fbpx
Annonse
Annonse
Arne Almaas
Leserinnlegg
Arne Almaas
10 april 2021 13:22
Kryssingen av Romsdalsfjorden er blitt til en splittelse av fylket.
Kryssingen av Romsdalsfjorden er blitt til en splittelse av fylket.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Forslaget til NTP og byggingen av E39 gjennom fylket er i total ubalanse. Hovedtyngden av fylkets befolkning bor sør for Romsdalsfjorden, men lederen i Samferdselskomiteen, Helge Orten foreslår at man skal prioritere Møreaksen og begynne i Molde kommune med 4 felts veier.

Mens Sunnmøre sliter med strekninger av E39 som allerede er overbelastet og ligger langt under ønsket standard og funksjonsformålet, foreslår Orten å bygge 4 felts vei på ei strekning som skal avlaste fergen Vestnes–Molde som pr. dato har en ÅDT på 2300 . Ikke fordi at trafikken er stor, men av byggetekniske og sikkerhetsmessige årsaker.

Sunnmøre blør – Nordmøre likeså

Strekningen Vegsund–Breivika har en ÅDT på 30.000. Vegsund brua er en flaksehals for beredskapen i Sula kommune med 12.000 innbygger, samt for regulariteten av trafikken på E39. Noe som igjen er med på å bremse næringsutviklingen i Stranda / Sykkylven/Ulstein/ Hareid og Ørstaregionen. Bare en liten hendelse eller feil på brua vil stoppe store deler av samfunnet rundt Ålesund og på Sunnmøre. Ingen midler kan forventes de første 20 årene, dersom Ortens prioriteringer opprettholdes.

Breivika–Digernes har en ÅDT på 10.000 og går langs Ålesundregionen sin hovedvannkilde, som forsyner 70 tusen mennesker. Der foreligger ønsker og krav fra flere offentlige instanser om at dette forholdet må prioriteres av samfunnsmessige, miljø og sikkerhetsforhold.

Får Orten det som foreslått, så vil det sannsynligvis gå 20–25 år før denne avlastes.Dette da forslaget til prioritering av ny vei Breivika–Digernes sier at denne skal bygge sist av strekningen Ålesund–Molde. Forslaget som ligger til løsning ,er tuneller i fjellet nord for Brusdalsvannet. Videre så er ikke strekningen forbi Svorta/ Håhjem prosjekter. Her må E39 sannsynligvis også legges i tunnel da dette er blitt en befolket forstad til Ålesund.

Eksportveien ut av fylket ble foreslått i 1869 som jernbane. Den er ennå ikke fulført og kommet opp i ønsket standard. Der foreslåes utbedrende tiltak, men ingen ensidig satsing slik som 4 felts veiene mot Molde.

Ikke verdens navle

Fylket vårt er ikke verdens navle. Med ca. 250 tusen innbyggere og en forventet vekst med 10 tusen frem til 2035, så må de knappe ressursene settes inn der midlene gir effekt.

At Orten ønsker at Molde skal styrke seg for å bli regionhovedstad, er en gjev tanke. Men med slik ensidig satsing på samferdselen så vil mye «melk gå til spille».

Ålesund og Sunnmøre kan ikke akseptere en så ensidig satsing på Molde. Det tror jeg heller ikke at Nordmøre applaudere. Hvorfor stopper alle planer om 4-feltsvei på Hjelset. Skulle ikke sykehuset være lett tilgjengelig for Kristiansund også? Jeg bare undres.

Vi får ikke i bøtter og spann

Fylket har omkring 5 % av landets befolkning. Vi kan ikke forvent å få tildelt midler i bøtter og spann. Dersom NTP godkjennes som foreslått, kan vi glemme Hafast/Halsafjord sambandene for evige tider. Der er ytterst få som tror på en ny fjordkryssing i nær fremtid. Fergefri E39 var Stoltenberg 2-regjeringens forslag og var beregnet til 150 milliarder. Nå har prosjektet passert 500 milliard i estimerte kostnader. Når det settes to streker under svaret så vil vi vel nærme oss 750 milliarder.

Luksus å prioritere som foreslått

Slik veisystemene i fylket er, så er det luksus å bruke argumentet «felles bo og arbeidsmarked» for å bygge Molde som region hovedstad. Det er ytterst få som har anledning til å betale kr 250 en vei for å komme seg til Molde.

Det er et lite paradoks at Vegsund–Breivika ble satt på hold, med begrunnelsen at bompengebelastningen for by pakken i Ålesund kunne bli for høy. Hva er 25 kroner kontra 250. Jo en tiendel.

Er det 10 ganger viktigere å bygge 4-feltsvei i Molde kommune, mens man kutter over en lav sko på Sunnmøre, for at regnestykket for E39 skal gå opp? Neppe. Har Moldenserne så mye bedre råd enn Sunnmøringene?

Sara fikk når ho var 90

Et uttrykk hentet fra bibelhistorien og viser til tålmodighet. Sunnmøre er bygget på nøysomhet, stahet og tålmod. Vi kan ikke akseptere at man kaster blår i øynene på Sunnmøringene ved å si at; «dere får i bøtter og spann, når Molde er ferdig bygget». Dette blir omtrent når dagens sunnmørs politikere fyller 90.

Slike lovnader er like lite verdt som ordene til en nylig avgått amerikansk president.

– Om gud vil og helsa holder så sitter vi kanskje på aldershjemmet med knappene og glansbildene i ei gammel skoeske og lurer på hva vi egentlig skulle med dem.

Selv ikke en nøysom Møring klarer å overleve på knapper og glansbilder over så lang tid. Mens de på Molde skuer ut over en 4-felts vei i østre bydel mot Hjelset og lurer på hvorfor byen ikke ble større og at det ikke ble mer behov for denne.Kanskje fordi det ble bygd feil vei?

Logg inn for å kommentere.
Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 7 dager siden
    Sunnmørslista sier de ikke bidrar til fogderistrid, men skriver eksempelvis: 
    «Ålesund og Sunnmøre kan ikke akseptere en så ensidig satsing på Molde. Det tror jeg heller ikke at Nordmøre applaudere. Hvorfor stopper alle planer om 4-feltsvei på Hjelset. Skulle ikke sykehuset være lett tilgjengelig for Kristiansund også? Jeg bare undres.»

    Det er ikke planlagt 4-felts vei til Hjelset. Og planene på andre siden av fjellet om ny vei i Gjemnes ble ikke støttet av formannskapet i Kristiansund. Sunnmørslista bør sette seg inn i sakene de skriver om.
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Lars Svein Valderhaug 21 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøNei, eg har for lengst oppfatta at du er heilt på jordet i dine vurderingar av behovet for eit nytt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Lars Svein ValderhaugDu har endelig oppfattet meg rett. Med Romsdalsaksen vil det bli større trafikk i Fannefjordtunnelen enn uten Romsdalsaksen. Det er ...
Lars Svein Valderhaug 1 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøSå du trur verkeleg at fylket vil byggje ein ny tunnel for å avlaste eksisterande tunnel når der er ei ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Lars Svein ValderhaugOm Romsdalsaksen bygges, så vil det medføre større trafikk i Fannefjordtunnelen, ikke mindre, slik du hevder. Og dermed må den ...
Lama Vik 1 dager siden Sikkerhet og kostnader
@Thomas RønsaasMed Møreaksen sparer du ein time Ålesund- KSU. Vi får ein heilt ny, flott veg med høg standard. Ein kan ...
Lars Svein Valderhaug 2 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøFor absolutt siste gong! Når Romsdalsaksen har medført statleg E39-bru til Lønset, trur du då det blir bygd nytt løp ...

Mest aktive

  • Terje Sundsbø 64 comments
  • Lars Svein Valderhaug 38 comments
  • Lama Vik 22 comments
  • Jan Rune Haukvik 22 comments
  • Vidar Hölm 13 comments
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte