Annonse
KSU – Vipps – desktop
Jan Steinar Engeli Johansen
Ytring
Jan Steinar Engeli Johansen
12 mars 2021 11:40
Del på Facebook
Jan Steinar Engeli Johansen. Foto: Privat
Jan Steinar Engeli Johansen. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

At regjeringen nå vil legge inn Møreaksen til 24 milliarder i kommende NTP-periode kan bare oppfattes som en ren provokasjon mot normal anstendig fornuft.

Fastlandsforbindelser er selvsagt positivt for utvikling av samfunnet, bosetting, arbeidsplasser, og for å knytte regioner sammen. Forutsetningen er da at brukerne, altså innbyggere, næringslivet og turister, faktisk har råd til å bruke forbindelsen.

Høy pris har avvisende effekt, og hvis man tar i betraktning at dagens fergetakster skal halveres vil forbindelsen Møreaksen koste rundt 6 ganger å kjøre sammenlignet med fergebilletten.

Hvor tett blir regionene da egentlig knyttet sammen?

Det eneste positive med Møreaksen ser ut til å være at vi får fastlandsforbindelse til Midsund og Aukra. Men dette kan oppnås helt uavhengig av Møreaksen.

FrP er og skal være veipartiet fremfor alle. Derfor er vi også tydelige på at alle skal ha muligheten til å bevege seg fritt til lavest mulig pris. Møreaksen faller ikke inn i dette begrepet, men vil i stedet bli et økonomisk hinder for både pendlere, næringsliv og andre reisende mellom mørebyene.

Det er det motsatte av god samfunnsutvikling.

Derfor har samtlige lokallag i FrP på Nordmøre, sammen med Nordmøres stortingskandidat, bedt partiets stortingsgruppe om å si nei til Møreaksen.

  • Jan Steinar Engeli Johansen, Stortingskandidat
  • Aure FrP v/ Einar Ørbog
  • Averøy FrP v/ Olav Engvik
  • Gjemnes FrP v/ Joakim Tangen
  • Kristiansund FrP v/ Ole Henning Ødegård
  • Smøla FrP v/ Cecilie Skomsøy Aspaas
  • Sunndal FrP v/ Lill-Elin Vangen
  • Surnadal FrP v/ Nils Petter Tonning
  • Tingvoll FrP v/ Roger Bach
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse