Formålet kan i sammendrag sies slik: tilnærmet halvering av reisetiden for lengre reiser med en eller flere av syv vestlandske fjordkryssinger mellom Trondheim og Kristiansand, slik at regionene Trøndelag, Møre, Vestland, Rogaland og Sørlandet kommer nærmere.
Stamvegen skal ikke ledes gjennom byer og tettsted. Hovedprinsippet er kortest, raskest, flatest og billigst mulig veg. Motkreftene til en bein strek på kartet er samfunnsnytten som tilsier at vegen skal trekkes mot, ikke gjennom, befolkningsrike områder.
Regioner er ikke det samme som nærliggende byer og bygder, og stamveger som E39 skal ikke omfatte fastlandsforbindelser, planer for byutvikling eller andre lokale prosjekt. Fasit finnes ikke, så utfordringen er å finne et gyllent snitt som gir rask veg for lengre reiser, og samtidig god samfunnsnytte.
Ulike alternativ har kjempet og kjemper mot hverandre i alle de syv fjordene, men her fokuseres det på de nærliggende. Vi er jo fjordfylket, og inkluderer vi Nordfjorden er hele fire av syv fjorder i vårt område. Da er det bra at Halsafjordsambandet på Nordmøre og kryssingen mellom Utvik og litt vest for Stryn – videre mot Grodås kan anses som avklart.
Det er to alternativ over Romsdalsfjorden, og langt flere over Storfjorden. Pr dato er Møreaksen i Romsdal og Hafast på Sunnmøre valgte alternativ, men det komiske er alle bruddene til de nevnte prinsippene. Møreaksen leder stamveg trafikken gjennom Molde. Stikkord som høydeforskjeller, dobbel fastlandsforbindelse, «bypakke» med bompenger, ekstremt omfang tunneler, derav en lang og dyp undersjøisk er eksempler.
På Sunnmøre forlenges vegen i forhold til dagens løsning ved å erstatte «Fefast» med Hafast. Alternative traseer som kan gjøre vegen 4–5 mil kortere, langt billigere og raskere finnes øst for Brusdalsvatnet. Hafast er viktig, men ikke som del av E39.
Reisetiden i Nordfjord blir redusert med minst én time, og samme potensiale finnes på Sunnmøre. Da nytter det ikke å forlenge vegen med ei vestlig sløyfe. E39 må være stamvegen. Lokale trafikkproblem må løses med lokale veger, og politikere spesielt fra Ålesundsområdet må engasjere seg i større grad.
Det er på tide å flytte diskusjonen mellom Fefast – Hafast til alternativene Storfjordsambandet ved Digernes/Glomset og Storfjordbrua ved Gausneset like ved Sjøholt. Alternativene har sine fordeler og ulemper, men er langt bedre egnet som ny E39.