Da Ålesunderne ville ha vei til Vestnes, ferge til Åndalsnes, jernbane til Kristiania, for å frakte fersk fisk, rundt 1860, var alle enige om at dette var gode greier. Felles forening og etablering av eget Jernbaneselskap.
Tiden og diskusjonene gikk. Jernbanen ble bygget fra Eidsvoll og oppover mot Dombås. Men på 1920 tallet fikk samarbeidet en knekk og tok ei uventa vending. På Molde kunne man ikke akseptere at jernbanen lå på sørsiden av fjorden. En stasjon på Vestnes lå for langt unna. Mann måtte jo krysse fjorden. Slik endte ferden, for toget til Ålesund. Total avsporing. Molde måtte ha jernbanen på sin side av fjorden. Dermed stoppet samarbeidet mellom fogderiene.
Tiden gikk. Men ettersom Ålesund, Molde og Kristiansund klarte å skaffe seg hver sin lokalflyplass, stilnet krangelen om hvem av de tre «bukkene bruse» som skulle bli den feiteste av alle. Kristiansund fikk Krifast, oljebasen og byen var berget for en tid fremover. Ålesund bygde sitt Krifast for private midler. Den minste bukken følte seg trygg på tilværelsen. Den mellomste var fortsatt usikker.
Møreaksen
På 1980 tallet kom forslaget om å lage en felles forbindelse, til felles gled og forbrødring for alle parter. -MØREAKSEN- «Rakaste veien» mellom Molde og Ålesund. Ut ved havet, lett å koble seg sammen med Atlanterhavsveien. Derav også navnet Møreaksen. Fra Molde over Hjulsundet via en «Golden gate» av dimensjoner. Videre over Otterøya til Dryna. Så i en 8 kilometers tunnel til Helland i Haram. Videre derfra til Skulstadhavet. Ny kort tunnel til Grytastranda, for så å svinge litt vestover til Hamnsundsambandet.
Har du hørt? Kunne det bli bedre. Neppe. Slutt på alle kamper og fogderistrider? Av og til er det slik, at det man hører, er for godt til å være sant. Dessverre var dette en av de gangene.
Etter litt betenkningstid kom Molde til at dette var for risikabelt. Romsdalingene på Vestnes kunne jo bli sunnmøringer. Maktbalansen kunne forskyves. Den mellomste bukken kunne plutselig bli den minste.
Moldeaksen – gode råd ble dyre
Rådet ble å svinge Møreaksen inn mot Vestnes. La det bare «stå til» at veien mellom byene ble lengre, men maktbalansen ble opprettholdt. Som sagt, så gjort. Dette skjedde på -90 tallet, mens sunnmøringene var opptatt av å bygge supplybåter og sov i timen.
Dessverre våknet vi aldri når Ap regjeringen «smalt» til med fergefri E39 langs kysten. Det skal større smell til å vekke en sovende båtbygger, både sør og nord for Romsdalen.
Sentrale personer så muligheten. E39 fra Vik via Otterøya kombinert med Kjerringsund sambandet vil gjøre Molde til den feiteste bukken over natta. Moldeaksen så sitt lys.
Fikk man også fatt på et sykehus, så var det toppen av kransekaka. Ålesundernes drøm fra 1860 med eksportveien ut av fylket, fikk komme i andre rekke. At sykehuset deres bare er 10 år eldre enn det på Molde telte heller ikke.
Skjevfordelingen sprenger fylket
Dersom en tror på julenissen rett etter nyttår, så kan jo Sunnmøringene fortsette å tro på at alt ordner seg om 20-30 år. -Etter at sykehuset på Hjelset er ferdig, med 4 felts vei fra Ørskogfjellet og Molde er ferdig med sin eneste bypakke, for de neste 100 årene. Om 20–30 år vil Ålesund fortsatt tygge på sin bypakke nr. 2 av 4. Hafast vil være lagt i «file 13» for lenge siden. Et fylke med 260 tusen innbyggere får ikke velge fra øverste hylle, når oljefondet skranter og alle partiene vil overholde Parisavtalen. Vi er ikke verdens navle, selv om vi ønsker å tro det.
Det er totalt feil at man skal bruke 5 milliarder for sykehus+25 milliarder på veier i Romsdalen, mens resten av fylket får presenter glasskuler og glansbilder for fremtiden, i den samme periode.
Bu og arbeidsmarkedet er og blir svadaprat. Det tar generasjoner å gjøre en sunnmøring til Romsdaling eller vise versa. Bare spør tidligere fylkesmann. Han kaller seg fortsatt for Romsdaling, til trosse for at han har bodd på Sunnmøre mesteparten av sitt liv.
Møre vil overleve – vil fylket?
Møre vil overleve. Ikke på grunn av ovenfor nevnt. Men på tross av. Spørsmålet er mer om fylket vil overleve en slik skeivfordeling over så lang tid?
Dersom det ikke gjør det, så har vi i hvert fall en klar årsak. Dette gir jo også Romsdalen en unik mulighet til å bare måtte samarbeide med seg selv. Den som lever får se.