Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Del på Facebook
Foto: Heiko Junge / NTB
Foto: Heiko Junge / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fremskrittspartiet har fremmet forslag i Stortinget om å avskaffe bompengegjelden og stanse innkrevingen i til sammen 60 forskjellige prosjekter over hele landet.

På ett år ble tre bompengeprosjekt fjernet i Møre og Romsdal. Måndalstunellen, Atlanterhavstunellen og Tresfjordbrua. Fylket vårt er fritt for bompenger, med unntak av fergene. Men det er mørke skyer i horisonten. Moldeaksen og bypakkene truer denne friheten fra bompenger i Møre og Romsdal.

Fremskrittspartiet har gått inn for gratis ferger, da fergene er en naturlig del av vegen. Et flertall i stortinget stemte imot dette. Nå er det et håp om halvering av fergeprisene i revidert nasjonalbudsjett som kommer i mai. Regjeringen er avhengig av en avtale med Fremskrittspartiet, men vi vet at regjeringspartiene er uvillige til å redusere fergeutgiftene for folk flest. Steinharde forhandlinger er varslet.

Staten har et infrastrukturfond på 100 milliarder kroner. Det bør brukes til å nedbetale bompengegjeld som tynger norske bilister.

Nå har Fremskrittspartiet fremmet forslag i Stortinget om å avskaffe bompengegjelden og stanse innkrevingen i til sammen 60 forskjellige prosjekter over hele landet – noe som vil koste cirka 61 milliarder kroner.

I 2019 var det innkreving på hele 62 bompengeprosjekter og den totale bomgjelden var på 61,2 milliarder kroner. Ingen land i verden har så omfattende bruk av bompenger som Norge. Ingen andre land har heller et oljefond på omtrent 11.000 milliarder kroner.

annonse

Det er derfor mulig å bruke vår finansielle styrke til å betale inn bompengegjelden som tynger norske bilister og rammer dem med dårligst råd.

Infrastrukturfondet

Det etablerte infrastrukturfondet var et viktig gjennomslag for Fremskrittspartiet. Dette er midler som allerede er avsatt til veiformål og til nytte for bilistene.

Situasjonen i dag er at infrastrukturfondet gir en lavere avkastning til veiformål enn rentene som betales på mange bompengelån. Deler av infrastrukturfondet bør derfor benyttes til å betale all nåværende bompengegjeld. Og i fremtiden bør nye veier bygges uten bompenger.

Investering

Bygging av bedre infrastruktur er ikke en utgift, men en investering. Norge er et av verdens rikeste land og det er følgelig ingen logikk i at staten skyver ansvaret for bygging av nasjonale hovedveier over på bilistene.

Fremskrittspartiets mener bompenger er en usosial skatt som rammer hardest dem som har minst, samt dem som ikke har mulighet til å bruke andre transportformer enn bil, eksempelvis barnefamilier og folk bosatt der kollektivtilbudet er dårlig.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn Nylig Mulighetenes akse – Romsdalsaksen!
Ja, senketunneler er en fin løsning,se på senkebroen mellom Sverige og Danmark, Øresundsbroen, det er en senketunnel. Og den fungerer ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Den problematiske Tautra-tunnelen
@Anne Mari SandshamnKanskje du skulle lese noe sannferdig, skrevet av fagfolk? https://www.rbnett.no/meninger/i/zrb7k9/romsdalsfjordtunnelen-blir-en-av-verdens-sikreste. Det er Møreaksen som gir mest vei for pengene. Med ...
@Anne Mari SandshamnEnda en god grunn for slike fergeavløsningsprosjekter, så risikerer vi ikke slike uhell.Frank Sve (Frp) er bekymret for fylkeskommunens økonomi ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Den problematiske Tautra-tunnelen
Dette er det beste og mest sannferdige innlegg jeg har lest så langt om MA. Gir enda mer grobunn til ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Kva er vitsen med gratis ferje, når ferja ikkje går?
@Terje SundsbøJaggu bra den er nede det meste av tiden, ellers kan det lett bli veldig mange ulykker, av bilister om ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Mulighetenes akse – Romsdalsaksen!
Å hevde at tunnelen under Tautra går i et aktivt jordskjelvområde faller på sin egen urimelighet. Se til Japan, der ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte