Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
10 juni 2021 13:45
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Faglige råd er svaret politikerne ofte bruker når folket blir plagsomme og viser til alternative løsninger. Faglige råd er en rikholdig buffè - det er bare å forsyne seg!

Den respekterte vegdirektøren for Statens Vegvesen fra 2007 til han døde i 2019, Terje Moe Gustavsen, var veldig klar på at dersom alternative løsninger til akseptabelt kostnadsnivå finnes - da bygger man ikke undersjøiske tunneler. En fagmann med faglige råd.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har også faglige råd. Ingen kan bestride kompetansen til sjåførene, lastebileierne og forbundet som i samspill har både HMS for sjåførene, slitasje på kjøretøy og drivstofforbruk som viktige parametre. De burde sitte på første rad ved sentrale møter om viktige vegprosjekt.

Statens Vegvesen Midt (SVVM) har støttet Møreaksen sin undersjøiske tunnel - 15 km lang og ca 340 meter dyp i et aktivt jordskjelvområde. Store beløp er brukt til avklaringer, men om bevegelse/endringer i havbunnen er målt, vet jeg ikke. Faglige råd friskmelder imidlertid tunnelen, og hevder den blir blant verdens sikreste.

Samme etat vurderer den undersjøiske Borgundfjordtunnelen mellom Sula og Ålesund som uegnet. Lengden er ca 1/5 av Tautratunnelen, langt grunnere og viktig - trafikantene vil kunne velge mellom tunnelen eller dagens alternativ - Vegsundbrua.

Spredning av trafikken og avlastning av flere flaskehalser, beredskap/redning, og besparelsen i reiselengde/tid gir store gevinster og muligheter for smarte løsninger.

annonse

Listen med argument som økonomi, kollektiv transport og miljø er lang, når dagens 30 km mellom Langevåg og Ålesund sentrum kan bli ca 10 km!

For Møreaksen snakkes krevende forhold ned, og Tautratunnelen blir til verdens sikreste tunnel med henvisning til faglige råd. Kronargumentet med bo- og arbeidsmarked har riktignok fått noen kilevinker, som eksempelvis Kristin Sørheim sin uttalelse om liten betydning for nevnte.

I følge den store undersøkelsen utført av Norstat nylig med 4002 svar fra samtlige kommuner i fylket, ønsker kun 23% Møreaksen. Befolkningen vet ikke sitt eget beste ifølge de faglige rådene, som også evner å problematisere mest mulig knyttet til folkets førstevalg, oversjøiske Romsdalsaksen,

Selektiv utvelgelse av faglige råd kan gi feil beslutningsgrunnlag og resultat. Mitt faglige råd ved høstens stortingsvalg for de som ønsker Romsdalsaksen eller fortsatt ferge, er å stemme på parti som er mot Møreaksen. Stortinget påvirkes lite, men vi kan påvirke Mørebenken i stor grad.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 1 år siden
    Synd at de som sitter i Samferdselkommiteen, har alle sine prioritering. Da er det viktig å støtte andre medlemmene sine prosjekter, for få trumfet igjennom det man selv har lovet sitt nærmiljø. 

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    De faglige rådene for Møreaksen og fjordkryssingen over Romsdalsfjorden er svært entydige.

    Derimot er motstanderne meget selektive i sine sammenligningsgrunnlag, relevansen er i mange tilfeller svært tynn.
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Det som Hofseth skriver her, er så logisk og klokkeklart at alle ser fornuften i det.Prosjektet Borgundfjord- og Veddetunnelen er ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Terje SundsbøSi ikke det du, her er den mest berømte.. Og neida, ikke nødvendigvis av innsig av vann, men dog... 300 ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Anne Mari SandshamnJeg tror det skjer oftere at veier oppe i dagen blir stengt pga. mye vann/flom enn at undersjøiske tunneler stenges ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
Ser jo med klarhet nå, etter siste uværet , hvor rammet en kanbli av uvær - i undersjøiske tuneller! Tenker ...
Ketil Strand Andersen 2 dager siden Symbolpolitikk i bakvendtland
Merk at de to tårnene man ser på illustrasjonsfotoet er kjøletårn som brukes i varme land for å redusere temperaturen ...
Takker så mye for publisering KSU! Håper det kan skape en viss debatt :-)
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte