Annonse
Jørn Inge Løvik
Ytring
Jørn Inge Løvik
09 januar 2021 17:55
Del på Facebook
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Jørn Inge Løvik, daglig leder i Romsdalsaksen AS

Katastrofer er som oftest slik som skjer langt vekk som Mont Blanc, Gudvangatunnelen eller Oslofjordtunnelen. Her i fylket satser vi på at det bare er vanndamp fra radiatoren eller litt røyk fra noen varme bremser.

Men på kort tid nå har vi fått oppleve litt større ting her også. Heldigvis uten at katastrofepotensialene har fått fullt utløp. Det er ikke usannsynlig at en hendelse kan skje med en buss eller to involvert i en tunnelbrann, eller en tankbil fylt med hydrogen – så er katastrofen komplett.

AS Norge makter ikke å oppgradere eksisterende tunneler til EU krav uten stadige utsettelser, og allikevel planlegger de tunnel-verstingen Møreaksen. Spør man Høyre og Helge Orten svarer de bare «dobbeltløpede tunneler og verdens sikreste».

Hvorfor stiller ikke media disse spørsmålene?

  • I et moderne samfunn – Er selvberging en god nok løsning ved ulykker?
  • Hva med de enkeltløpede tunnelene på begge sider av fjorden? De blir 15 km til sammen – like langt som den undersjøiske. Her blir det saktegående tungbiler, forbikjøring forbudt og uten rømningsveier.
  • Hva med nærmere 1200 meter i kontinuerlige høydeforskjeller på 3mil? Hele 60 prosent mer høydeforskjell enn Gudvangasystemet. EU kravet om 5 prosent kom i 2003, og lenge før man i det hele tatt tenkte milevis med undersjøiske tunneler.
  • Hvordan henger en slik miljøversting sammen med de flotte miljømålene? Er de bare til for å melke befolkningen for avgifter? RA vil sende CO2-regning til Erna om MA blir bygd.
  • Miljøet i undersjøiske tunneler er noe av det verste som finnes med tanke på levetid på materialer og utstyr. Hvordan blir regulariteten på tunnelene når alt av avansert overvåkingsutstyr svikter? Som NSB var mest kjent for: «Stengt grunnet signalfeil».

Ifølge Sentio, ønsker nærmere 80 prosent av befolkningen i Møre og Romsdal oversjøiske løsninger for fjordkryssingene. Hele 92 prosent av disse igjen synes det er helt greit å vente noen ekstra år med ferger.

Folk føler utrygghet, klaustrofobi og ukomfortabelt i tunneler, og spesielt lange og dype.

Romsdalsaksen gir en flat miljøvennlig panoramavei som også er åpen for myke trafikanter. Romsdalsaksen blir en snarvei mellom E39 nord for Romsdalsfjorden mot Eksportvegen E136 på sørsiden. Helt optimalt for nord-sør og øst-vest trafikken.

Romsdalsaksen har størst samfunnsnytte og høyest bo-/arbeidsmarkedsnytte. Dette forsterkes ytterligere med flytting av sykehus til Hjelset.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse