Annonse
Per Vidar Kjølmoen
Ytring
Per Vidar Kjølmoen
21 mars 2021 12:13
Del på Facebook
Per Vidar Kjølmoen.Foto: Privat
Per Vidar Kjølmoen.Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av: Per Vidar Kjølmoen, Stortingskandidat for Møre og Romsdal Arbeiderparti

Møre og Romsdal Arbeiderparti vil ha flere fast ansatte, norske fagarbeidere i maritim sektor. Derfor har vi tatt initiativ til prosjektet «Den norske fagarbeideren».

Deler av maritim sektor baserer seg i for stor grad på innleie av utenlandsk arbeidskraft. Koronakrisa viser oss hvor krevende situasjonen kan bli når store deler av virksomheten til en bedrift er basert på innleie fra utlandet. Samtidig er om lag 120.000 nordmenn arbeidsledige, mens rundt 15.000 ungdommer faller ut av videregående opplæring hvert år.

Møre og Romsdal fylkeskommune har ansvar for videregående opplæring og fagskolene i fylket. Fylkeskommunen kan derfor spille en viktig rolle for å kvalifisere mer arbeidskraft til maritime næringer. Tidligere har Møre og Romsdal Arbeiderparti, sammen med posisjonspartiene (Sp, SV, KrF, V, Sp og MDG) vedtatt et eget lærlingeløft på 10 millioner kroner i år.

Møre og Romsdal Arbeiderparti tok videre i dag, sammen med Sp, SV, R og Krf også initiativ til å starte opp prosjektet «Den norske fagarbeidaren». Målet er å jobbe sammen med skoler, bransjeorganisasjoner, fagbevegelsen og næringslivsbedriftene for å øke andelen fast ansatte fagarbeidere i bransjen i åra som kommer.

Slik ruster vi industrifylket Møre og Romsdal for ny vekst.

Her er vedtaket som kom som et tillegg i UDK 5/21 som omhandla lærlingeløftet:

«Som ein del av lærlingeløftet, startar Møre og Romsdal fylkeskommune prosjektet «Den norske fagarbeidaren». Målet er å auka talet på norske fagarbeidarar i maritim sektor dei neste åra. Fylkeskommunedirektøren får i oppdrag å opprette kontakt med relevante aktørar i bransjen og kome attende til utdannings- og kompetanseutvalet (UDK) med framlegg til mandat, økonomi og organisering av prosjektet før sommaren.»

Saka ble til slutt enstemmig vedtatt som et fellesforslag

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse