Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Del på Facebook
Kristin Sørheim, fung. gruppeleiar for fylkestingsgruppa til Sp
Kristin Sørheim, fung. gruppeleiar for fylkestingsgruppa til Sp
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frank Sve har rett i at  E 136 utbetring av Romsdalen kan bli utsett og dra ut i tid, sjøl om Helge Orten seier det er sett av 3 mrd. til prosjektet.

Grunnen til det er H og FrP sin baby, «Nye Veier». Nye Veier har fått tildelt ei mengd store prosjekt, med beskjed om å gjennomføre det som gjev mest samfunnsøkonomisk nytte først, og utan politisk innblanding i rekkefølgja. Slik ramma er no, kan dei i beste fall bli ferdig til 2041. Så dette er eit prokuratorknep frå H, men også eit resultat av FrP sin politikk i regjering. Evalueringar av Nye Veier er absolutt ikkje eintydig i at dette gjev svært mykje billegare og raskare vegar. Sanninga er vel at om Statens vegvesen hadde fått avsett pengar til å bygge ferdig Romsdalen, ville det kosta det same eller helst mindre. Så da kan FrP i Stortinget sikre heilskapleg utbygging av Romsdalen ved å stemme i lag med SP i Stortinget for å prioritere prosjektet først i NTP og ikkje overlate det til Nye Veier.

FrP kan også stemme i lag med SP for å styrke utbetring og vedlikehald av fylkesvegar og gratis og billegare ferjer. Frank Sve kjenner kvar krik og krok på fylkesvegane våre og veit at fylket ikkje maktar utbetringar og nybygg av bruer, vegar, tunnelar og rassikring utan bompengar eller at staten tek eit større økonomisk ansvar for transportsystemet.

Utbetring av E 39 over Fursetfjellet og Bergsøya-Aspøya for å få 90 km/t er heller ikkje prioritert frå fylket. Dette er av dei beste vegane på Nordmøre, og midlane burde heller vore brukt på E 39 Astad-Bjerkeset eller RV 70 Ålvundfjorden, eller for den del innfartsvegen til Kristiansund. FrP kan også støtte SP i dette når NTP skal behandlast.

Med FrP og Frank Sve «ute av fengsel» kan det meste ordne seg.

Av: Kristin Sørheim (SP)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 8 timer siden Prioritering av E136 Eksportveien
@Terje SundsbøFor en gangs skyld synes jeg du han legge ved linker til noe annet enn andre leserinnlegg av RR.. har ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Frihet til å kunne velge bilen
Men hvorfor mener Frank Sve og Frp at bilistene ikke skal kunne ferdes når de vil, men måtte vente på ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Prioritering av E136 Eksportveien
Møreaksen – Genial, og den eneste aktuelle fjordkryssingen. Knapt noe politisk parti har andre alternativer for fergefri fjordkryssing på sitt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Prioritering av E136 Eksportveien
@Hans-Peter KaaresenMøreaksen ligger inne på 9. plass i utkastet til prioriteringer i NTP:https://www.nrk.no/vestland/statens-vegvesen-legg-fram-nye-vegprioriteringar-1.16410026.Hvilket vedtak er det du sikter til?
Hans-Peter Kaaresen 1 dager siden Prioritering av E136 Eksportveien
De som har vært i tvil, er ikke i tvil lenger, etter å ha lest dette innlegget.  De blir enda ...
Petter E. Olsen 1 dager siden En ny vår for kjernekraft?
Innlegget røper vel at den som skriver har lite greie på moderne kjernekraftverk og sitter fast i "atomkraft, det er ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte