Annonse
Annonse
Jørn Inge Løvik
Ytring
09 januar 2021 17:55
Del på Facebook
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Jørn Inge Løvik, daglig leder i Romsdalsaksen AS

Katastrofer er som oftest slik som skjer langt vekk som Mont Blanc, Gudvangatunnelen eller Oslofjordtunnelen. Her i fylket satser vi på at det bare er vanndamp fra radiatoren eller litt røyk fra noen varme bremser.

Men på kort tid nå har vi fått oppleve litt større ting her også. Heldigvis uten at katastrofepotensialene har fått fullt utløp. Det er ikke usannsynlig at en hendelse kan skje med en buss eller to involvert i en tunnelbrann, eller en tankbil fylt med hydrogen – så er katastrofen komplett.

AS Norge makter ikke å oppgradere eksisterende tunneler til EU krav uten stadige utsettelser, og allikevel planlegger de tunnel-verstingen Møreaksen. Spør man Høyre og Helge Orten svarer de bare «dobbeltløpede tunneler og verdens sikreste».

Hvorfor stiller ikke media disse spørsmålene?

annonse

  • I et moderne samfunn – Er selvberging en god nok løsning ved ulykker?
  • Hva med de enkeltløpede tunnelene på begge sider av fjorden? De blir 15 km til sammen – like langt som den undersjøiske. Her blir det saktegående tungbiler, forbikjøring forbudt og uten rømningsveier.
  • Hva med nærmere 1200 meter i kontinuerlige høydeforskjeller på 3mil? Hele 60 prosent mer høydeforskjell enn Gudvangasystemet. EU kravet om 5 prosent kom i 2003, og lenge før man i det hele tatt tenkte milevis med undersjøiske tunneler.
  • Hvordan henger en slik miljøversting sammen med de flotte miljømålene? Er de bare til for å melke befolkningen for avgifter? RA vil sende CO2-regning til Erna om MA blir bygd.
  • Miljøet i undersjøiske tunneler er noe av det verste som finnes med tanke på levetid på materialer og utstyr. Hvordan blir regulariteten på tunnelene når alt av avansert overvåkingsutstyr svikter? Som NSB var mest kjent for: «Stengt grunnet signalfeil».

Ifølge Sentio, ønsker nærmere 80 prosent av befolkningen i Møre og Romsdal oversjøiske løsninger for fjordkryssingene. Hele 92 prosent av disse igjen synes det er helt greit å vente noen ekstra år med ferger.

Folk føler utrygghet, klaustrofobi og ukomfortabelt i tunneler, og spesielt lange og dype.

Romsdalsaksen gir en flat miljøvennlig panoramavei som også er åpen for myke trafikanter. Romsdalsaksen blir en snarvei mellom E39 nord for Romsdalsfjorden mot Eksportvegen E136 på sørsiden. Helt optimalt for nord-sør og øst-vest trafikken.

Romsdalsaksen har størst samfunnsnytte og høyest bo-/arbeidsmarkedsnytte. Dette forsterkes ytterligere med flytting av sykehus til Hjelset.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Rune Kristiansen 19 timer siden Folket er ikke til for staten
Frp skuffer ikke. Å kutte mottak av kvoteflyktninger er ikke mindre enn umenneskelig og dette tankesettet gjennomsyres partiet av. 50 øre ...
Anne Mari Sandshamn 5 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Terje SundsbøSa ikke at det var trygt, men tryggere for mennesker, da det er lett å komme seg av en ferge, ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Anne Mari SandshamnOm «vertskapet» er en idrettsturnering eller et annet kulturarrangement man deltar på, så kan man ikke dra før det er ...
Anne Mari Sandshamn 6 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Terje SundsbøBrann på ferge er ingen fare for passasjerer, det er bare å gå i en livbåt. Det er inge store ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
Det er svært alvorlig når Jørn Inge Løvik, daglig leder Romsdalsaksen AS, unnlater å nevne at med Møreaksen så blir ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Anne Mari SandshamnJeg tror de fleste følger dine velmenende råd. Men svær ofte skjer det uforutsette ting. Og du kan jo ikke ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte