Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
I disse dager kjemper folket på Haramsøya og Longva for å stoppe bygginga av vindturbiner på Haramsøya. Foto: Kenneth Flem Slyngstad
I disse dager kjemper folket på Haramsøya og Longva for å stoppe bygginga av vindturbiner på Haramsøya. Foto: Kenneth Flem Slyngstad
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lørdag 6. mars ble det klart at Rødts landsmøte går imot «vindkraft på land, i fjæra og til havs. Det var Rødt Molde som fremmet forslaget som ble vedtatt med et tydelig flertall.

Vi er nå spent på om flere partier vil slutte seg til å føre-var-prinsippet for å stå på naturens og miljøets side mot rasering av biologisk produksjonsevne, - en rasering utbyggerkapital og spekulanter ikke synes å ha skrupler med å gjennomføre.

Vedtaket om å sette foten ned for å bidra til å berge økosystemene, er spesielt gledelig for oss på nordvestlandets kyst, der fiske og fiskerier er en viktig del av næringsgrunnlaget. Det legges nå opp til at 15 områder skal kunne utbygges med havvindturbiner. Alle områdene vil være i berøring med fiskeri, naturverdier og biologisk mangfold.

Rødt er tydelige på at ressursforvaltningen skal komme lokalbefolkningen til gode.

Havsul 1-prosjektet er utvilsomt et eksempel på at konsesjonsgiver Norges vassdrags – og energidirektorat ikke i tilstrekkelig grad tar hensyn til fellesskapets ressurser - og naturverdier. Langs kysten, ikke langt fra Molde kommunes maritime nærområder, legges det altså opp til å installere vindturbiner midt i matfatet, der noen av de største og viktigste fiskebestandene i global sammenheng, som sild, torsk, sei og hyse, har sine gyteområder. Dette er viktige arter for økosystemet på kysten og er også nøkkelarter i de store oseaniske økosystemer. Konsekvensene av å påvirke optimal gyteprosess kan derfor bli dramatisk store. Området er også en vital trekkorridor for sjøfugl- og fastlandsfugl langs kystområdene og vil slik kunne gå hardt utover fugl som søker næring fra det ikoniske fuglefjellet Runde.

I disse dager kjemper folket på Haramsøya og Longva for å stoppe bygginga av vindturbiner på Haramsøya. Rettssak er berammet i Sunnmøre tingrett 24. mars. Der vil vindkraftmotstanderne prøve gyldigheten av anleggskonsesjon for bygging og drift av vindkraftverk på Haramsøya. I tillegg til en rekke alvorlige konsekvenser for fastboende og naturmiljøet, er bruken av kaia på Håneset på Haramsøya, som skal brukes til å ta i land vindturbinene, allerede omstridt. Gjennom arbeidet med å forberede kaia for å kunne ta imot vindturbinene, brytes fredningstida for gyting gjennom å tilføre områdene i fjæra fyllmasser.

Det vil være avgjørende for naturen og miljøets framtid at føre-var-prinsippet praktiseres. Havforskningsinstituttet har erkjent dette og sier «Vi har lite kunnskap om bunnfaste vindturbiners effekt på økosystemene, og så godt som ingenting når det gjelder flytende vindturbiner (Karen de Jong, forsker ved HI).

Rødt støtter Norges største folkebevegelse som kjemper mot rovdrift på ressursene, - enten dette skjer på land, langs kysten eller på havet! 

Av:
Aina MH Hauge, leder Rødt Ulstein
Odd Stensholt, medlem Rødt Molde

 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDu har oversett det faktum at biltrafikken ikkje skal, eller kan blomstre.
Terje Sundsbø 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg har studert linken – den forteller at flere kjørefelt/nye veier raskt blir tatt i bruk, og dokumenterer at dette ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse