitt av gravende journalistikk?

Selv om fergefri E39 kan bli historiens største investering her i fylket, er ikke Romsdalsaksen blitt presentert på en skikkelig måte i SMP ennå.

Har eliten instruert SMP om at her må vi sitte stille i båten og alle være enig med de? Om man ikke er enig vil pengene havne i andre fylker er det eneste argumentet de har igjen.

Kanskje andre fylker evner å legge til side særinteresser og lage gode prosjekter?

Nasjonale føringer advarer mot flere undersjøiske tunneler og tunneler generelt, og mot at nasjonale stamveier føres gjennom tettbebyggelsen.

Eliten og SVV går i mot disse føringene og planlegger tidenes dårligste veiprosjekt med enorme høydeforskjeller, 4,5 mil med tunneler for Ørskogfjellet-Molde, og nasjonal stamvei gjennom bypakke i Molde med 5 rundkjøring og 40 km/t.

Kanskje kan SMP gå i seg selv og ta del i skylda for manglende kritikk på at man på bekostning av andre gode prosjekter, har brukt alt for mye ressurser på et elendig prosjekt som aldri blir bygd?

Brusdalen og strekningen Digernes- Ørskogfjellet burde vært ferdig planlagt for lenge siden.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 12 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse