Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjon: Møreaksen
Illustrasjon: Møreaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når skal vår Statsminister forstå at å bruke 25–35 milliard kroner på Møreaksen er aldeles spinnvilt, når eit stort, stort fleirtal av befolkninga i Møre og Romsdal ikkje vil ha dette?

Møre og Romsdal fylke manglar milliardar av kroner til våre sjukehus til dømes, kvifor held Statsministeren på slik, med framsnakking av Møreaksen til milliardar som folket ikkje vil ha?

25–35 milliard kroner har staten behov for å bruke til bygging av vegar på land og veg og prosjekt som folket du tjener Erna, faktisk har behov for og ynskjer.

Har vår Statsminister råda til å kaste vekk mange titals milliard Kr på områder som folket verken ynskjer eller ser behovet for?

Å kome med enda ein « trussel og skremselspropaganda» frå Høgre og Erna, om at dersom ikkje Høgre og Orten får vilja si til å bygge lokalvegen deira Møreaksen, så blir det ikkje vegbygging.

Dette er ein «dryg» påstand, og er ein Statsminister lite verdig.

Alle veit at det står mengder med samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal som kan prioriterast fram og byggjast ut rimeleg raskt, og sannsynligvis vesentlig raskare enn ei fullverdig utbygging av den greinalause Møreaksen.

Erna kan tildømes overføre ansvaret for å bygge Ålesund–Molde og vidare til innlandet grense, til Nye Veier AS, då får pengane vegar å gå på!

Nei Erna, skrot Møreaksen og la vi som bygg vegar i Møre og Romsdal få bygge dei vegsystema som folket ynskjer, hold Høgre og Orten på gangen, så skal du sjå at det faktisk blir veg og asfalt, mykje veg og asfalt.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    Frank, dette lesarinnlegget held rett og slett ikkje mål. Kva meiner du eigentleg? Vil du ha pengar til fylket eller ikkje? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 2 år siden
      @Lama Vik Om du leser hva Sve skriver, så er det vel ingen tvil om Sve ønsker penger til Fylket. 
      Hva er det som ikke holder mål?
      Det er veldig mange kilometer med veier Staten har ansvar for, som sårt trenger milliarder til utbedringer, og standardheving. 
      Er fastlandsforbindelsen til øyene så samfunnsøkonomiske som Møreaksen AS og politikere i Molde og Aukra sier, så vil vel dette prosjektet betale seg selv. Hva venter de på?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Sve sier han ønsker penger til fylket, men sier samtidig nei til at staten finansierer fastlandsforbindelsene til Otrøya og Aukra. Det er ikke slik at disse pengene da vil forbli i vårt fylke. Staten har ansvaret for mange veier også i andre fylker, som vil komme mye lenger fram i køen enn andre prosjekter her i fylket. Konsekvensen av Sve sin politikk er at fylket mister disse milliardene som Sve sier nei takk til.

      Fastlandsforbindelsene til Aukra og Otrøya er lønnsomme i kombinasjon med Møreaksen, og vil betale seg selv. Men uten steinmassene fra Møreaksen er lønnsomheten ikke den samme. Se 

      https://www.rbnett.no/meninger/2021/05/12/M%C3%B8reaksen-Kjerringsundet-unikt-23951717.ece
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
    Sundsbø, når du underslår det faktum at Romsdalsaksen, med bru til Lønset, vil spare fylket for store summar ved at fylket ikkje treng å byggje bru eller nytt løp i Fannefjordtunnelen den dagen tunnelen har for liten kapasitet, så er det jamngodt med løgn det du presterer. Men dette har vi diskutert tidlegare. Ei løgn blir ikkje sanning om ho blir gjentatt mange gonger. Det har vore nok juks omkring Møreaksen no! Sanninga vil ofte vinne fram til slutt. Møreaksen og Erna syng på sin svanesang. Heldigvis.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Dette postulatet ditt bør du hengje opp i glas og ramme:

      «Møreaksen vil altså spare fylkeskommunen for en utvidelse av Fannefjordtunnelen.»

      Skal vi sjå kor lenge dette held vatn, Sundsbø?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Ja, det henger jeg gjerne på veggen 🙂

      Så du tror at vi får se om dette utsagnet holder vann? I så fall får vi ikke se om motsatsen holder vann – nemlig at Romsdalsaksen har større sjanse for at fylkeskommunen må utvide Fannefjordtunnelen.

      Da har vi faktisk ikke noe relevant sammenligningsgrunnlag for å avgjøre om utsagnet er feil.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Vi treng då ingen motsats eller relevant samanlikningsgrunnlag til ditt postulat om at Møreaksen vil spare fylkeskommunen for ei utviding av Fannefjordtunnelen!!! Det er berre å konstatere om dette er rett eller ikkje! Men eg er sikker på at spådomen din er feil. Leiaren i samferdselsutvalet i fylket uttalte alt i fjor at Fannefjordtunnelen kom til å få for liten kapasitet om ikkje så lenge. Og det er med dagens trafikkbilete og planar om å realisere Møreaksen! Og med Møreaksen er det ikkje akkurat flust opp med alternative måtar å utvide kapasiteten på enn å byggje ny tunnel. Alternativet er å lage store omvegar! Og det vil du vel ikkje? At Møreaksen vil spare fylkeskommunen for ei utviding av Fannefjordtunnelen betyr at byggjing av ein ny tunnel ALDRI KJEM TIL Å SKJE SÅ LENGE MØREAKSEN ER DET VALDE ALTERNATIVET!!! Utsagnet viser berre kor lite truverdig du er, Sundsbø. Eller har du tenkt å gå tilbake på noko? Har du tatt munnen for full? Som vanleg? Og vore litt for sta?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Mitt postulat var en sammenligning mellom Møreaksen og Romsdalsaksen. Tror du hver setning i en kommentar er et selvstendig utsagn, uten sammenheng med resten? Er det slik du diskuterer - drar ting ut av sammenhengen?

      Hvis Fannefjordtunnelen må utvides når Møreaksen bygges, så må den også utvides om Romsdalsaksen bygges, fordi da vil trafikken der bli mye større. Hvis Fannefjordtunnelen også må utvides med fortsatt ferge, så er denne kostnaden irrelevant for diskusjonen, siden den er den samme for alle alternativene.

      Mitt poeng er at disse alternativene i praksis er gjensidig utelukkende, bare ett vil bli gjennomført. Derfor vil det være umulig å hevde at påstanden om utvidelse er korrekt eller feil, fordi det aldri kan verifiseres hva som ville skjedd med de andre alternativene. Men det er du for sta til å innrømme.  
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Slik argumenterer ein kverulant! Og slik «frikjenner» han seg frå sine eigne fantasifulle utsagn!

      Og du som hyller Statens vegvesen, og frikjenner dei frå skuldingar om juks, du har ikkje mykje tillit til at det same vegvesenet vil byggje vegar som ivaretar alle sine trafikkbehov, også dei som skal i retning Molde!!! Dette vil altså vegvesenet overlate til fylkeskommunen å gjere!!!??? Ser du ikkje galskapen i dine påstandar, Sundsbø?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Frp er imot gigantomani, men har i Stortinget nettopp trumfet igjennom forlengelse av Nord-Norgebanen, til flere hunder milliarder kroner.

    Frp og Frank Sve bør forstå at Møreaksen finansiert via NTP sparer Møre og Romsdal fylkeskommune for over 7 milliarder ved å gi fastlandsforbindelse til Aukra og Otrøya. Denne fastlandsforbindelsen vil fylkeskommunen måtte finansiere, slik som Nordøyvegen, hvis Romsdalsaksen velges. Hvis Møre og Romsdal mangler midler, så vil Romsdalsaksen gå ut over svært mange andre oppgaver. Og dette må politikerne ta hensyn til.

    Det er ikke slik at et meningsmåling utført av en pressgruppe trumfer flertallsvedtak i fylkestinget og kommunene. Politikerne har satt seg inn i utredningene og fakta om de ulike alternativene, langt grundigere enn de som er spurt i meningsmålingene. Politikerne bør stole på fagfolk og fakta, ikke svertekampanjer fra pressgrupper.

    Om politikerne er folkets tjenere, så lar de seg ikke presse av medieoppslag styrt av pressgrupper, de styres av sitt partis ideologi og faktabasert kunnskap. En ting bør vi alle være enige om – det er valget i september som avgjør, ikke pressgruppers egne meningsmålinger.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse