fbpx
Annonse
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Leserinnlegg
Paul Andreas Hofseth
14 oktober 2020 15:22
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Romsdalsaksen (RA) er et genialt eksempel for en trase til en stamveg. Den går ikke gjennom bysentrum, men ganske nært og godt tilgjengelig. Sambruket og samspillet med den viktige «Eksportvegen» E136 mellom Ålesund og Dombås reduserer totalkostnaden med milliardbeløp i forhold til alternativet Møreaksen.

Felles veg fra Ørskogfjellet til Hjelvika er både økonomisk og miljømessig smart. Skribenter som Lars Svein Valderhaug og Jørn Inge Løvik peker på at tilsvarende synergier kan oppnås i aksen mellom Molde og Åndalsnes. Der kan også deler av vegen bli felles dersom RA og Langfjordsambandet blir realisert. Derved sambruk også der.

I følge Romsdals Budstikke og Jørn Inge Løvik sin ferske artikkel, ble det nylig på Langfjordkonferansen presentert nye beregninger for flytebruer og tilhørende vegsystem for fjordkryssingen over Langfjorden. Kalkylene var utført av Prodtex AS og Dr.techn. Olav Olsen AS og lød på 3 mrd - derav 1,8 mrd for selve flytebroene. Dette er helt i tråd med det den øvrige bransjen med flere store konsulentselskaper som Rambøll AS og LMG Marin AS også hevder.

Tidligere har Statens Vegvesen region Midt (SVVM) utført samme kalkyle med 5 mrd som resultat, i følge Løvik. Et sentralt spørsmål er da om SVVM har overpriset Romsdalsaksen på samme vis som for Langfjordsambandet, og årsaken til det. I «utredningen» SVVM administrerte des. -19, benyttet de ifølge Løvik, tall med meterpris 2,5 ganger dyrere enn de som andre nå presenterte på Langfjordkonferansen. Lite tillitsvekkende.

På FB-siden RA/Sekkfast ble det nylig avholdt en avstemming om hvilke argument som er de beste for å kreve en nøytral utredning av RA, ved valg mellom 20 aktuelle argument. og med mulighet for å tilføye nye - en «10 på topp» liste. Sambruket med kryssingen over Langfjorden ble tilført listen, mens de «beste» av de opprinnelig oppførte:

  1. Økonomi (kostnader knyttet til bygging)
  2. Tunneler (omfang, sikkerhet/redning, angst/kjøreglede)
  3. Driftskostnader (merkostnader grunnet MA-tunnelene)
  4. Sambruket mellom E39 og E136

Ellers nevnes: «Ingen E39 gjennom Molde by» fra kommentarfeltet, og punkt knyttet til høydeforskjellene mellom RA og MA grunnet den dype undersjøiske tunnelen. Avstemmingen beviser ingenting, men interessant å se hvor raskt og tydelig favorittene utpekte seg. Ville en avstemming i stor skala gitt de samme geniale svarene?

Krever sprik fra drøye 20 til knappe 50 mrd en grundig avklaring? Hva synes Hareide og du?

Logg inn for å kommentere.
Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

KOMMENTARARKIV FRA TIDLIGERE KOMMENTARSYSTEM. KOMMENTARER LAGT TIL HER, BLIR ALDRI SYNLIGE. BRUK AKTIVT KOMMENTARSYSTEM OVER

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Espen Heitmann 5 timer siden Sylvi Listhaug tramper i eget minefelt
Tenk litt på denne "en del av Fergefri E39 fra Kristiansand til Trondheim. Et prosjekt der formålet er å knytte ...
Lars Svein Valderhaug 8 timer siden Sylvi Listhaug tramper i eget minefelt
Rasmussen, dersom du kastar eit raskt blikk ned på kartet, og brukar nokre sekund på å la dei små grå ...
Lars Svein Valderhaug 9 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøEg har kasta bort nok tid på deg, Sundsbø. Farveeel!
Lars Svein Valderhaug 10 timer siden Krev fylkeskommunen ut av Møreaksen!
👍👏
Lars Svein Valderhaug 10 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje Sundsbø«Om du mener at Fannefjordtunnelen forsvinner om Romsdalsaksen bygges, så vil nok mange på strekningene Molde - Åndalsnes bli motstandere ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Lars Svein ValderhaugNei, trafikktellingene bekrefter tidligere resultat – størstedelen av fjordkryssingen er lokal trafikk. Og dette er ikke særskilt for Romsdalsfjorden, det ...

Mest aktive

  • Terje Sundsbø 73 comments
  • Lars Svein Valderhaug 46 comments
  • Lama Vik 22 comments
  • Jan Rune Haukvik 22 comments
  • Vidar Hölm 13 comments
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte