Annonse
Per Vidar Kjølmoen
Ytring
Per Vidar Kjølmoen
21 mars 2021 12:13
Del på Facebook
Per Vidar Kjølmoen.Foto: Privat
Per Vidar Kjølmoen.Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av: Per Vidar Kjølmoen, Stortingskandidat for Møre og Romsdal Arbeiderparti

Møre og Romsdal Arbeiderparti vil ha flere fast ansatte, norske fagarbeidere i maritim sektor. Derfor har vi tatt initiativ til prosjektet «Den norske fagarbeideren».

Deler av maritim sektor baserer seg i for stor grad på innleie av utenlandsk arbeidskraft. Koronakrisa viser oss hvor krevende situasjonen kan bli når store deler av virksomheten til en bedrift er basert på innleie fra utlandet. Samtidig er om lag 120.000 nordmenn arbeidsledige, mens rundt 15.000 ungdommer faller ut av videregående opplæring hvert år.

Møre og Romsdal fylkeskommune har ansvar for videregående opplæring og fagskolene i fylket. Fylkeskommunen kan derfor spille en viktig rolle for å kvalifisere mer arbeidskraft til maritime næringer. Tidligere har Møre og Romsdal Arbeiderparti, sammen med posisjonspartiene (Sp, SV, KrF, V, Sp og MDG) vedtatt et eget lærlingeløft på 10 millioner kroner i år.

Møre og Romsdal Arbeiderparti tok videre i dag, sammen med Sp, SV, R og Krf også initiativ til å starte opp prosjektet «Den norske fagarbeidaren». Målet er å jobbe sammen med skoler, bransjeorganisasjoner, fagbevegelsen og næringslivsbedriftene for å øke andelen fast ansatte fagarbeidere i bransjen i åra som kommer.

Slik ruster vi industrifylket Møre og Romsdal for ny vekst.

Her er vedtaket som kom som et tillegg i UDK 5/21 som omhandla lærlingeløftet:

«Som ein del av lærlingeløftet, startar Møre og Romsdal fylkeskommune prosjektet «Den norske fagarbeidaren». Målet er å auka talet på norske fagarbeidarar i maritim sektor dei neste åra. Fylkeskommunedirektøren får i oppdrag å opprette kontakt med relevante aktørar i bransjen og kome attende til utdannings- og kompetanseutvalet (UDK) med framlegg til mandat, økonomi og organisering av prosjektet før sommaren.»

Saka ble til slutt enstemmig vedtatt som et fellesforslag

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 21 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse