Annonse
Steinar H. Høgsve
Ytring
Steinar H. Høgsve
16 februar 2021 08:44
Del på Facebook
Steinar H. Høgsve. Foto: Jan Bilit Hagen
Steinar H. Høgsve. Foto: Jan Bilit Hagen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Som leder av Kristiansund senterparti hevdet undertegnede i et leserinnlegg at fellessykehuset på Hjelset burde stoppes og erstattes av et lokalsykehus for Molde og omegn. I Tidens Krav 15.02.2021 beskylder Rasmus Rasmussen og Terje Sundsbø i et hjertesukk for andre gang at vi baserer synspunktet på «fake news».

I tillegg hevder Rasmussen/Sundsbø (R/S) at vi unnlater å holde oss til det R/S mener er fakta.

Jeg får ta det siste angrepet punkt for punkt, sitat uthevet:

 «Arealet på sykehusbygget på Hjelset er redusert med 20 000 m2.»

Her skriver R/S:

«Sp i Kristiansund har altså ingen tillit til helseforetaket som sier at SNR er dimensjonert stort nok til alle funksjonene som er planlagt»

Nei, det er helt riktig at vi ikke har tillit til at det blir plass til alle funksjoner når arealet reduseres med 20 000m2, eller størrelsen på fire fotballbaner. Hvis R/S lurer på hvor tallene kommer fra, sendte foretaket i mars 2016 ut en pressemelding:

– Nye arealberegninger skriver seg til mellom 55-56.000 kvadratmeter, noe som er markant lavere enn i idéfasen der totalt areal for prosjektet var beregnet til mellom 77.000 og 80.400 kvadratmeter.

20 000m2 reduksjon er et derfor et forsiktig anslag. At helseforetaket håper og tror det skal bli plass til alt er ikke fakta, all den stund foretaket ikke aner hvor stort sykehus de har økonomi til å bygge.

 «Pasientgrunnlaget, som var et av hovedargumentene, er borte. Vestnes har bedt om å bli regnet med i grunnlaget for sykehuset i Ålesund. Hva gjør Rauma?»

R/S:

«Igjen har Sp i Kristiansund neglisjert dokumentene til helseforetaket. Tilgjengelighetsanalysene fra Asplan Viak viser at Vestnes og deler av Rauma vil sokne til sykehuset på Åse og ikke til Hjelset. Dette har altså vært klart hele tiden.»

I april 2013 skrev undertegnede et leserbrev, der Vestnes og Rauma var utelatt fra et kart, for å vise hvor tyngdepunktet for nedslagsfeltet i regionen ville bli nettopp uten de to kommunene sør for Moldefjorden.

I Romsdals Budstikke 14.04.2014 («Sykehusdebatt basert på øyemål») kritiserte Rasmus Rasmussen meg for å ha utelatt disse to kommunene. Hvorfor var det galt i 2013, og riktig i dag?

Den analysen R/S viser til er ingen fasit. Det er en opplisting av forskjellige alternativ. Felles for dem alle er at de i sin analyse forutsetter at samtlige vegprosjekt i fylket skal være ferdigstilt innen 2030.

Tror virkelig R/S at forbindelsen over Moldefjorden, om det blir Møreaksen eller Romsdalsaksen, er ferdig i 2030? Langfjordprosjektet eller Halsafjorden?

Dette er i beste fall å plukke småbiter (også kjent som cherrypicking) fra et omfattende dokument og så presentere dette som vedtatte sannheter. Det ligger så mange dersom, hvis, så fremt, i fall og forutsetninger for denne analysen at det er og blir en teoretisk øvelse.

I tillegg har R/S har kritisert meg for å ta vedtak på forskudd i og med at Vestnes ikke hadde bestemt seg. Vel, formannskapet i Vestnes (15.02.2021) går nå inn for å sokne til Ålesund. Da er det bare kommunestyret igjen. Hvis da Rauma gjør det samme, hvilket slett ikke er utenkelig, forsvinner 10-15 000 av pasientgrunnlaget for Hjelset. Det er nok stadig mer sannsynlig, siden det ikke blir noen fjordkryssinger med det første.

 «Opprinnelig var planen et distriktsmedisinsk senter i Kristiansund. Foretaket har innsett at prosjekt Hjelset blir for lite, og har selv bestemt at sykehuset i Kristiansund skal være en del av foretaket.»

R/S:

«Saken er vel heller motsatt. Foretaket har innsett at det blir lettere å få aksept på Nordmøre hvis innholdet i et DMS i Kristiansund økes. Allerede tidligere styreleder Kinserdal i HMR var inne på dette i sin tid. Ingen av disse endringene er gjort fordi bygget på Hjelset ikke kan dekke opp dette tilbudet.»

Vet ikke R/S hva som er forskjellen på et DMS og et sykehus? SNR Kristiansund er nå er fullverdig del av SNR, i motsetning til et DMS som i utgangspunktet er et spleiselag mellom en eller flere kommuner og foretaket. Påstanden om at «saken er vel heller motsatt» kan i beste fall karakteriseres som antakelse, håp eller tolkning. Fakta er det ikke.

«Kostnadene er ute av kontroll; ingen vet hva prislappen på prosjektet blir til slutt.»

«Det er galimatias å forsere byggingen av Hjelset før vi vet de totale kostnadene.»

R/S:

«Det er jo nettopp for å ha kontroll med kostnadene at anbudene to ganger har vært stoppet. Når det gjelder delt entreprise som Sykehusbygg nå har gått over til, så er det selvfølgelig umulig å vite totalprisen før alle entrepriser er ferdig forhandlet. Men selv ikke det vil utelukke kostnadssprekker. Det bør være tilstrekkelig å minne Sp i Kristiansund om renoveringen ved St. Olav, som gang på gang hadde budsjettoverskridelser, og ente opp med en kostnadssprekk i milliardklassen. Man må altså starte byggingen før de endelige kostnadene er kjent. Her kan Stortingsgarasjen også være et eksempel.»

Helt enig i de to første setningene. For å komme i mål på forsvarlig måte må man selvsagt vente så lenge som mulig med å begynne bygging, ikke sette i gang helt uten mål og mening. Ingen har garanti mot kostnadssprekk, derfor ber vi om at man setter en fot i bakken til man har så god oversikt over prosjektet som mulig. I alle fall til samtlige anbud er kommet inn, realitetssjekket og kontrollert opp og i mente.

R/S presterer å skrive: Man må altså starte byggingen før de endelige kostnadene er kjent. Her kan Stortingsgarasjen også være et eksempel.

Her ramler jeg fullstendig av... R/S bruker altså tidligere overskridelser på et annet sykehus og en av norgeshistoriens største byggeskandaler som argument for å komme i gang før man vet kostnadene?!

Stortingsgarasjen er jo et stjerneeksempel på hvor galt det kan gå når man setter i gang uten kontroll på noe som helst. Å bruke et prosjekt, som steg fra opprinnelige 70 millioner kroner til 2,3 milliarder som argument for å begynne før man har økonomisk oversikt, henger, unnskyld uttrykket, ikke på greip. Dette kan dere da ikke mene?

Det verste som kan skje, men som vi frykter, er at spaden settes i jorda når entreprisene på grunnarbeidet er vedtatt. Da forserer man arbeidet på en totalt uforsvarlig måte, og sørger for å passere «point of no return», uten å tenke på konsekvensene.

- «Uoversiktlig økonomistyring og økte kostnader vil gå ut over spesialisthelsetjenesten i hele fylket.»

R/S:

«Den økonomiske bærekraften til helseforetaket er bedre enn noen sinne. Direktør Bakke i HMR skriver: «Dersom ein også simulerer med auka basisramme knytt til ny finansieringsmodell, vil ein likevel med kun 50 prosent oppnåing av effektiviseringstiltaka ha ein bærekraftig økonomi».»

Forutsetningen for dette er jo åpenbart at man vet hva kostnadene blir, og det har man ingen oversikt over før alle entrepriser er på bordet.

«To av de mest sentrale aktørene i byggebransjen har slaktet prosessen fram til nå. «Har ikke sett maken.»»

R/S:

«Vi har nylig fått innsyn i Skanska sitt siste tilbud. Differansen mellom budsjettet og tilbudet var på svimlende 1,2 milliarder kroner. Det ville derfor vært ulovlig å si ja til dette tilbudet.»

Her begynner vi å nærme oss det aller største problemet. Foretaket har laget et urealistisk budsjett basert på urealistiske arealanslag fra første stund. Når et selskap med lang erfaring regner på det, ikke én – men to ganger, blir prislappen 1,2 milliarder høyere enn man trodde. Selvfølgelig ville det ha vært ulovlig å si ja til et slikt tilbud. Ikke fordi prislappen er for høy, men fordi det er umulig å realisere prosjektet innenfor de rammene foretaket budsjetterte med.

Hvis jeg har lyst på en ny Jaguar, men ikke har råd til annet enn en brukt Volvo, hjelper det ikke å kjøpe Jaguaren i enkeltdeler og håpe på at det skal bli billigere.

Når det gjelder påstanden min om brudd på stortingsvedtak tar jeg selvkritikk, jeg var for bastant. Et mindretall ville beholde fødeavdelinga i Kristiansund også i framtida. Stortingsflertallet vil imidlertid ha fødeavdeling i Kristiansund inntil Hjelset eventuelt står ferdig, et vedtak som uansett er brutt.

Det blir lett flåsete når R/S skriver: «Sp ønsker vel ikke å bruke flere milliarder på et feilplassert sykehus?», og begrunner det med at et sykehus for Molde og omegn egentlig burde ha vært på Eikrem

Selvfølgelig vil vi ikke det. Det er allerede brukt minst 600 millioner kroner på planlegging på Hjelset. Det må kunne gi et nedskalert, moderne sykehus for Molde og omegn på Hjelset til erstatning for et nedslitt Lundavang. Når det blir ny, moderne vei i tillegg kan ikke reiseavstanden til Hjelset være uoverkommelig? Størrelsen på sykehuset virker da ikke inn på avstanden, eller?

Rasmussen og Sundsbø henger merkelappen «fake news» på Kristiansund senterparti. En påstand blir ikke riktigere om den gjentas flere ganger. Rasmussen og Sundsbø vil gjerne forvalte den eneste, fulle og hele sannhet. Det spørs om ikke ettertiden vil gi oss muligheten til å kalle det «alternative fakta».

Av: Steinar H. Høgsve,
leder Kristiansund senterparti

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse