Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
14 oktober 2020 15:22
Del på Facebook
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Romsdalsaksen (RA) er et genialt eksempel for en trase til en stamveg. Den går ikke gjennom bysentrum, men ganske nært og godt tilgjengelig. Sambruket og samspillet med den viktige «Eksportvegen» E136 mellom Ålesund og Dombås reduserer totalkostnaden med milliardbeløp i forhold til alternativet Møreaksen.

Felles veg fra Ørskogfjellet til Hjelvika er både økonomisk og miljømessig smart. Skribenter som Lars Svein Valderhaug og Jørn Inge Løvik peker på at tilsvarende synergier kan oppnås i aksen mellom Molde og Åndalsnes. Der kan også deler av vegen bli felles dersom RA og Langfjordsambandet blir realisert. Derved sambruk også der.

I følge Romsdals Budstikke og Jørn Inge Løvik sin ferske artikkel, ble det nylig på Langfjordkonferansen presentert nye beregninger for flytebruer og tilhørende vegsystem for fjordkryssingen over Langfjorden. Kalkylene var utført av Prodtex AS og Dr.techn. Olav Olsen AS og lød på 3 mrd - derav 1,8 mrd for selve flytebroene. Dette er helt i tråd med det den øvrige bransjen med flere store konsulentselskaper som Rambøll AS og LMG Marin AS også hevder.

Tidligere har Statens Vegvesen region Midt (SVVM) utført samme kalkyle med 5 mrd som resultat, i følge Løvik. Et sentralt spørsmål er da om SVVM har overpriset Romsdalsaksen på samme vis som for Langfjordsambandet, og årsaken til det. I «utredningen» SVVM administrerte des. -19, benyttet de ifølge Løvik, tall med meterpris 2,5 ganger dyrere enn de som andre nå presenterte på Langfjordkonferansen. Lite tillitsvekkende.

På FB-siden RA/Sekkfast ble det nylig avholdt en avstemming om hvilke argument som er de beste for å kreve en nøytral utredning av RA, ved valg mellom 20 aktuelle argument. og med mulighet for å tilføye nye - en «10 på topp» liste. Sambruket med kryssingen over Langfjorden ble tilført listen, mens de «beste» av de opprinnelig oppførte:

  1. Økonomi (kostnader knyttet til bygging)
  2. Tunneler (omfang, sikkerhet/redning, angst/kjøreglede)
  3. Driftskostnader (merkostnader grunnet MA-tunnelene)
  4. Sambruket mellom E39 og E136

Ellers nevnes: «Ingen E39 gjennom Molde by» fra kommentarfeltet, og punkt knyttet til høydeforskjellene mellom RA og MA grunnet den dype undersjøiske tunnelen. Avstemmingen beviser ingenting, men interessant å se hvor raskt og tydelig favorittene utpekte seg. Ville en avstemming i stor skala gitt de samme geniale svarene?

Krever sprik fra drøye 20 til knappe 50 mrd en grundig avklaring? Hva synes Hareide og du?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrDet betyr at E39 Vik-Molde er prioritert for oppstart første seks år. God helg til deg også.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Skrot fergene
@Terje SundsbøVi får konkludere medat vi ikkje blir samde om kva som er konklusjonen i SVV sitt innspel til ny NTP. ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrTabell 4.3 på side 49 har 14 kolonner (inklusive de med kun grafikk), hvor kolonne 2 angir navnet på prosjektet. ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Skrot fergene
@Terje SundsbøTabell 4.3, kolonner for avsette midler periode 23-. Der finn eg ikkje beløp. Kanskje tar eg feil?
Terje Sundsbø 4 dager siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenHvilke penger finnes allerede for fastlandsforbindelse til Gossen? Tror du pengene til Kjerringsundet vil være tilgjengelig? Fastlandsforbindelse til Otrøya og ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrI tabell 4.3 på side 49 er det ulike tall for «Lønnsomhet» og «Kostnad». Hvilken kolonne mener du angir avsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse