Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Owe Ingemann Waltherzøe og Bjarte Helland
Ytring
19 februar 2021 10:20
Del på Facebook
Owe Ingemann Waltherzøe (leder INP) og  Bjarte Helland (nestleder INP). Foto: INP
Owe Ingemann Waltherzøe (leder INP) og  Bjarte Helland (nestleder INP). Foto: INP
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Owe Ingemann Waltherzøe (leder INP) og  Bjarte Helland (nestleder INP)

17. februar lanserte Frp ved Sylvi Listhaug nok en inkonsekvent tanke, de ville «subsidiere» den enkelte husstands «strømsjokk»? (Frp foreslår strøm-milliard).

Hvor Frp skal hente penger fra, er vi ikke i tvil om. De ønsker å rane banken igjen for å finansiere sine lite gjennomtenkte og spontane utspill. De er i disse dager i et dalsøkk og kravler febrilsk for å komme seg opp etter noen knallharde meningsmålinger.

Industri- og Næringspartiet (INP) har som et nytt parti, lansert våre tanker om hvordan vi ser for oss dagens samfunn, og hvilke justeringer som må til for å redde inn kursen vi nå er på. Frp ønsker å sende mer penger inn i et system som vil ende på hendene til noen få og kaller det «subsidiering». INP ønsker å se på avgiftsnivået vi i dag har på energi, hvorfor vi er kommet dit og om eksisterende avgiftsnivå kan forsvares. Vi søker å føre en konsekvenspolitikk, det vil si at vi ønsker å se på helheten i regnestykket.

Dagens strømregning, som kommer til alle bedrifter og privathusholdninger, er ikke så skrekkelig høy hvis vi ser på tallet før statens avgifter. Når kostnaden av forbruk utgjør 1/3 eller mindre så må det være en feil i regnestykket? At staten skal hente ut overskudd på avgiftene er og blir feil. INP har en klar tanke rundt alle avgifter, de skal stå i forhold til kostnad ved tjeneste eller driftsutgifter.

Vi kan deretter se på årsaken til kostnadene ved avgiftene, vi har nå tilknyttet oss EUs energimarked ACER og avhendet den nasjonale kontrollen på vårt eget energimarked. Vi kan ikke lengre avgjøre prioritering på kraften eller forbruket. Vi har enkelte fordyrende tiltak i forbindelse med oppbygging av infrastruktur til Vindkraftparker, elektrifisering av biler og busser. Oppsummert så burde jo da dagens avgifter bli øremerket, mot infrastruktur-bygging. Når det gjelder selve ACER-avtalen er det en del av hva INP klart ønsker å avslutte, da vi ser vi ikke lenger kontrollerer eget kraftmarked.

INP ønsker ikke at nettleieavgiften skal være et plussregnskap, den skal dekke utgiftene ved utbygging og vedlikehold. I 2021 beregner staten i overkant av 11,2 mrd i inntekt på nettleien, og ser vi da på de direkte utgiftene i forbindelse med vedlikehold og drift, samt nyinvesteringer av statsnettet, så er dette en inntektskilde.

INP vil derfor foreslå å redusere avgiftsnivået fremfor å hente ferske penger fra et allerede hardt belastet Oljefond. Det er på tide å se på helheten og føre en konsekvenspolitikk, stem nytt! Stem INP!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse