Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Trond Reidar Teigen / NTB
Foto: Trond Reidar Teigen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bonden i Møre og Romsdal har kommet aller dårligst ut av landbrukspolitikken til Sylvi Listhaug (Frp). Dette er Arbeiderpartiet sin plan for å bedre vilkårene for bøndene i fylket.

John Erik Johansen er en av titusenvis av bønder forbanna på den landbrukspolitikken som landbruksminister Listhaug satte i gang etter regjeringsskiftet i 2013. Johansen kjørte fra Dønna i Helgeland i traktor for å protestere mot regjeringens tilbud i landbruksoppgjøret (et tilbud som Frp synes er for godt!). På turen til Oslo må Johansen ikke bare betale rekordhøy dieselpris etter åtte år med Frp-styre. Han må også betale 1146 kroner og 60 øre i bompenger tur/retur. Det er nok en rekord etter åtte år med Frp sin samferdselspolitikk.

Nå mener vi i Arbeiderpartiet at det er på tide med et skifte. Arbeiderpartiets nye jordbruks- og matpolitikk er skreddersydd for naturressursene og geografien i Møre og Romsdal. Etter åtte år med Høyre- og Listhaugpolitikken med sentralisering, økte forskjeller og mer til dem som har mest fra før, i både arbeidslivet og jordbruket, krever vi at det nå er vanlige arbeidsfolk og matprodusenter i Møre og Romsdal sin tur. Dette vil vi gjøre hvis Arbeiderpartiet vinner regjeringsmakt i høst:

1. Et løft for vanlige arbeidsfolk og matprodusenter i Møre og Romsdal i stedet for storbønder på Østlandet

Listhaugs sentraliserende jordbrukspolitikk rammer over tid både ungdom, arbeidsfolk og matprodusenter gjennom lavere sysselsetting, færre ringvirkninger for næringslivet og mindre verdiskaping i en rekke lokalsamfunn. Et bruk hvor det produseres melk som skal fornyes, trenger en rekke arbeidsfolk som snekkere, elektrikere, mekanikere og sjåfører dersom produksjonen skal fungere. I tillegg har ofte samboeren eller ektefellen til denne rekken av fagarbeidere igjen jobb. Men i takt med av at produksjonen av mat og pengene til denne konsentreres på grunn Frps sentraliseringspolitikk svekkes også framtidsutsiktene for en rekke ungdommer, matprodusenter og arbeidsfolk i Møre og Romsdal.

Eksempelvis har Listhaug sørget for at enkelt jordbærbonde på Østlandet får over 4 millioner kroner i tilskudd, mens midlene til å fornye næringsvirksomheten på mindre og mellomstore melkebruk i Møre og Romsdal er for små.

Det må være et tak på hvor mye en enkelt storbonde på Østlandet kan ta av potten. Vi vil heller investere i nødvendig og fornuftig fornying av produksjonen i hele Møre og Romsdal som tilpasset naturen i distriktene, i stedet for å samle så mange millioner hos en enkeltperson. Slik får vi langt flere arbeidsplasser og mer verdiskaping i fylket her.

2. Løft for lokal byggenæring med ny kurs for Innovasjon Norge

En måte som sentraliseringspolitikken har vært presset fram de siste årene etter Listhaug er at regjeringen gjennom Innovasjon Norge har krevd at de som skal fornye næringsvirksomheten på brukene samtidig blir presset til å skaffe seg større kvoter og dermed ta opp mer gjeld om de skal få støtte. Det er en politikk som krasjer fullstendig med naturen i Møre og Romsdal hvor det er mange områder med mindre jordarealer og det fra naturen side er umulig med stordrift.

Arbeiderpartiet har vedtatt en politikk som er 180 grader motsatt av Listhaug. Vi vil heller sørge for at lokal byggenæring i Møre og Romsdal får flere oppdrag og alle melkeprodusenter får mulighet til å fortsette når kravet om å gå fra båsfjøs til løsdrift kommer. Vi vil ha program med fornying av båsfjøs med inntil 30 kyr som er tilpasset produksjon på norske naturressurser. Dette vil gi oppdrag til snekkere og entreprenører rundt om i hele fylket.

3. Mat fra Møre og Romsdal må bli en viktig del av Norges beredskap

Dagens sentraliseringspolitikk av jordbruket har slått feil i Danmark, og den slår garantert feil i et distriktsfylke som Møre og Romsdal og for Norge. Dersom vi skal ha trygge inntekter til gårdbrukere i Møre og Romsdal og ha bedre beredskap i Norge, må vi sørge for en politikk som bruker all jorda i fylket vårt. Vi må redusere inntektsgapet mellom de som jobber i jordbruket, og andre i samfunnet. Målet må være at selvforsyninga skal opp til 50 % korrigert for importen av fôr fra utlandet. Det er kun 3% jordbruksareal i Norge.

Dersom beredskapen skal bli bedre, må vi ha matproduksjon i hele landet. Da må økonomien i distrikts- og familiejordbruket som i Møre og Romsdal bedres og prioriteres, i stedet for at stadig mer skal gå til de aller største gårdene rundt de aller største byene. Dette er også viktig for at det skal være en sterk næringsmiddelindustri i vårt fylke. Mange jobber med videreforedling av mat og drikke i industrien. Dersom det skal fortsette må vi også ha en primærproduksjon av råvarene i vårt fylke.

I tillegg vil vil følge opp løsdriftskravet med et investeringsprogram for klimavennlig fornying av 961 båsfjøs, som tilpasses bruk med inntil 30 kyr, produksjon på norske 962 naturressurser og økt beitebruk.

Slik bygger vi landbruket for framtida i hele Norge. Nå er det bønder og arbeidsfolk sin tur!

Av

Per Vidar Kjølmoen, stortingskandidat for Møre og Romsdal Arbeiderparti

Nils Kristen Sandtrøen, landbrukspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 2 år siden
    Flott at du sier at arbeidsfolk skal prioriteres. 
    Men er dette valgflesk, eller mener du dette?
    Jeg får ikke utsagnet til å henge sammen. 
    Du og  AP støtter utbygging av Møreaksen...
    Dette prosjektet vil med dagens finansieringsform, sørge for at fjordkryssingen blir en økonomisk utfordringer for arbeidsfolk, som du liker å være talsperson for.
    Mener du at vi vanlige arbeidsfolk skal stole på deg og AP?
    Har du og AP virkelig satt dere inn i konsekvensene et MA vil få for arbeidsfolk?
    Forstår at Aukra AP , og Aukra kommune har stor påvirkning på den politiske familien, med dine økonomiske muskler. 
    Håper at politikk kan føres i det offentlige rom, ikke på lukkende rom.
    For oss på utsiden, føles dagens politikk, lite demokratisk. 
    Husk på hvem som er deres oppdragsgivere!
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Espen Heitmann · 3 år siden
    Dessverre er det enkelte som kjøper velgflesket til Kjølmoen & co rått, det er jo også artig at Frp utpekes til den store syndebukken, er Kjølmoen redd for å miste stortingsplassen sin mon tro ?
    Så for jeg bare minne om at den forrige Rødgrønne regjeringen satte rekord i nedlagte småbruk og sentralisering, fakta sjekk meg gjerne..
    Ja og bommene da, er det ikke pussig at de fleste nye bommene er kommunale, gjerne rundt byene, og hvem har satt opp de ? jo kommune og bystyrer med AP i spissen, og ta ansvar for egne handlinger og vedtak er tydeligvis noe en AP politiker ikke evner, kan jo som ett eksempel nevne fergebillettene hvor AP med god hjelp fra SP doblet prisen mens fylket gikk med 313,5 millioner i overskudd, det er jo trist at regjeringen ikke øremerket overføringene for reduksjon av fergetakstene, jeg er sterkt tvilende på at Kjølmoen vil bruke de pengene til reduksjon av fergetakstene, ja det er heller enda ikke noen opera i Ålesund (Hint hint )

    At bøndene skal ha bedre betalt er en selvfølge, men med nå snart 30 milliarder i overføringer lurer jeg på om profitten heller forsvinner i leddene etter bonden.. og det er kanskje der man må ta ett oppgjør så bøndene for bedre betalt for sine produkter..

    At AP er misunnelsens høyborg er det vel liten tvil om, og erfaringsmessig blir gjerne lettelser fra den kanten spist opp av nye eller økte skatter og avgifter, hvor mye vil ikke den nye CO avgiften på drivstoff koste bonden ? og alle andre i samfunnet.. Jeg er redd for at hvis AP kommer til makten etter valget vil den Norske bonden få 4 dyre år med konsekvenstrening

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse