Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
10 juni 2021 13:45
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen

Illustrasjon: Romsdalsaksen

Illustrasjon: Romsdalsaksen

Illustrasjon: Romsdalsaksen

Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Faglige råd er svaret politikerne ofte bruker når folket blir plagsomme og viser til alternative løsninger. Faglige råd er en rikholdig buffè - det er bare å forsyne seg!

Den respekterte vegdirektøren for Statens Vegvesen fra 2007 til han døde i 2019, Terje Moe Gustavsen, var veldig klar på at dersom alternative løsninger til akseptabelt kostnadsnivå finnes - da bygger man ikke undersjøiske tunneler. En fagmann med faglige råd.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har også faglige råd. Ingen kan bestride kompetansen til sjåførene, lastebileierne og forbundet som i samspill har både HMS for sjåførene, slitasje på kjøretøy og drivstofforbruk som viktige parametre. De burde sitte på første rad ved sentrale møter om viktige vegprosjekt.

Statens Vegvesen Midt (SVVM) har støttet Møreaksen sin undersjøiske tunnel - 15 km lang og ca 340 meter dyp i et aktivt jordskjelvområde. Store beløp er brukt til avklaringer, men om bevegelse/endringer i havbunnen er målt, vet jeg ikke. Faglige råd friskmelder imidlertid tunnelen, og hevder den blir blant verdens sikreste.

Samme etat vurderer den undersjøiske Borgundfjordtunnelen mellom Sula og Ålesund som uegnet. Lengden er ca 1/5 av Tautratunnelen, langt grunnere og viktig - trafikantene vil kunne velge mellom tunnelen eller dagens alternativ - Vegsundbrua.

Spredning av trafikken og avlastning av flere flaskehalser, beredskap/redning, og besparelsen i reiselengde/tid gir store gevinster og muligheter for smarte løsninger.

Listen med argument som økonomi, kollektiv transport og miljø er lang, når dagens 30 km mellom Langevåg og Ålesund sentrum kan bli ca 10 km!

For Møreaksen snakkes krevende forhold ned, og Tautratunnelen blir til verdens sikreste tunnel med henvisning til faglige råd. Kronargumentet med bo- og arbeidsmarked har riktignok fått noen kilevinker, som eksempelvis Kristin Sørheim sin uttalelse om liten betydning for nevnte.

I følge den store undersøkelsen utført av Norstat nylig med 4002 svar fra samtlige kommuner i fylket, ønsker kun 23% Møreaksen. Befolkningen vet ikke sitt eget beste ifølge de faglige rådene, som også evner å problematisere mest mulig knyttet til folkets førstevalg, oversjøiske Romsdalsaksen,

Selektiv utvelgelse av faglige råd kan gi feil beslutningsgrunnlag og resultat. Mitt faglige råd ved høstens stortingsvalg for de som ønsker Romsdalsaksen eller fortsatt ferge, er å stemme på parti som er mot Møreaksen. Stortinget påvirkes lite, men vi kan påvirke Mørebenken i stor grad.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 3 år siden
    Synd at de som sitter i Samferdselkommiteen, har alle sine prioritering. Da er det viktig å støtte andre medlemmene sine prosjekter, for få trumfet igjennom det man selv har lovet sitt nærmiljø. 

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 år siden
    De faglige rådene for Møreaksen og fjordkryssingen over Romsdalsfjorden er svært entydige.

    Derimot er motstanderne meget selektive i sine sammenligningsgrunnlag, relevansen er i mange tilfeller svært tynn.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEn kvalitetssikret rapport datert mars 2023 er ikke allerede utgått på dato.
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøEg har sagt at grunnlaget for KS2 var tall frå SVV basert på 2020 kalkyler. TØI/Dovre korrigeerte for prisstigninga fram ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvilken holdbarhetsdato har KS2-rapporten fra 21. mars 2023? Hvem fastsetter utløpsdatoen, og hvordan?Ikke alle i Frp er enige med Sve, ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøSiste tall frå SVV var basert på 2020, deretter korrigert i KS2 til prisnivå 2022. Med kostnadssprekken på Rogfast og kalkyler ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvilken holdbarhetsdato har KS2-rapporten fra 21. mars 2023? Hvem fastsetter utløpsdatoen, og hvordan?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøEttersom dette prosjektet er delvis bompengefinansiert så skal det fremmast ein bompengeproposisjon med oppdaterte og kvalitetssikra kostnadskalkyler før Stortinget før ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse