Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Jørn Inge Løvik
Ytring
09 januar 2021 17:55
Del på Facebook
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Jørn Inge Løvik, daglig leder i Romsdalsaksen AS

Katastrofer er som oftest slik som skjer langt vekk som Mont Blanc, Gudvangatunnelen eller Oslofjordtunnelen. Her i fylket satser vi på at det bare er vanndamp fra radiatoren eller litt røyk fra noen varme bremser.

Men på kort tid nå har vi fått oppleve litt større ting her også. Heldigvis uten at katastrofepotensialene har fått fullt utløp. Det er ikke usannsynlig at en hendelse kan skje med en buss eller to involvert i en tunnelbrann, eller en tankbil fylt med hydrogen – så er katastrofen komplett.

AS Norge makter ikke å oppgradere eksisterende tunneler til EU krav uten stadige utsettelser, og allikevel planlegger de tunnel-verstingen Møreaksen. Spør man Høyre og Helge Orten svarer de bare «dobbeltløpede tunneler og verdens sikreste».

Hvorfor stiller ikke media disse spørsmålene?

  • I et moderne samfunn – Er selvberging en god nok løsning ved ulykker?
  • Hva med de enkeltløpede tunnelene på begge sider av fjorden? De blir 15 km til sammen – like langt som den undersjøiske. Her blir det saktegående tungbiler, forbikjøring forbudt og uten rømningsveier.
  • Hva med nærmere 1200 meter i kontinuerlige høydeforskjeller på 3mil? Hele 60 prosent mer høydeforskjell enn Gudvangasystemet. EU kravet om 5 prosent kom i 2003, og lenge før man i det hele tatt tenkte milevis med undersjøiske tunneler.
  • Hvordan henger en slik miljøversting sammen med de flotte miljømålene? Er de bare til for å melke befolkningen for avgifter? RA vil sende CO2-regning til Erna om MA blir bygd.
  • Miljøet i undersjøiske tunneler er noe av det verste som finnes med tanke på levetid på materialer og utstyr. Hvordan blir regulariteten på tunnelene når alt av avansert overvåkingsutstyr svikter? Som NSB var mest kjent for: «Stengt grunnet signalfeil».

Ifølge Sentio, ønsker nærmere 80 prosent av befolkningen i Møre og Romsdal oversjøiske løsninger for fjordkryssingene. Hele 92 prosent av disse igjen synes det er helt greit å vente noen ekstra år med ferger.

Folk føler utrygghet, klaustrofobi og ukomfortabelt i tunneler, og spesielt lange og dype.

Romsdalsaksen gir en flat miljøvennlig panoramavei som også er åpen for myke trafikanter. Romsdalsaksen blir en snarvei mellom E39 nord for Romsdalsfjorden mot Eksportvegen E136 på sørsiden. Helt optimalt for nord-sør og øst-vest trafikken.

Romsdalsaksen har størst samfunnsnytte og høyest bo-/arbeidsmarkedsnytte. Dette forsterkes ytterligere med flytting av sykehus til Hjelset.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse