Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Jan Steinar Engeli Johansen
Ytring
12 mars 2021 11:40
Del på Facebook
Jan Steinar Engeli Johansen. Foto: Privat
Jan Steinar Engeli Johansen. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

At regjeringen nå vil legge inn Møreaksen til 24 milliarder i kommende NTP-periode kan bare oppfattes som en ren provokasjon mot normal anstendig fornuft.

Fastlandsforbindelser er selvsagt positivt for utvikling av samfunnet, bosetting, arbeidsplasser, og for å knytte regioner sammen. Forutsetningen er da at brukerne, altså innbyggere, næringslivet og turister, faktisk har råd til å bruke forbindelsen.

Høy pris har avvisende effekt, og hvis man tar i betraktning at dagens fergetakster skal halveres vil forbindelsen Møreaksen koste rundt 6 ganger å kjøre sammenlignet med fergebilletten.

Hvor tett blir regionene da egentlig knyttet sammen?

Det eneste positive med Møreaksen ser ut til å være at vi får fastlandsforbindelse til Midsund og Aukra. Men dette kan oppnås helt uavhengig av Møreaksen.

FrP er og skal være veipartiet fremfor alle. Derfor er vi også tydelige på at alle skal ha muligheten til å bevege seg fritt til lavest mulig pris. Møreaksen faller ikke inn i dette begrepet, men vil i stedet bli et økonomisk hinder for både pendlere, næringsliv og andre reisende mellom mørebyene.

Det er det motsatte av god samfunnsutvikling.

Derfor har samtlige lokallag i FrP på Nordmøre, sammen med Nordmøres stortingskandidat, bedt partiets stortingsgruppe om å si nei til Møreaksen.

  • Jan Steinar Engeli Johansen, Stortingskandidat
  • Aure FrP v/ Einar Ørbog
  • Averøy FrP v/ Olav Engvik
  • Gjemnes FrP v/ Joakim Tangen
  • Kristiansund FrP v/ Ole Henning Ødegård
  • Smøla FrP v/ Cecilie Skomsøy Aspaas
  • Sunndal FrP v/ Lill-Elin Vangen
  • Surnadal FrP v/ Nils Petter Tonning
  • Tingvoll FrP v/ Roger Bach
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse