Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Atle Tranøy / Kim Olav Johansen
Ytring
17 desember 2020 13:07
Del på Facebook
– Industriaksjonen er, som folk flest, opptatt av at industrien skal spille på lag med både natur, klima, folk og dyr. I dette hensynet bør ikke representanter for industriarbeidere gå vindkraftlobbyens ærend i å promotere unødvendige naturødeleggelser. Illustrasjon av kraner som gjør klart til løft av vingene til nok en vindmølle på Guleslettene vindpark like ved Florø. Foto: Tore Meek / NTB
– Industriaksjonen er, som folk flest, opptatt av at industrien skal spille på lag med både natur, klima, folk og dyr. I dette hensynet bør ikke representanter for industriarbeidere gå vindkraftlobbyens ærend i å promotere unødvendige naturødeleggelser. Illustrasjon av kraner som gjør klart til løft av vingene til nok en vindmølle på Guleslettene vindpark like ved Florø. Foto: Tore Meek / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette innlegget er en kommentar til kraftargumenter i et meningsinnlegg i Klassekampen, fra Jan Olav Andersen fra EL og IT og forbundssekretær Knut Øygard fra Fellesforbundet.

Naturen har vært Norge til velsignelse. Rike energikilder har lagt grunnlaget for mye av industriutviklinga her i landet. Politikken – eierskap, konsesjonsregimer og fornuftig investering i infrastruktur – har gitt oss nasjonal kontroll og et balansert kraftregime.

Dette regimet er imidlertid under press. Stadig nye og fordyrende utenlandskabler, tilslutning til EUs energimarkedsbyrå Acer, samt en boom av subsidiert, naturraserende og ofte utenlandskeid vindkraft er i sum med på å bryte ned den norske kraftmodellen. Samtidig representerer det en trussel mot norsk kraftforedlende industri.

Dermed står vi midt i en dobbel utfordring:

  • forbruket av fossil energi skal ned og erstattes av fornybar kraft innen alt fra industri til transport, anlegg, jordbruk m.m.
  • vi må snu en politisk vedtatt dreining bort fra nasjonal planlegging i retning premissene til kraftbransjen og et stadig mer uhemmet (europeisk) kraftmarked.

Nå debatterer partiene programmene sine for neste Stortingsperiode. I SV går debatten særlig varm i kraftpolitikken. I den anledning roper forbundsleder Jan Olav Andersen fra EL og IT og forbundssekretær Knut Øygard fra Fellesforbundet – hhv tidligere og nåværende faglig leder i SV – i Klassekampen ut etter et «skrikende behov for mer kraft», og viser til enkelte framskrivninger om økt kraftbehov på 80 TWh. Tonen er alarmerende. De er ikke fornøyde med partiets kraftpolitikk og hiver seg i bresjen for mer landbasert vindkraft, angivelig til industrielt formål fordi det er billigst. Samtidig kritiseres programkomiteens «nei til økt importkapasitet» av kraft.

Industriaksjonen vil på det sterkeste advare mot å hekte industriens skjebne på nye landbaserte vindturbinanlegg i en bevisst frontkollisjon med naturen. Stadig flere lokalsamfunn opplever at urørt natur, viktige habitater eller beite- og rekreasjonsområder blir rasert og omformet til det ugjenkjennelige.

Industriaksjonen er, som folk flest, opptatt av at industrien skal spille på lag med både natur, klima, folk og dyr. I dette hensynet bør ikke representanter for industriarbeidere gå vindkraftlobbyens ærend i å promotere unødvendige naturødeleggelser.

Vi vet ikke hvilke teknologiske løsninger som vil være tilgjengelige om 10-20 år. Basert på dagens teknologi finnes likevel mange muligheter, hvorav flere er (delvis) utelatt fra 2040-prognosene fra Statnett/NVE:

  • Forskermiljøer ved bl.a. SINTEF/NTNU anslår at mulighetene innen energieffektivisering av norsk boligmasse ligger i underkant av 40 TWh.
  • Hittil nesten uutnytta biogass kan gi mer enn 10 TWh
  • Oppgradering og utvidelse av vannkrafta i kombinasjon med økt nedbør kan gi minst 10 TWh, med enkelte anslag opp mot 30 TWh
  • Solenergi vil gi stadig mer kraft også i Norge, 5-10 TWh
  • Netto norsk krafteksport, som også kan brukes i Norge, er ca. 15 TWh årlig
  • Som Andersen og Øygard selv peker på, har vi allerede snart 10 TWh fra landbasert vind

Til sammen utgjør dette et uutnytta potensial i Norge på over 80 TWh, tallet Øygard og Andersen ukritisk gjengir. Og da har vi ikke engang tatt med mulighetene for fornybar eller utslippsfri kraft på sokkelen. Industriaksjonen mener at en såkalt «elektrifisering» av norsk sokkel (som inngår med 33 TWh i «80 TWh-scenarioet») i stedet for å tappe fastlands-Norge for kraft, må basere seg på ny installert havvind på sokkelen – et stort globalt potensial for norsk leverandørindustri. Omfattende drahjelp fra oljas finansielle muskler i en startfase vil dessuten få kostnadene fra flytende havvind betydelig ned. Slik satsning vil også avdempe det «skrikende behovet for mer kraft» på land.

Landet trenger sårt en mer langsiktig, gjennomtenkt og helhetlig kraftpolitikk. Dette illustreres til de grader av dreiningen i EL og IT-lederens egne standpunkt: Der vi i 2018, med utsikter til «et stort kraftoverskudd», burde bygge NorthConnect-kabelen for å «redusere Europas CO2-utslipp», begrunnes kritikken mot hans eget partis kabel-nei nå i 2020 med at dette er et «nei til mer importkapasitet» satt opp mot et «skrikende behov for mer kraft».

Denne dreiningen illustrerer også hvordan ulike framskrivninger bygger på helt spesifikke forutsetninger, og ikke må tas til inntekt for et snevert handlingsrom. Vi trenger derimot en brei og sammensatt vurdering av hvilken kraft landet trenger, og hvordan vi på mest hensiktsmessig måte fremskaffer denne.

Industriaksjonens utfordring til de politiske partier er derfor å gå inn for en NOU om dette. Denne må inngå i en nasjonal strategi hvor både industriens, naturens og klimaets bærekraft er overordna hensyn. Det ville være på høy tid.

Av:

Atle Tranøy 
Styremedlem i Industriaksjonen og forbundsstyremedlem i Fellesforbundet

 Kim Olav Johansen
Styremedlem i Industriaksjonen og  distriktsleder i EL- og IT-Forbundet Trøndelag

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse