Sylvi Listhaug, nyvalgt leder av Fremskrittspartiet, kjemper kraftig imot Møreaksen og sier: «Vi i Frp vil ikke være med på denne gigantomanien om Møreaksen – et pengesluk uten like.»
Frp var tidligere en ivrig forkjemper for Møreaksen, og to samferdselsministre fra Frp fikk prosjektet inn i Norsk Trafikkplan (NTP), som en del av Fergefri E39 fra Kristiansand til Trondheim. Et prosjekt der formålet er å knytte næringslivet i regionene langs kysten tettere sammen, ifølge samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i 2010.
Den gang Frp gikk inn for Møreaksen var kostnadene estimert til 40 mrd. Nå er kostnadene redusert til 24 mrd. Tidligere mente altså Frp at 40 mrd. ikke var gigantomani, men mener nå at 24 mrd. er det, et beløp som er 16 mrd. lavere. Til overmål er alternativet Romsdalsaksen, som Frp nå foretrekker men tidligere var imot, flere milliarder dyrere. I opposisjon har Frp nylig overkjørt regjeringen, og stemt for forlenging av Nord-Norgebanen, et prosjekt til trolig flere hundre milliarder. Er ikke Frp imot gigantomani likevel?
Sylvi Listhaug mener det er feil å fortelle folk at Møre og Romsdal kommer til å få milliarder til Møreaksen, og samtidig få milliarder til andre vegprosjekt. Hun sier: «Får Møre og Romsdal 20 milliarder kroner til Møreaksen, vil det gå ut over mange andre vegprosjekt som er like viktige.» Her forsøker Listhaug å skjule at bevilgningen til Møreaksen i NTP er fra staten, og kommer i tillegg til fylkeskommunens eget budsjett til investeringer i samferdsel.
Realiteten er den motsatte av det Listhaug påstår. Hvis Møreaksen stoppes, så forsvinner disse 24 mrd. fra NTP ut av vårt fylke. Møreaksen inneholder også en fastlandsforbindelse til øyene Otrøya og Aukra i Romsdal. Om Frp stopper Møreaksen, vil det være fylkeskommunen i Møre og Romsdal som må finansiere disse fastlandsforbindelsene, istedenfor staten via Møreaksen. Frp sin politikk vil dermed så avgjort gå ut over mange andre samferdselsprosjekter i fylket, men det gjør ikke Møreaksen.
Nylig har Frp kjempet gjennom en fylkeskommunal investering på over 5 mrd. til Nordøyvegen, en lokal blindvei på Sunnmøre i Ålesund kommune, med undersjøiske tunneler til noen få tusen innbyggere. Listhaug hevder at folk ikke vil ha undersjøiske tunneler. Men det gjelder visst bare i Romsdal, på Sunnmøre er de åpenbart velkomne.
Sunnmøringen Listhaug vil heller ha ferge enn undersjøisk tunnel som fjordkryssing av Romsdalsfjorden, og kjemper innbitt for å stoppe statlige bevilgninger til Møreaksen. Kan det være fordi hun ønsker at prosjektet Hafast på Sunnmøre skal komme lenger fram i køen, og gladelig ofrer en fjordkryssing i Romsdal?
Om andre partier vil forhandle med Frp angående vegprosjekter i NTP, svarer Listhaug: «Hvis noen snakker om en helthetlig løsning og den inneholder Møreaksen, er det ikke aktuelt. Vi vil ikke ha dette prosjektet.» Listhaug sin strategi er tydelig – «my way or no way». Da blir det heller ikke lett med samarbeid og bygging av allianser. Og fylkesleder Frank Sve (Frp) krever at statsminister Erna Solberg (H) trekker seg om hun ikke øyeblikkelig stopper Møreaksen.
Listhaug er også bekymret for at vanlige pendlere ikke har råd til å betale bompengene som kreves på Møreaksen. Statens Vegvesen har lagt frem en beregning av bompengesatser, der strekningen Molde–Vik (som inkluderer selve fjordkryssingen) koster 144 kr. Strekningen Vik–Ørskogfjellet: 24 kr. Hele strekningen Ålesund–Molde er beregnet til 236 kr. Men i dagens forslag i NTP er det lagt inn en lavere bompengeandel, som betyr enten enda lavere bompengesatser eller kortere nedbetalingstid.
I tillegg har nåværende samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) foreslått å gradvis redusere fergetakstene slik at de i løpet neste stortingsperiode blir halvert. Det betyr at fergesubsidiene øker, og dermed at fergeavløsningsmidlene til Møreaksen øker tilsvarende, som igjen medfører en ytterligere reduksjon i bompengene. Hvis Frp får gjennom sitt ønske om gratis ferger, så vil staten garantert ønske å kvitte seg med fergene, også ved hjelp av undersjøiske tunneler.
Listhaug og Frp vil altså ha fergekø og fortsatt ferge over Romsdalsfjorden istedenfor en kontinuerlig døgnåpen fjordkryssing, som hun hevder vil medføre for høye bompenger for folk flest. Men Frp nevner ingen ting om kostnadene ved egne alternativer, disse fremstår nærmest som gratis. Veiene på land må utbygges på samme måte, uansett om man krysser fjorden med ferger eller med undersjøisk tunnel (Møreaksen). Tror Frp at disse bompengene på land bli mindre hvis man krysser fjorden med ferge?
Det er ikke den totale bompengesatsen med Møreaksen for strekningen Ålesund–Molde som er vesentlig for de reisende når de skal velge mellom Møreaksen og ferge. Det er forskjellen i reisekostnadene folket er opptatt av. Da må de også for alternativet ferge vite de totale bompengene, inklusive fergebilletten, og disse er ikke gratis slik Frp later som.
Dessuten må alle reisende trolig regne med fergebilletter til evig tid, mens bompengene garantert forsvinner når bompengeperioden er over. Vi vet hva folket foretrekker – se på Ålesund og Nordøyvegen, med sine undersjøiske tunneler.
Det er ikke flertall blant folket for fortsatt ferge. De samfunnsøkonomiske kostnadene med fergekø er beregnet til 700 mill. hvert år, og nær 60% av denne ventingen skjer i Møre og Romsdal. Den kontinuerlig åpne Møreaksen alene fjerner 4 fergesamband, noen med lange intervall mellom avgangene, og nattestengt. En døgnåpen undersjøisk tunnel blir langt billigere å drifte for staten.
Det finnes vel knapt noen undersjøisk tunnel i vårt fylke som ikke har vist seg å være lønnsom. Det gjelder eksempelvis Eiksundtunnelen på Sunnmøre, Fannefjordtunnelen i Romsdal og Freifjordtunnelen på Nordmøre. For alle disse har det likevel ikke manglet på motstand og dommedagsprofetier. Hva sier disse motstanderne i dag, står de fortsatt ved sine dommedagsprofetier?