Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Arne Almås
Ytring
10 april 2021 13:22
Del på Facebook
Kryssingen av Romsdalsfjorden er blitt til en splittelse av fylket.
Kryssingen av Romsdalsfjorden er blitt til en splittelse av fylket.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forslaget til NTP og byggingen av E39 gjennom fylket er i total ubalanse. Hovedtyngden av fylkets befolkning bor sør for Romsdalsfjorden, men lederen i Samferdselskomiteen, Helge Orten foreslår at man skal prioritere Møreaksen og begynne i Molde kommune med 4 felts veier.

Mens Sunnmøre sliter med strekninger av E39 som allerede er overbelastet og ligger langt under ønsket standard og funksjonsformålet, foreslår Orten å bygge 4 felts vei på ei strekning som skal avlaste fergen Vestnes–Molde som pr. dato har en ÅDT på 2300 . Ikke fordi at trafikken er stor, men av byggetekniske og sikkerhetsmessige årsaker.

Sunnmøre blør – Nordmøre likeså

Strekningen Vegsund–Breivika har en ÅDT på 30.000. Vegsund brua er en flaksehals for beredskapen i Sula kommune med 12.000 innbygger, samt for regulariteten av trafikken på E39. Noe som igjen er med på å bremse næringsutviklingen i Stranda / Sykkylven/Ulstein/ Hareid og Ørstaregionen. Bare en liten hendelse eller feil på brua vil stoppe store deler av samfunnet rundt Ålesund og på Sunnmøre. Ingen midler kan forventes de første 20 årene, dersom Ortens prioriteringer opprettholdes.

Breivika–Digernes har en ÅDT på 10.000 og går langs Ålesundregionen sin hovedvannkilde, som forsyner 70 tusen mennesker. Der foreligger ønsker og krav fra flere offentlige instanser om at dette forholdet må prioriteres av samfunnsmessige, miljø og sikkerhetsforhold.

Får Orten det som foreslått, så vil det sannsynligvis gå 20–25 år før denne avlastes.Dette da forslaget til prioritering av ny vei Breivika–Digernes sier at denne skal bygge sist av strekningen Ålesund–Molde. Forslaget som ligger til løsning ,er tuneller i fjellet nord for Brusdalsvannet. Videre så er ikke strekningen forbi Svorta/ Håhjem prosjekter. Her må E39 sannsynligvis også legges i tunnel da dette er blitt en befolket forstad til Ålesund.

Eksportveien ut av fylket ble foreslått i 1869 som jernbane. Den er ennå ikke fulført og kommet opp i ønsket standard. Der foreslåes utbedrende tiltak, men ingen ensidig satsing slik som 4 felts veiene mot Molde.

Ikke verdens navle

Fylket vårt er ikke verdens navle. Med ca. 250 tusen innbyggere og en forventet vekst med 10 tusen frem til 2035, så må de knappe ressursene settes inn der midlene gir effekt.

At Orten ønsker at Molde skal styrke seg for å bli regionhovedstad, er en gjev tanke. Men med slik ensidig satsing på samferdselen så vil mye «melk gå til spille».

Ålesund og Sunnmøre kan ikke akseptere en så ensidig satsing på Molde. Det tror jeg heller ikke at Nordmøre applaudere. Hvorfor stopper alle planer om 4-feltsvei på Hjelset. Skulle ikke sykehuset være lett tilgjengelig for Kristiansund også? Jeg bare undres.

Vi får ikke i bøtter og spann

Fylket har omkring 5 % av landets befolkning. Vi kan ikke forvent å få tildelt midler i bøtter og spann. Dersom NTP godkjennes som foreslått, kan vi glemme Hafast/Halsafjord sambandene for evige tider. Der er ytterst få som tror på en ny fjordkryssing i nær fremtid. Fergefri E39 var Stoltenberg 2-regjeringens forslag og var beregnet til 150 milliarder. Nå har prosjektet passert 500 milliard i estimerte kostnader. Når det settes to streker under svaret så vil vi vel nærme oss 750 milliarder.

Luksus å prioritere som foreslått

Slik veisystemene i fylket er, så er det luksus å bruke argumentet «felles bo og arbeidsmarked» for å bygge Molde som region hovedstad. Det er ytterst få som har anledning til å betale kr 250 en vei for å komme seg til Molde.

Det er et lite paradoks at Vegsund–Breivika ble satt på hold, med begrunnelsen at bompengebelastningen for by pakken i Ålesund kunne bli for høy. Hva er 25 kroner kontra 250. Jo en tiendel.

Er det 10 ganger viktigere å bygge 4-feltsvei i Molde kommune, mens man kutter over en lav sko på Sunnmøre, for at regnestykket for E39 skal gå opp? Neppe. Har Moldenserne så mye bedre råd enn Sunnmøringene?

Sara fikk når ho var 90

Et uttrykk hentet fra bibelhistorien og viser til tålmodighet. Sunnmøre er bygget på nøysomhet, stahet og tålmod. Vi kan ikke akseptere at man kaster blår i øynene på Sunnmøringene ved å si at; «dere får i bøtter og spann, når Molde er ferdig bygget». Dette blir omtrent når dagens sunnmørs politikere fyller 90.

Slike lovnader er like lite verdt som ordene til en nylig avgått amerikansk president.

– Om gud vil og helsa holder så sitter vi kanskje på aldershjemmet med knappene og glansbildene i ei gammel skoeske og lurer på hva vi egentlig skulle med dem.

Selv ikke en nøysom Møring klarer å overleve på knapper og glansbilder over så lang tid. Mens de på Molde skuer ut over en 4-felts vei i østre bydel mot Hjelset og lurer på hvorfor byen ikke ble større og at det ikke ble mer behov for denne.Kanskje fordi det ble bygd feil vei?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 år siden
    Sunnmørslista sier de ikke bidrar til fogderistrid, men skriver eksempelvis: 
    «Ålesund og Sunnmøre kan ikke akseptere en så ensidig satsing på Molde. Det tror jeg heller ikke at Nordmøre applaudere. Hvorfor stopper alle planer om 4-feltsvei på Hjelset. Skulle ikke sykehuset være lett tilgjengelig for Kristiansund også? Jeg bare undres.»

    Det er ikke planlagt 4-felts vei til Hjelset. Og planene på andre siden av fjellet om ny vei i Gjemnes ble ikke støttet av formannskapet i Kristiansund. Sunnmørslista bør sette seg inn i sakene de skriver om.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse