Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Vidar Kjølmoen
Ytring
21 mars 2021 12:13
Del på Facebook
Per Vidar Kjølmoen.Foto: Privat
Per Vidar Kjølmoen.Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av: Per Vidar Kjølmoen, Stortingskandidat for Møre og Romsdal Arbeiderparti

Møre og Romsdal Arbeiderparti vil ha flere fast ansatte, norske fagarbeidere i maritim sektor. Derfor har vi tatt initiativ til prosjektet «Den norske fagarbeideren».

Deler av maritim sektor baserer seg i for stor grad på innleie av utenlandsk arbeidskraft. Koronakrisa viser oss hvor krevende situasjonen kan bli når store deler av virksomheten til en bedrift er basert på innleie fra utlandet. Samtidig er om lag 120.000 nordmenn arbeidsledige, mens rundt 15.000 ungdommer faller ut av videregående opplæring hvert år.

Møre og Romsdal fylkeskommune har ansvar for videregående opplæring og fagskolene i fylket. Fylkeskommunen kan derfor spille en viktig rolle for å kvalifisere mer arbeidskraft til maritime næringer. Tidligere har Møre og Romsdal Arbeiderparti, sammen med posisjonspartiene (Sp, SV, KrF, V, Sp og MDG) vedtatt et eget lærlingeløft på 10 millioner kroner i år.

Møre og Romsdal Arbeiderparti tok videre i dag, sammen med Sp, SV, R og Krf også initiativ til å starte opp prosjektet «Den norske fagarbeidaren». Målet er å jobbe sammen med skoler, bransjeorganisasjoner, fagbevegelsen og næringslivsbedriftene for å øke andelen fast ansatte fagarbeidere i bransjen i åra som kommer.

Slik ruster vi industrifylket Møre og Romsdal for ny vekst.

Her er vedtaket som kom som et tillegg i UDK 5/21 som omhandla lærlingeløftet:

«Som ein del av lærlingeløftet, startar Møre og Romsdal fylkeskommune prosjektet «Den norske fagarbeidaren». Målet er å auka talet på norske fagarbeidarar i maritim sektor dei neste åra. Fylkeskommunedirektøren får i oppdrag å opprette kontakt med relevante aktørar i bransjen og kome attende til utdannings- og kompetanseutvalet (UDK) med framlegg til mandat, økonomi og organisering av prosjektet før sommaren.»

Saka ble til slutt enstemmig vedtatt som et fellesforslag

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøKva ÅDT meiner du må inn i regnestykket? Og kva blir bompengesatsen i gjennomsnitt? Husk kva Klimautvalet skreiv i sin rapport. ...
@Geir Ole SætremyrDu legger til grunn historiske ÅDT på ferge for Kjerringsundet. På Nordøyvegen har det vist seg at ÅDT øker kraftig ...
@Terje SundsbøFor å hjelpe på, dekan godt simulere ein pris på 150 for personbil og kompensere med tilsvarand naudsynt takst for ...
@Terje SundsbøKortversjonen er at du ikkje evner å sette opp regnestykket basert på økonomiske fakta. 
@Geir Ole SætremyrKortversjonen er at du ikke kan forklare hvorfor dine fantasitall for bompengene på Kjerringsundet blir så mye større enn på ...
Bergtor Roald Opsett 1 dager siden «Nordstjernen» – en historisk hurtigrute fra 1956
Seilte som deksgutt, sommer 1969. Gode minner, og spesielle minner. Deksstilling passet ikke for meg. Sommer 1975, seilte jeg som Motormann ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse