Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Øyvinf Gravås / Equinor / NTB
Foto: Øyvinf Gravås / Equinor / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Owe Ingemann Waltherzøe, Bjarte Helland og Finn Arne Follestad

I dagens polariserte politiske miljøer på Stortinget har man nå begynt med visjoner om elektrifisering av alle olje- og gassinstallasjonene i Nordsjøen. Her skal man overgå seg selv med symbolpolitiske grep over en lav sko for å få de rette tallene ned på papiret.

Elektrifisering av Nordsjøen er i sin helhet ikke noe «klimatiltak» slik vi i Industri- og Næringspartiet ser det. Her er det symbolpolitikk av beste sort som råder ved å påføre industri, næringsliv og de enkelte husstander ekstra ordinært høye kostnader. Kostnadsøkningen vil komme i form av høyere pris på nettleie og behov for stor import av kraft fra det europeiske kraftmarkedet, som har et høyere kostnadsnivå og ikke minst har en «skitnere» kraft miks.

Den store fordelen norsk industri- og næringsliv har hatt i alle år er lav kostnad på kraft, og nettleien som vi nå ser øker proporsjonalt med det økte behovet for nye store utbygginger av kraftnettet. Resultatet blir økte kostnader for alle forbrukere, de økonomiske fordelene vi har hatt vil forsvinne og vil kunne resultere i nedlegging av våre norske arbeidsplasser.

Symbolpolitikken i dette er å overføre utslippskvotene som våre norske offshoreinstallasjoner har i forbindelse med produksjon av elektrisitet på sokkelen, til europeiske gasskraftverk. Dermed vil det på papiret se fint ut, men samme kraftbehov vil være der. En annen vektor som ikke blir tatt med er linje tapet på elektrisk kraft produsert i Europa, som da skal overføres tilbake til opphavet? Det er gjennomført utregninger som viser at vi taper mellom 6–9 prosent av den reelle kraften produsert målt mot hva som blir tilgjengelig i andre enden av «stikkontakten». Dermed må man «overprodusere» for å oppnå behovet, hvis man skal prioritere på denne måten.

Samtlige partier som kjemper for denne «klimapolitikken» har også satt en avviklingsdato for sokkelen. Her faller det på urimeligheten i nivået på investeringer kontra varigheten på samme investering. Hvorfor skal man bruke 55–60 mrd. på å omstille til landbasert elektrisitetsforsyning for en 10–20 års periode? Denne kostnaden er bare estimert, og de reelle tallene som staten ender opp med i tap på inntekter og avgifter blir garantert større.

Det er på tide med folk på Stortinget som ser galskapen i denne symbolpolitiske handlingen og INP stiller derfor til valg i alle 19 valgdistrikter. Vi ønsker å få tilført Stortinget fornuft og arbeidslivserfaring.

Ved stortingsvalget 2021 bør folket stemme nytt, stem INP.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse