Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Owe Ingemann Waltherzøe og Bjarte Helland
Ytring
19 februar 2021 10:20
Del på Facebook
Owe Ingemann Waltherzøe (leder INP) og  Bjarte Helland (nestleder INP). Foto: INP
Owe Ingemann Waltherzøe (leder INP) og  Bjarte Helland (nestleder INP). Foto: INP
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Owe Ingemann Waltherzøe (leder INP) og  Bjarte Helland (nestleder INP)

17. februar lanserte Frp ved Sylvi Listhaug nok en inkonsekvent tanke, de ville «subsidiere» den enkelte husstands «strømsjokk»? (Frp foreslår strøm-milliard).

Hvor Frp skal hente penger fra, er vi ikke i tvil om. De ønsker å rane banken igjen for å finansiere sine lite gjennomtenkte og spontane utspill. De er i disse dager i et dalsøkk og kravler febrilsk for å komme seg opp etter noen knallharde meningsmålinger.

Industri- og Næringspartiet (INP) har som et nytt parti, lansert våre tanker om hvordan vi ser for oss dagens samfunn, og hvilke justeringer som må til for å redde inn kursen vi nå er på. Frp ønsker å sende mer penger inn i et system som vil ende på hendene til noen få og kaller det «subsidiering». INP ønsker å se på avgiftsnivået vi i dag har på energi, hvorfor vi er kommet dit og om eksisterende avgiftsnivå kan forsvares. Vi søker å føre en konsekvenspolitikk, det vil si at vi ønsker å se på helheten i regnestykket.

Dagens strømregning, som kommer til alle bedrifter og privathusholdninger, er ikke så skrekkelig høy hvis vi ser på tallet før statens avgifter. Når kostnaden av forbruk utgjør 1/3 eller mindre så må det være en feil i regnestykket? At staten skal hente ut overskudd på avgiftene er og blir feil. INP har en klar tanke rundt alle avgifter, de skal stå i forhold til kostnad ved tjeneste eller driftsutgifter.

Vi kan deretter se på årsaken til kostnadene ved avgiftene, vi har nå tilknyttet oss EUs energimarked ACER og avhendet den nasjonale kontrollen på vårt eget energimarked. Vi kan ikke lengre avgjøre prioritering på kraften eller forbruket. Vi har enkelte fordyrende tiltak i forbindelse med oppbygging av infrastruktur til Vindkraftparker, elektrifisering av biler og busser. Oppsummert så burde jo da dagens avgifter bli øremerket, mot infrastruktur-bygging. Når det gjelder selve ACER-avtalen er det en del av hva INP klart ønsker å avslutte, da vi ser vi ikke lenger kontrollerer eget kraftmarked.

INP ønsker ikke at nettleieavgiften skal være et plussregnskap, den skal dekke utgiftene ved utbygging og vedlikehold. I 2021 beregner staten i overkant av 11,2 mrd i inntekt på nettleien, og ser vi da på de direkte utgiftene i forbindelse med vedlikehold og drift, samt nyinvesteringer av statsnettet, så er dette en inntektskilde.

INP vil derfor foreslå å redusere avgiftsnivået fremfor å hente ferske penger fra et allerede hardt belastet Oljefond. Det er på tide å se på helheten og føre en konsekvenspolitikk, stem nytt! Stem INP!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg synes ikke denne uttalelsen fra SVV er uklar, jeg oppfatter det som at den nye strekningen fra Ørskogfjellet-Vik fører ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrHvorvidt trafikken blomstrer eller ei, er avhengig av befolkningsutviklingen og næringsutviklingen. Hvis disse blomstrer, så vil også lokaltrafikken blomstre.
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDu har i din kommentar tidlegare klip inn følgande: ""Ny E39 Ørskogfjellet- Vik fører til en innkorting av reisetiden mellom ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDu har oversett det faktum at biltrafikken ikkje skal, eller kan blomstre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg har studert linken – den forteller at flere kjørefelt/nye veier raskt blir tatt i bruk, og dokumenterer at dette ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse