Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjon: Møreaksen
Illustrasjon: Møreaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når skal vår Statsminister forstå at å bruke 25–35 milliard kroner på Møreaksen er aldeles spinnvilt, når eit stort, stort fleirtal av befolkninga i Møre og Romsdal ikkje vil ha dette?

Møre og Romsdal fylke manglar milliardar av kroner til våre sjukehus til dømes, kvifor held Statsministeren på slik, med framsnakking av Møreaksen til milliardar som folket ikkje vil ha?

25–35 milliard kroner har staten behov for å bruke til bygging av vegar på land og veg og prosjekt som folket du tjener Erna, faktisk har behov for og ynskjer.

Har vår Statsminister råda til å kaste vekk mange titals milliard Kr på områder som folket verken ynskjer eller ser behovet for?

Å kome med enda ein « trussel og skremselspropaganda» frå Høgre og Erna, om at dersom ikkje Høgre og Orten får vilja si til å bygge lokalvegen deira Møreaksen, så blir det ikkje vegbygging.

Dette er ein «dryg» påstand, og er ein Statsminister lite verdig.

Alle veit at det står mengder med samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal som kan prioriterast fram og byggjast ut rimeleg raskt, og sannsynligvis vesentlig raskare enn ei fullverdig utbygging av den greinalause Møreaksen.

Erna kan tildømes overføre ansvaret for å bygge Ålesund–Molde og vidare til innlandet grense, til Nye Veier AS, då får pengane vegar å gå på!

Nei Erna, skrot Møreaksen og la vi som bygg vegar i Møre og Romsdal få bygge dei vegsystema som folket ynskjer, hold Høgre og Orten på gangen, så skal du sjå at det faktisk blir veg og asfalt, mykje veg og asfalt.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    Frank, dette lesarinnlegget held rett og slett ikkje mål. Kva meiner du eigentleg? Vil du ha pengar til fylket eller ikkje? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 2 år siden
      @Lama Vik Om du leser hva Sve skriver, så er det vel ingen tvil om Sve ønsker penger til Fylket. 
      Hva er det som ikke holder mål?
      Det er veldig mange kilometer med veier Staten har ansvar for, som sårt trenger milliarder til utbedringer, og standardheving. 
      Er fastlandsforbindelsen til øyene så samfunnsøkonomiske som Møreaksen AS og politikere i Molde og Aukra sier, så vil vel dette prosjektet betale seg selv. Hva venter de på?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Sve sier han ønsker penger til fylket, men sier samtidig nei til at staten finansierer fastlandsforbindelsene til Otrøya og Aukra. Det er ikke slik at disse pengene da vil forbli i vårt fylke. Staten har ansvaret for mange veier også i andre fylker, som vil komme mye lenger fram i køen enn andre prosjekter her i fylket. Konsekvensen av Sve sin politikk er at fylket mister disse milliardene som Sve sier nei takk til.

      Fastlandsforbindelsene til Aukra og Otrøya er lønnsomme i kombinasjon med Møreaksen, og vil betale seg selv. Men uten steinmassene fra Møreaksen er lønnsomheten ikke den samme. Se 

      https://www.rbnett.no/meninger/2021/05/12/M%C3%B8reaksen-Kjerringsundet-unikt-23951717.ece
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
    Sundsbø, når du underslår det faktum at Romsdalsaksen, med bru til Lønset, vil spare fylket for store summar ved at fylket ikkje treng å byggje bru eller nytt løp i Fannefjordtunnelen den dagen tunnelen har for liten kapasitet, så er det jamngodt med løgn det du presterer. Men dette har vi diskutert tidlegare. Ei løgn blir ikkje sanning om ho blir gjentatt mange gonger. Det har vore nok juks omkring Møreaksen no! Sanninga vil ofte vinne fram til slutt. Møreaksen og Erna syng på sin svanesang. Heldigvis.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Du har ALDRI svart på dette spørsmålet:

      Då har vi altså bru til Lønset og ein tunnel. Trur du då at fylket vil prioritere Å BYGGJE EIN TUNNEL TIL? Slik at det altså blir tre gonger kapasiteten i dag?

      Du berre svarar rundt og utydeleg for ikkje å dumme deg ut! Tenk at du ikkje tør å svare på eit så enkelt spørsmål! Svakt og hjelpelaust, Sundsbø, og eit prov på kor lite du har å fare med! Du er feig som berre vrir deg unna! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Du er i alle fall en mester i kverrulering.

      Har jeg forstått deg slik at Romsdalsaksen ikke vil medføre økt trafikk i Fannefjordtunnelen, og ingen behov for utvidelse?

      Eller mener du at det med Romsdalsaksen så vil det bli behov for utvidelse av Fannefjordtunnelen, men at trafikken isteden tvinges gjennom en omvei via en bro ved Lønset? Jeg har svart at jeg ikke tror på din vurdering om at trafikken blir tvunget gjennom en omvei.

      Men om fylkeskommunen kan leve med en slik løsning, kan de altså leve med en løsning der det er kø gjennom Fannefjordtunnelen. Da kan de gjøre det samme med Møreaksen.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø «Men om fylkeskommunen kan leve med en slik løsning, kan de altså leve med en løsning der det er kø gjennom Fannefjordtunnelen. Da kan de gjøre det samme med Møreaksen.»

      Dette ser ut til å bli det næraste du er viljug til å svare på mitt spørsmål! 

      Eg meiner du ikkje uttrykkjer dette presist. Eg er overtydd om at kapasiteten over Fannefjorden med eksisterande tunnel og ei ny E39-bru vil vere perfekt for framtidig trafikk. Med ei så stor utviding av kapasiteten er eg overtydd om at trafikken vil flyte veldig bra. Tunnelen blir avlasta for all trafikk austover i retning Hjelset og Kristiansund. Trafikken vestover mot Molde og Tussentunnelen kan gå der trafikken er raskast, noko som regulerer seg av seg sjølv ut ifrå erfaring. Om det skulle oppstå saktegåande kø i Fannefjordtunnelen, så vil trafikken fordelast til brua. Og eventuelt omvendt. Trafikkbiletet blir meir fleksibelt, og ein slepp lange køar ved stans i tunnelen, som ofte oppstår. (Kven har ikkje opplevd det?) På denne måten vil det sjeldnare oppstå flaskehalsar som vi ser i dag. 

      Dermed slepp fylket å byggje ny tunnel. Dette vil spare fylket for store summar til byggjing, drift, vedlikehald og rehabilitering av enno ein tunnel! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Du har nå gjentatt samme argumentasjon et utall antall ganger. Jeg forstår hva du sier, men er uenig i din konklusjon. Du greier åpenbart ikke å akseptere at andre har en annen vurdering enn deg selv. Tror du jeg skifter mening bare du gjentar deg selv mange nok ganger?

      Svært mange vil foretrekke Fannefjordtunnelen selv om det kommer bro ved Lønset. Det vil altså oppstå kø i Fannefjordtunnelen, som følge av den ekstra trafikken Romsdalsaksen medfører.

      Hvis en slik kø er til å leve med for fylkeskommunen, så vil de også kunne leve med slik kø i Fannefjordtunnelen når Møreaksen bygges. I så fall vil det ikke være noen forskjell mellom Møreaksen og Romsdalsaksen når det gjelder Fannefjordtunnelen.

      Men Romsalsaksen vil miste en del av trafikkgrunnlaget når broen over Langfjorden kommer, fordi mange da vil foretrekke dagens trasé Molde – Åndalsnes framfor Romsdalsaksen. Dette vil ikke påvirke trafikkgrunnlaget for Møreaksen.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Men då må eg stille deg spørsmålet igjen:

      Då har vi altså bru til Lønset og ein tunnel. Trur du då at fylket vil prioritere Å BYGGJE EIN TUNNEL TIL? Slik at det altså blir tre gonger kapasiteten i dag? 

      Det er altså FYLKET SI PRIORITERING eg snakkar om! Ingenting anna! Klarer du å svare på det? Eller fortset du med å vri deg unna? Ja eller nei, Sundsbø!

      Dersom det, mot formodning, skulle bli for liten samla kapasitet over Fannefjorden, kva er det då som skulle tilseie at denne kapasitetsauken skal takast ut i ein ny fylkeskommunal tunnel, og ikkje i fleire køyrebaner på brua? (Ikkje at eg trur dette blir nødvendig.)

      (Eg har også forstått at det er teknologisk vanskeleg å byggje eit nytt løp i tunnelen, utan at eg har full oversikt over dette.)
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Frp er imot gigantomani, men har i Stortinget nettopp trumfet igjennom forlengelse av Nord-Norgebanen, til flere hunder milliarder kroner.

    Frp og Frank Sve bør forstå at Møreaksen finansiert via NTP sparer Møre og Romsdal fylkeskommune for over 7 milliarder ved å gi fastlandsforbindelse til Aukra og Otrøya. Denne fastlandsforbindelsen vil fylkeskommunen måtte finansiere, slik som Nordøyvegen, hvis Romsdalsaksen velges. Hvis Møre og Romsdal mangler midler, så vil Romsdalsaksen gå ut over svært mange andre oppgaver. Og dette må politikerne ta hensyn til.

    Det er ikke slik at et meningsmåling utført av en pressgruppe trumfer flertallsvedtak i fylkestinget og kommunene. Politikerne har satt seg inn i utredningene og fakta om de ulike alternativene, langt grundigere enn de som er spurt i meningsmålingene. Politikerne bør stole på fagfolk og fakta, ikke svertekampanjer fra pressgrupper.

    Om politikerne er folkets tjenere, så lar de seg ikke presse av medieoppslag styrt av pressgrupper, de styres av sitt partis ideologi og faktabasert kunnskap. En ting bør vi alle være enige om – det er valget i september som avgjør, ikke pressgruppers egne meningsmålinger.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøSlik som lekkasjane frå NTP framstår så snakkar ein om 12 år fram i tid, og ditto behov. Rv 15 ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrDet må uansett sendes inn en bompengeproposisjon, om fjordkryssingen på Møreaksen tas samlet eller om den deles i to trinn. ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse