Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Vidar Kjølmoen
Ytring
22 mars 2021 08:18
Del på Facebook
Per Vidar Kjølmoen. Fylkesleder i Møre og Romsdal Arbeiderparti.
Per Vidar Kjølmoen. Fylkesleder i Møre og Romsdal Arbeiderparti.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Koronakrisa viser hvor krevende det kan bli, når størstedelen av jobben gjøres av arbeidskraft innleid fra utlandet. I åra framover må andelen norske fagarbeidere opp i maritime næringer.

I fjor høst gikk jeg på kaia på ett av de større, seriøse verftene i Møre og Romsdal sammen med en representant fra Fellesforbundet. Matpausen var over, og arbeiderne gikk mot dokka.

Hvor mange av disse er fast ansatte bosatt i Norge? spurte jeg. Omtrent en av tolv, var svaret

Koronakrisa viser oss hvor krevende situasjonen kan bli når store deler av virksomheten til en bedrift er basert på innleie fra utlandet. Samtidig er om lag 120.000 nordmenn arbeidsledige, mens rundt 15.000 ungdommer faller ut av videregående opplæring hvert år. I maritime næringer er innleie av utenlandsk arbeidskraft spesielt vanlig.

Vi i Møre og Romsdal har grunn til å være stolte av maritim sektor. De er en hovedårsak til at vi er landets største eksportfylke, målt i verdiskaping per sysselsatt. Nå står deler av næringa i en krise. Da må samfunnet stille opp så næringa kommer seg trygt gjennom bølgedalen.

Så må det være et felles ansvar å øke andelen fast ansatte arbeidstakere, bosatt i Norge. Vi i Møre og Romsdal Arbeiderparti skal gjøre vårt. Torsdag i denne uka tok vi initiativ til å sette i gang prosjektet «Den norske fagarbeidaren» i Møre og Romsdal fylkeskommune, sammen med Sp, SV, R og KrF. Målet er nettopp å bidra til å øke andelen norske fagarbeidere i maritim sektor.

Fylkeskommunen kan gjøre mye gjennom blant annet gjennom god fagopplæring tilpassa næringa sine behov. Så må også næringa sjøl ta ansvar for å auke andelen fast ansatte arbeidstakere på egne arbeidsplasser.

Møre og Romsdal har enorme muligheter i åra som kommer. Men det trengs målretta politikk for å videreutvikle eksisterende industri, skape ny industri og stoppe mer privatisering, sentralisering og salg av Norge. Arbeiderpartiet står klar. Vi vil styrke verdiskapinga i hele Norge. Nå er det vanlige folk sin tur!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøKva ÅDT meiner du må inn i regnestykket? Og kva blir bompengesatsen i gjennomsnitt? Husk kva Klimautvalet skreiv i sin rapport. ...
@Geir Ole SætremyrDu legger til grunn historiske ÅDT på ferge for Kjerringsundet. På Nordøyvegen har det vist seg at ÅDT øker kraftig ...
@Terje SundsbøFor å hjelpe på, dekan godt simulere ein pris på 150 for personbil og kompensere med tilsvarand naudsynt takst for ...
@Terje SundsbøKortversjonen er at du ikkje evner å sette opp regnestykket basert på økonomiske fakta. 
@Geir Ole SætremyrKortversjonen er at du ikke kan forklare hvorfor dine fantasitall for bompengene på Kjerringsundet blir så mye større enn på ...
Bergtor Roald Opsett 1 dager siden «Nordstjernen» – en historisk hurtigrute fra 1956
Seilte som deksgutt, sommer 1969. Gode minner, og spesielle minner. Deksstilling passet ikke for meg. Sommer 1975, seilte jeg som Motormann ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse