Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen formaner i sitt leserinnlegg i Tidens Krav 4. juni at innbyggerne enten har å gjøre som de sier, ellers så forsvinner pengene og veiene. Akkurat denne retorikken er vi på Nordmøre vant med. Hvis dere ikke gjør som Statens vegvesen sier, får dere ikke vei.
Under behandlingen av ny innfartsvei til Kristiansund, der FrPs motstand mot den håpløst dyre bypakken fikk gjennomslag og selve bypakken ble skrinlagt, kom et «tilbud» fra Statens vegvesen om å allikevel bruke en mindre del tilgjengelige midler til å finansiere innfartsvei. Betingelsene her var at man måtte dekke inn betydelige beløp av dette som bompenger, betalt av brukerne. Det var litt av en «gave».
Da er det mer fornuftig å kun bruke de midlene som Statens vegvesen har til disposisjon og bygge vei så langt det rekker og fortsette når flere midler er tilgjengelige. At man skal legge en Berlinmur av bompengepasseringer, en regning på 18–20.000 kroner i året, midt i en by, er for innbyggerne helt uaktuelt! Motstanden mot bompenger er stor i Kristiansund, fra velgere i alle partier.
Statens vegvesen derimot, antar i sitt skriv at bompengene ikke vil ha noen avvisningseffekt, kanskje 5 prosent. (2011-tall)
Det henger dårlig sammen med at økningen på Krifast og Atlanterhavstunellen var 35- opp til over 40 prosent etter passeringene ble gratis. Handel og næringsliv merket stor økning og for spesielt transportnæringen ble det store forskjeller i kostnader. Vi er i ferd med å se hva bypakkene gjør med de to andre byene i fylket som har vedtatt dem. Det er bare å kondolere.
I Molde har de prestert å vedta å legge gjennomgangstrafikken midt igjennom byen, med tuneller og store trafikkmaskiner som blander seg med intern bytrafikk. Deretter skal dette helt ute i periferien, til noen øyer langt utenfor folkeskikken. Deretter for så å stupe ned i tuneller så bratte at trailersjåfører vil få mareritt bare av tanken.
Denne tvilsomme konstruksjonen av håp og drømmer har fått navnet «Møreaksen», og er tenkt å gavne alle innbyggerne i Møre og Romsdal likt, og noen få enda likere. For en nordmøring er dette tidenes omkjøringsvei. Den har absolutt ingen fordeler når man skal sørover i fylket.
Av partiene som stiller til valg og som har mulighet til å komme inn ved stortingsvalget er det FrP som det eneste partiet som er imot Møreaksen og FOR Romsdalsaksen eller fortsatt ferge.
Det er vi som har vært mest tydelig på at vi ikke godtar en så dårlig løsning for fylkets innbyggere.