Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
14 mai 2021 09:08
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi er i det femte året siden den oversjøiske fjordkryssingen «Romsdalsaksen» ble presentert.  En underskriftskampanje ble satt i gang - «Vi som krever utredning av Romsdalsaksen», og den finnes fortsatt på hjemmesiden romsdalsaksen.no Jeg signerte elektronisk som nr 2425 i mars 2017. Mer enn 10.000 nye krav er senere kommet til, og antallet stiger fortsatt.

En fair og grundig utredning vil trolig kreve 2-4 år, men blir påvirket av detaljer som dukker opp ved utredningen, nødvendige avklaringer og ressursbruk. Kampanjen har vært en solid bærebjelke for aktiviteten til utfordreren Romsdalsaksen (RA)

Trua er stor på at en grundig utredning vil konkludere med at det oversjøiske alternativet med vesentlig kortere strekning (Hjelvika - Lønset/Hjelset) og langt mindre omfang medfører kortere og billigere veg.

Romsdalsaksen AS har benyttet ekstern faglig bistand til å vurdere kostnadene for sin oversjøiske løsning. Kostnadsestimatet for RA er 15 mrd. Møreaksen (MA) hevder at MA sin løsning vil bli  6-14 mrd. billigere enn RA. Se illustrasjonen og test din egen tru.

Skal kostnader sammenlignes, er minstekravet at målepunktene settes hvor vegene skilles og møtes - sett fra syd: Ørskogfjellet og Lønset (alternativt Hjelset)

Prisutviklingen for bygging av flytebruer er gunstig vs eksempelvis undersjøiske tunneler, og kostnader til framtidig drift og vedlikehold spriker enda mer. Vurdering basert på Statens Vegvesen sine maler viser at differansen på nevnte kostnader er ekstrem - ca 500.0000 pr dag!

Det er sprengkraft i aksesaken, og det paradoksale er at stamvegen som skal ha en samlende effekt, er i ferd med å sprenge fylket. Ved lokalvalget i 2019 gikk FRP kraftig tilbake på landsbasis, men hadde stor fremgang i M&R - økte fra 6 til 8 representanter i fylkestinget med RA som fanesak.  Det illustrerer viktigheten for velgerne i fylket.

Erna om Møreaksen : «dersom man ikke ønsker veg, starter man omkamper».     Det er mulig at støtte fra Erna kan gi Møreaksen et løft - men like sannsynlig at Møreaksen svekker Høyre. Høstens valg er en klassisk omkamp - mens et forslag om kortere, bedre og billigere E39 er fornuft!

Erik Bye og Astrid Lindgren hadde visdomsord til våre politikere - litt omtrentlig gjengitt: Bye: politikerne er ikke folkets herrer - de er folkets tjenere! Lindgren: når politikerne slutter å lytte til folket, er det på tide å bytte de ut. Dommen felles  i september - av folket.

 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Ketil Strand Andersen · 2 år siden
    RA ble avfeid med at Veøya var fredet, det var hele utredningen. Hvis det ikke stemmer, så publiser gjerne utredningen. I dag er dype tuneller og høye broer avlegs. Mer moderne løsninger må til, noe som RA presenterer.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Ketil Strand Andersen Problemene rundt Veøya var bare ett av svært mange momenter imot Romsdalsaksen.

      Utredningene av fjordkryssingen av Romsdalsfjorden er publisert av SVV. Du finner den siste av de her: 
      https://www.vegvesen.no/_attachment/2879160/binary/1355651?fast_title=E39%20%C3%85lesund-Molde%20-%20vurdering%20av%20alternativ%20for%20kryssing%20av%20Romsdalsfjorden

      Siden du er imot undersjøiske tunneler så vil du vel gå for ferge over Freifjorden den dagen den tunnelen må utbedres?

      Og hvis du er imot høye broer, så er du vel også imot dette: 

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Ketil Strand Andersen · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Ettersom det er SVV i Molde som har stått for utredningene, og disse har avfeid RA, er det vel grunn til at utredningen av RA overlates til noen andre. Det entydige inntrykket er at der i gården har man startet med å bli enige om at MA-trasèen er det eneste alternativet.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Ketil Strand Andersen Møreaksen er det eneste alternativet som tilfredsstiller hensikten med den nye E39 i tråd med NTP.

      Hensikten med fergefri E39 er å knytte næringslivet langs kysten tettere sammen. Her feiler Romsdalsaksen, og det er grunnen for at Møreaksen er foretrukket.

      Møreaksen er valgt ut fra et politisk flertall i fylkestinget på Stortinget, ikke av SSV i Molde. Føringene for hva SVV skal mene, er det Samferdselsdepartementet som gir.
      .

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Vidar Hölm · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Du får høre med næringslivet da hva de sier om påstanden din. Da tenker jeg ikke næringslivet på Gossen og Otrøya men i resten av fylket og landet forsåvidt 😁
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Vidar Hölm Næringslivet selv, slik som NHO, har jo tydelig og klart støttet Møreaksen. Og ellers synes oppslutningen om Møreaksen å være voksende:

      «Nå har næringslivsledere for mer enn 100 virksomheter fra Møre og Romsdal signert. Mange av dem store og toneangivende industribedrifter, med til sammen rundt 23.000 ansatte og rundt 100 milliarder kroner i årlig omsetning:»

      https://www.rbnett.no/nyheter/naeringsliv/2021/05/13/Deler-av-n%C3%A6ringslivet-mobiliserer-for-M%C3%B8reaksen-har-doblet-antallet-bedrifter-23958673.ece
  • Denne kommentaren er avpublisert.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Er det ikke et faktum at alternative fjordkryssinger var utredet lenge før første gang for 5 år siden, slik Paul Andreas Hofseth hevder? Romsdalsaksen har vært med i utredningene som begge samferdselsministrene fra Frp har vurdert. Og begge avviste Romsdalsaksen.

    Paul Andreas Hofseth ber oss om å kaste et blikk på kartet han har lagt ved, og mener det skal bekrefte Romsdalsaksen sine egne kostnadsanslag. Jeg tror ikke man kan sette seg ned og nistirre på kartet, i håp om at klarsynet skal slå ned og åpenbare kostnadene ved å bygge de ulike fjordkryssingene. Vi bør nok overlate disse kostnadskalkylene til fagfolk, med detaljkunnskap om fakta. Og de har konkludert at Møreaksen er billigst.

    Bygges Romsdalsaksen så vil Møre og Romsdal fylkeskommune måtte ta over finansieringen av fastlandsforbindelsene til øyene Otrøya og Aukra, på samme måte som for Nordøyvegen. Med Møreaksen så er det staten som finansierer dette via NTP. Dette må politikerne ta hensyn til.

    Det er ikke slik at et meningsmåling utført av en pressgruppe trumfer flertallsvedtak i fylkestinget og kommunene. Politikerne har satt seg inn i utredningene og fakta om de ulike alternativene, langt grundigere enn de som er spurt i meningsmålingene. Politikerne bør stole på fagfolk og fakta, ikke svertekampanjer fra pressgrupper.

    Om politikerne er folkets tjenere, så lar de seg ikke presse av medieoppslag styrt av pressgrupper, de styres av sitt partis ideologi og faktabasert kunnskap. En ting kan vi alle være enige om – det er valget i september som avgjør, ikke pressgruppers egne meningsmålinger.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse