Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar H. Høgsve
Ytring
08 februar 2021 09:30
Del på Facebook
Steinar H. Høgsve. Foto: Jan Bilit Hagen
Steinar H. Høgsve. Foto: Jan Bilit Hagen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ingen vet den endelige prisen på sykehuset på Hjelset. Etter at prosjektet er stoppet for andre gang, fordi kostnadsanslagene fra helseforetaket har vært urealistiske, er prisen foreløpig oppe i seks milliarder.

Dette er en dobling av de første anslagene. Helseforetaket foreslår nå å gå over til flere mindre entrepriser, etter at samarbeidet med Skanska ble avsluttet. Ingen har noen formening om hva sluttsummen blir.

I teorien skulle et nytt sykehus på Hjelset bli mye bedre enn sykehusene i Kristiansund og Molde hver for seg. Siden starten er prosjektet redusert så mye at forutsetningene for et fellessykehus ikke lenger er til stede.

Kristiansund Senterparti henstiller både Helse Møre og Romsdal, Helse Midt og ikke minst helseministeren om å sette på bremsene.

Økte kostnader på Hjelset vil gi svært negative konsekvenser for spesialisthelsetjenesten i hele fylket, noe ingen er tjent med. Kristiansund Senterparti kan derfor under ingen omstendighet godta at prosjektet eventuelt settes i gang før den endelige summen på hele prosjektet er offentlig kjent.

Kristiansund Senterparti mener derfor, med den skremmende mangel på oversikt og kostnadskontroll i bakhodet, at følgende må skje:

  • Stopp fellessykehuset på Hjelset
  • Planlegg for fødeavdeling og akutt ved SNR Kristiansund, uansett utfall av Hjelset
  • Foretaksmodellen må skrinlegges for å sikre demokratisk kontroll over et bokstavelig talt livsviktig samfunnsområde

Sykehuset på Hjelset må nedskaleres for å dekke behovene for Molde og omegn.

Vedtatt av årsmøtet i Kristiansund Senterparti.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse