Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Finn Arne Follestad (fylkesleder Møre og Romsdal INP), Owe Ingemann Waltherzøe (leder INP) og  Bjarte Helland (nestleder INP). Foto: INP
Finn Arne Follestad (fylkesleder Møre og Romsdal INP), Owe Ingemann Waltherzøe (leder INP) og  Bjarte Helland (nestleder INP). Foto: INP
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Finn Arne Follestad (fylkesleder Møre og Romsdal INP), Owe Ingemann Waltherzøe (leder INP) og  Bjarte Helland (nestleder INP)

I lys av de siste fagre valgkamp-lovnader har vi kunnet lese oss opp på innlegg fra det ene etter det andre partiet, som endelig setter fokuset på kostnadene for personer som er totalt avhengig av ferger.

Industri- og Næringspartiet (INP) har lenge frontet prinsippet om at ferger er en del av riksveinettet, noe vi i disse dager kan se andre etablerte partier endelig har fått opp øynene for. Graden av hvor fort og hvor mye de skal kutte, og hvordan de skal finansiere det er jo variabel.

AP ved Jonas Gahr Støre og sin nestleder, lanserte først en versjon som ville resultere i økte avgifter på en annen plass, så regnet de litt og uken etter kom Jonas og sa det var ikke slik han mente det. Denne uken skal de ikke vente til høsten, men kutte umiddelbart.

Sylvi Listhaug og Frp sine talsmenn hadde en ny versjon, de ville bare øke uttaket nok en gang fra Oljefondet og at det på sikt ville lønne seg. Når de da så alle andre som ville ta tak i dette, ville de ta saken til stortinget med en trappetrinnsmodell og på sikt gi «gratis riksveiferger». SP har også foreslått en versjon som ikke er helt kartlagt finansieringen av.

Industri- og Næringspartiet (INP), som et nytt nasjonalt parti, og som for første gang i historien stiller til valg, har siden dag én hatt i vårt program at «FERGER ER EN DEL AV RIKSVEINETTET». Vi har ikke endret vår politikk siden vi lanserte det 29.02.20.

Vi i INP ønsker å føre en konsekvenspolitikk, og i den forbindelse har vi satt oss inn i bakenforliggende kostnader ved drift, vedlikehold og nyetablering av veier. Vi ser på Statsbudsjettet at det innenfor rammene av inntekter fra avgifter på kjøretøy og drivstoff, finnes rom for å overføre kostnaden til den delen av budsjettet.

De etablerte partiene som kriger om distriktenes gunst i forbindelse med valgkampen, har nå startet med å love gull og grønne skoger. Noen vil øke avgifter, andre vil øke uttak av pengene vi er avhengige av i fremtiden, for å dekke kostnader for velferdssamfunnet. INP sin konsekvenspolitikk finner rom ved omdisponeringer i årets statsbudsjett, å flytte noen posteringer slik at de 3–4 milliardene som kreves for å innføre gratis ferger er oppfylt. VI ønsker ikke å overføre inndekningen til andre deler av samfunnet ved skatteøkning, ei heller ved å øke uttak av fremtidige inndekningsmuligheter for å vedlikeholde velferdsstaten.

Valget står 13. september 2021 – på tide å STEMME NYTT, STEM INP.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Geir Ole Sætremyr 41 minutter siden Brobygging
@Terje SundsbøVeblungnes: Trangt gjennom sentrumBrustuglia: Problem på vinterenVolda sentrum: E39 gjennom sentrum.Rv70: 3 bruer oppgraderast til å takle dagens standard på ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
Strekninga Vik til Molde har vore ferdig regulert i 2 år, KS2 er gjennomført og teknisk sett er prosjektet ferdig ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
De som ønsker å stoppe Møreaksen, bør ha tenkt gjennom alternativene. Hvordan mener de fylkeskommunen skal finansiere fergefritt til Aukra ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrSom eksempel på flaskehalser viser du til veier der trafikken går nærmest uhindret og gratis 24 timer i døgnet. Er ...
Denne bekymringen for fylkesøkonomien er berettiget. Som lokalpolitiker som har vært vara i samferdselsutvalget har jeg fulgt økonomien i fylket ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse