Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen, Molde
Ytring
10 juni 2021 14:30
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Motstanderne av Møreaksen stoler ikke på de utredningene som er gjort vedrørende alternativene for kryssingen av Romsdalsfjorden. Fagetater, ikke minst Statens Vegvesen, blir uthengt som lobbyister, og beskyldt for å konstruere utredninger ut fra et ønsket svar. Til og med en profilert fylkespolitiker driver målbevisst en slik kampanje for å diskreditere fagetatenes arbeid.

Det påstås altså at de faglige utredningene er rigget slik at konklusjonen skal bli som bestilt. De faglige metodene er ikke valgt ut fra hva som teoretisk er mest korrekt, men ut fra hva som lettest gir ønsket konklusjon. Forutsetningene er ikke de som synes å være mest relevante for de angjeldende alternativene, men tilpasset det resultatet man helst vil ha.

Våre utdanningsinstitusjoner er dermed ikke annet enn opplæringsanstalter for korrupte byråkrater, og norske offentlige utredninger (NOU) fremstår kun som et spill for galleriet, som våre politikere aller helst bør overse.

Om dette stemmer, slik enkelte politikere synes å mene, så er det ikke rart at Fremskrittspartiets leder Sylvi Listhaug uttalte på partiets landsmøte at Frp skal «stå opp mot ekspertene». I så fall bør Frp også satse på en kraftig oppgradering av etikkutdanningen ved norske høyskoler og universiteter. Politikerne bør selv gå foran med et godt eksempel, og innføre et obligatorisk kurs i etikk for alle stortingsrepresentantene.

Eller kanskje er det naivt å tro at slik etikkutdanning vil påvirke politikere som åpenbart målbevisst ønsker å bringe i vanry fagetater når deres konklusjoner ikke harmonerer med egne ønsker? Da blir det lettere å sanke stemmer og fyre opp under den misnøyen enkelte politikere baserer seg på. En nylig og svært motvillig avgått amerikansk president benyttet seg av akkurat samme tvilsomme metoder.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lars Gunnar Nesseth · 2 år siden
    Hovedutfordringen er ikke de statistikkene og dataene som legges frem av seriøse foretak som Fagetater, ikke minst Statens Vegvesen. Problemet er de dataene og behovene som IKKE legges frem. Møreaksen har langt fra flertall blant folket! Og skape en samlet arbeids- og bo region, ved å knytte mellom 2-3000 romsdalinger nærmere Ålesund, er en meget drøy tanke med en investering på 25-35 milliarder. I det store bildet er den faktisk helt uinteressant. Flesteparten av de som må betale bom til dette prosjektet skal fra Sunnmøre og videre til Bjorli og videre nedover Gudbrandsdalen. Det er Fakta! Med dette som bakteppe lytter ikke de folkevalgte politikerne til behovene hos flertallet i folket og ikke minst industrien her i fylket! Nærmere 80% av vedlikeholdet av veier i vår region er forsømt! Da blir akser og faster til titalls milliarder luftslott. Vi som har kjempet for utbedringer av utdaterte kryssløsninger og dårlig asfalt blir ikke hørt, selv etter over 25 års kamp. Politikerne drømmer og har glemt hvorfor de fikk folkets stemme!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Gunnar Nesseth · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Hei igjen. Jeg gidder å lese...Jeg forstår også at der er mange som får kjøre på denne veien i framtiden ønsker deg prosjektet. Men å tro at trafikken som passerer Møreaksen skal betale for Møreaksen selv, tror jeg er å bomme. Du ser selv hva dette koster og hvilke summer som må til for å betale ned disse drømmeprosjektene! Å tro noe annet er vel å drømme seg litt bort tenker jeg! Det er også blodig urettferdig å realisere dette når vi ser hva resten av fylket har å "hjelpe seg med". Derfor er de svært få som vil ha disse fastene og aksene. Så det skal bli spennende å se utfallet fra dagens behandling av NTP og videre om dette i det hele tatt blir realisert. Jeg håper at de ansvarlige politikerne setter en stopper for dette før eller senere! Det gjør de sikker når de ser hva de kan hente inn i bompenger og hva som må bevilges over statsbudsjettet. Der er også som tidligere nevnt et etterslep på over 80% på vedlikehold og sikring av eksisterende veimasse i M&R. Bruksverdien her er langt høyere enn å bygge vei for noen få tusen som bor- og får glede av MA. Skulle ikke sagt et ord om eksisterende veimasse hadde fått mer oppmerksomhet de siste 20 årene her i fylket. Det er i hovedsak dette som gjør at folk føler seg forbanna og forbigått og ikke hørt av veimyndighetene og fylkespolitikerne. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Gunnar Nesseth Hvis du har giddet å lese, hvorfor sier du da at bilistene skal betale 25 milliarder? Om du hadde lest, så ser du at de skal betale 4 milliarder.

      Om man er bekymret for høye kostnader, bør man ikke gå for Romsdalsaksen, den er enda dyrere.

      Fergene er en del av veinettet, og det er på sikt billigere for staten å erstatte de med fergeavløsningsprosjekter.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Gunnar Nesseth · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Håper du har sett at jeg støtter ingen av aksene! Og flertallet med meg om du vil eller ikke. Det skyldes i hovedsak trafikkgrunnlaget for disse aksene. Som jeg har sagt før- er det blodig urettferdig og svært dårlig transportøkonomi for både industri og folk i fylket når vi ser på behovene totalt sett i Møre og Romsdal. Det er ikke det at jeg ikke unner deg en Møreakse men, ærlig talt, still deg i køa. Her jeg bor er der lik avstand til 3 fergesamband som alle er større enn Molde/Vestnes. 30.000 YDT passerer og mye mer når disse fergeleiene får samtidighet.  Hvis du ikke forstår hvordan jeg opplever denne galskapen, og mange med meg, så er det like best at vi slutter her!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lama Vik · 2 år siden
      @Lars Gunnar Nesseth Kva slags kø må ein stille seg i, kva prosjekt kjem føre i køa, og kvar bur du, sidan du har tre meir traffikerte samband enn Molde- Vestnes i nærleiken ?

      Ferjefri E39 er vedteken med tverrpolitisk semje, både frå den raudgrønne og den blåblå regjeringa, og har brei støtte i stortinget. Kyststamvegen vil biddra til å bremse sentralisering mot dei største byane og er god distriktspolitikk.  Som kystfolk veit vi kva fastsamband har hatt å seie for oss, når vi ser tilbake på prosjekt som KRIFAST, Ålesundstunnellane, Eiskundssambandet og no sist Nordøyvegen, som er delvis opna.

      I Rogaland og Vestland er allereie store prosjekt i gang over Bjørnafjorden og Boknafjorden, noko som er naturleg sidan desse sambanda har mest traffikk og høyrer til den mest folkerike regionen langs kysten. Då er ferjefylket Møre og Romsdal faktisk den neste i køa, noko som er naturleg sidan fylket er ein viktig del av verdiskapinga langs kysten. I fylket vårt er det Romsdalsfjorden har den største traffikken, trass i ei overfart på 35 min. Dette seier også litt om potensialet som ligg i fastsamband og kvifor Møreaksen har så brei politisk støtte. Dette vil halvere reisetida mellom dei største byane og redusere tidsbruken KSU- Ålesund med ein time.

      At prosjektet indirekte løyser inn ytterlegare to ferjesamband som er sjølvfinansierande forklarer fylkeskommunen si støtte. Møreaksen frigir dermed midlar som fylket kan nytte på dei neste ferjeavløysingsprosjekta, som Langfjordsambandet og prosjekt på Nordmøre.

      Til sist er det heilt rett som Sundsbø seier: Dersom du som sunnmøring skal på hytta på Bjorli betaler du berre bompengar for den delen av nyevegen på E39 du køyrer på. Dvs. strekninga Brusdalen- Ørskogfjellet. 

      Byggestart 2023:)
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
    Snakk om fordummande innlegg! Kan du, Rasmus Rasmussen, garantere at ingen i vegvesenet har misbrukt stillinga si til å gi Møreaksen ufortente og direkte feilaktige fordelar framfor Romsdalsaksen for å parkere Romsdalsaksen? Å hevde at det har skjedd i aksesaka er då ikkje det same som å mistru heile Statens vegvesen! Korleis kan du vere sikker på at det ikkje har skjedd?

    Kom på bana sjølv, Rasmussen, og ikkje gøym deg bak din «stedfortreder»!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Hvor tungnem er du? Rasmussen har aldri skrevet i kommentarfeltene, og det vet du utmerket godt. Ønsker du svar fra han så må du skrive et innlegg.

      Mener du at det er enkeltindivider og ikke SVV som etat som står bak utredningene? Det er jo tøv – det er etaten SVV som stiller seg bak utredningene, og disse utredningene er eksternt kvalitetssikret av andre faginstanser. Da kan du ikke bebreide enkeltindivider for misbruk av sin stilling for å gi Møreaksen feilaktige fordeler.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Er eg tungnem fordi eg oppfordrar Rasmussen til å kome på bana sjølv, og ikkje gøyme seg bak sin «stedfortreder», altså deg, Sundsbø? Er det så opplagt at han ikkje tør å skrive sjølv? Eller vil han ikkje nedlate seg til det, eller kva er grunnen, Sundsbø? Men då forstår eg at dette er meir alvorleg enn eg har vore klar over, og fortener ein diagnose. Din diagnose har vore opplagt lenge. 

      Meiner du det er SVV som etat som skal dømmast dersom ein eller to oppsummerer rapporten frå des. 2019 feil? Dersom det skulle vere slik at dei andre har gjort ein fagleg adekvat jobb, men at ein eller to trekkjer feil konklusjonar av deira arbeid? Dersom ein eller to har misbrukt stillinga si, så skal alle dømmast, jamvel om dei ikkje har vore medskuldige i jukset? Dersom eitt eller to eple i kassa er rotne, så må heile kassa vrakast? Då må eg seie at du har ein merkeleg logikk og lovforståing! Ikkje at eg er overraska akkurat. For at du er ekstremt tungnem har du prova utallege gonger, Sundsbø! Derfor blir det umogeleg å føre ein fornuftig dialog med deg. Men det forstår du sjølvsagt ikkje. Og då kan eg vel strengt tatt ikkje bebreide deg. God betring!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug
      Du hevder at Rasmussen ikke tør skrive selv, i en kommentar til en artikkel Rasmussen selv har skrevet? Innser du ikke hvor tåpelig din kommentar er?

      Har du opplevet at Rasmussen ikke svarer på dine avisinnlegg til han? I så fall må det være fordi avisene ikke publiserer svaret og ønsker å stoppe en uendelig debatt.

      Logikken er at utredningene om Møreaksen er det SVV som stiller seg bak. Det er jo ikke uvanlig at en direktør eller en statsråd må gå, selv om det ikke er vedkommende som har begått feilen.

      Hvorfor har du hele tiden en hang til å stille diagnoser på dine meningsmotstandere? Er ikke slik personifisering av debatten en avsporing?

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø At Rasmussen veljer å gjere seg utilgjengeleg for umiddelbare kommentarar, og at du svarar for han, er direkte tåpeleg og meiningslaust. Kva er det som gjer han så spesiell, at han ikkje kan svare sjølv? Reknar han med at ingen skal skrive kommentarar? Vil han innføre nye reglar for kommunikasjon på sosiale medier? Skal det kun vere lov å svare han med motinnlegg i avisene? Tåpeleg både av deg og Rasmussen!

      Kven i ein organisasjon som må gå er vel ikkje det dette dreier seg om! Men at dei som har juksa blir avslørt!

      Eg stiller diagnoser? Å dele ut fornærmande adjektiv er ok? Har du høyrt om dobbelmoral, Sundsbø? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Det må være lov å spørre om du er tungnem, når du ennå ikke har oppfattet at Rasmussen ikke skriver i kommentarfeltene.

      Jeg svarer ikke for han, jeg påpeker at han har valgt å ikke delta i kommentarfeltene. At du ikke aksepterer dette er respektløst.

      Hvordan kan du hevde at han ikke regner med at noen skriver kommentarer? At han ikke deltar på sosiale medier betyr da ikke at han vil innføre nye regler der. Jeg sier ikke at du ikke kan svare han med kommentarer i kommentarfeltet. Jeg sier at du ikke kan kreve at han svarer i kommentarfeltet. Dette har du ennå ikke forstått.

      Om noen har jukset på vegne av Statens Vegvesen, så spiller det liten rolle hvem det er. Juks rammer etaten først og fremst. Jeg tror vi skal vente på resultatet fra Riksrevisjonen angående dine påstander om juks.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Martin Louis Hauger · 2 år siden
    🥱🥱🥱🥱🥱
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Martin Louis Hauger Anbefaler deg å legge deg nedpå på en stund og få deg en god søvn, så kan vi andre håpe at du har noe saklig å bidra med.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Petter E. Olsen · 2 år siden
    Det er mange sør og nord i fylket som mistenker at SVV i Molde har egeninteresse av å få gjennom Møreaksen,  og at de har en viss samrøre og interessefellesskap med enkelte politikere fra Romsdal. Det kan jeg godt forstå når man ser på alle krumspring som har skjedd angående Møreaksen opp gjennom årene. Skulle det være riktig lar det seg uansett  neppe bevise.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Petter E. Olsen Det er ikke lenger noe SVV i Molde, utbyggingsavdelingen ligger nå i Bergen.

      Tidligere var Frank Sve (Frp) en sterk forkjemper for Møreaksen. Og to samferdselsministre fra Frp har svært tydelig valgt Møreaksen som trase. Er det deres krumspring du sikter til?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø I ditt hovud er det ei dødssynd å endre standpunkt om ein innser at ein er på feil kurs, ikkje sant, Sundsbø? Det er betre å køyre på grunn enn å endre kurs, ikkje sant? Eller misbruker du og andre Møreaksen-fanar at ein politikar endrar oppfatning? Ja, det er tydeleg, for du kallar dette krumspring. Etikk og moral er ikkje di sterke side, Sundsbø.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Petter E. Olsen · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Så Statens Vegvesen - Avdeling Møre og Romsdal Region Midt, som ligger i Bjørnstjerne Bjørnsons veg 6 i Molde, hva driver de med tro?
      Og 20.05.2019 skrev rbnett følgende:  "Det blir også opprettet fem regionale senter som blant annet skal ha ansvar for kontakt med regionale og lokale myndigheter og næringsliv. Disse sentrene blir opprettet i Molde, Bodø, Leikanger, Arendal og Lillehammer.
      Det vil dermed skje med utgangspunkt i der vegvesenet i dag har sine regionvegkontor. Dette vil være geografiske avdelinger for divisjonene veg og transport og samfunn."
      Ellers trodde også jeg for ganske mange år siden at Møreaksen kunne være en god ide. Til jeg forsto hvilken omvei det ville bli i milevis med undersjøiske og andre tunneler som man i dag helst vil unngå å bygge, og som vil få vanvittige drifts- og vedlikeholdsutgifter for all fremtid. Og at utviklingen har gått sin gang slik at det nå er fullt mulig å få en for de aller fleste mye bedre oversjøisk løsning til lavere pris og lavere driftsutgifter. For meg personlig som krysser Romsdalsfjorden en gang eller to i året spiller kryssingen ingen rolle, jeg kan like gjerne kjøre om Dombås. Jeg er mest opptatt av nytten for samfunnet som helhet, ikke hva som gagner Moldes behov for fastlandsforbindelse til øyene sine. Det behovet må løses på annet vis. klarer Nordøyane det så kan også Molde klare det.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Dine argumenter er absurde. Det er ikke dødssynd å endre standpunkt. Men å endre standpunkt for å tekkes protestgrupper framfor å holde egne valgløfter synes jeg ikke om. Det kaller jeg krumspring.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Petter E. Olsen Statens Vegvesen Region Midt Molde Kontorsted holder til i Fylkeshuset, Julsundvegen 9, Molde. Din referanse til gamle St. Carolus gjelder ikke lenger. Fordi det meste av SVV i Molde er flyttet ut. Vi er nå i 2021, ikke 2019.

      Det er Romsdalsaksen som er omvegen, Møreaksen er den korteste og raskeste for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden.

      Møreaksen er også den billigste, og har størst samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

      Møreaksen gir også fastlandsforbindelser til Otrøya og Aukra, uten at det går på bekostning av fylkeskommunale midler. Det klarte ikke Nordøyvegen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse