Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen formaner i sitt leserinnlegg i Tidens Krav 4. juni at innbyggerne enten har å gjøre som de sier, ellers så forsvinner pengene og veiene. Akkurat denne retorikken er vi på Nordmøre vant med. Hvis dere ikke gjør som Statens vegvesen sier, får dere ikke vei.

Under behandlingen av ny innfartsvei til Kristiansund, der FrPs motstand mot den håpløst dyre bypakken fikk gjennomslag og selve bypakken ble skrinlagt, kom et «tilbud» fra Statens vegvesen om å allikevel bruke en mindre del tilgjengelige midler til å finansiere innfartsvei. Betingelsene her var at man måtte dekke inn betydelige beløp av dette som bompenger, betalt av brukerne. Det var litt av en «gave».

Da er det mer fornuftig å kun bruke de midlene som Statens vegvesen har til disposisjon og bygge vei så langt det rekker og fortsette når flere midler er tilgjengelige. At man skal legge en Berlinmur av bompengepasseringer, en regning på 18–20.000 kroner i året, midt i en by, er for innbyggerne helt uaktuelt! Motstanden mot bompenger er stor i Kristiansund, fra velgere i alle partier.

Statens vegvesen derimot, antar i sitt skriv at bompengene ikke vil ha noen avvisningseffekt, kanskje 5 prosent. (2011-tall)

Det henger dårlig sammen med at økningen på Krifast og Atlanterhavstunellen var 35- opp til over 40 prosent etter passeringene ble gratis. Handel og næringsliv merket stor økning og for spesielt transportnæringen ble det store forskjeller i kostnader. Vi er i ferd med å se hva bypakkene gjør med de to andre byene i fylket som har vedtatt dem. Det er bare å kondolere.

I Molde har de prestert å vedta å legge gjennomgangstrafikken midt igjennom byen, med tuneller og store trafikkmaskiner som blander seg med intern bytrafikk. Deretter skal dette helt ute i periferien, til noen øyer langt utenfor folkeskikken. Deretter for så å stupe ned i tuneller så bratte at trailersjåfører vil få mareritt bare av tanken.

Denne tvilsomme konstruksjonen av håp og drømmer har fått navnet «Møreaksen», og er tenkt å gavne alle innbyggerne i Møre og Romsdal likt, og noen få enda likere. For en nordmøring er dette tidenes omkjøringsvei. Den har absolutt ingen fordeler når man skal sørover i fylket.

Av partiene som stiller til valg og som har mulighet til å komme inn ved stortingsvalget er det FrP som det eneste partiet som er imot Møreaksen og FOR Romsdalsaksen eller fortsatt ferge.

Det er vi som har vært mest tydelig på at vi ikke godtar en så dårlig løsning for fylkets innbyggere.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Ketil Strand Andersen · 2 år siden
    M&R går ikke glipp av noe ved å si nei til MA. Det er fergefri E39 som har pengene, og de kan selvsagt benyttes til den beste løsningen, uten berg og daler.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Ketil Strand Andersen Feil – det er Stortinget som bevilger pengene, via NTP. Og pengene bevilges til de enkelte prosjektene, som Møreaksen, ett av flere prosjekter på fergefri E39. Det er ikke en felles sekk med penger for alle prosjektene til fergefri E39.

      Om man sier nei til Møreaksen, så er det flust av gryteklare prosjekter ellers i landet som vil ta plassen i NTP. Da forsvinner pengene ut av Møre og Romsdal.

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Om Frp sier nei til Møreaksen, så betyr det at Møre og Romsdal fylke går glipp av 24 milliarder kroner til samferdsel. Det finnes ikke gryteklare prosjekter i vårt fylke som kan komme inn i NTP foran en mengde andre prosjekter i resten av landet. Disse pengene er ikke øremerket M&R, de er prosjektspesifikke. Dette har Frp ennå ikke forstått.

    Frp er imot dyre bompenger. Da er det et paradoks at paritet går for Romsdalsaksen som er et dyrere alternativ enn Møreaksen. Hvorfor skal fylkets innbyggere betale enda mer?

    Nye veier bygges for flertallet av brukerne, og flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden er lokaltrafikk. Møreaksen bygges ikke for et mindretall nordmøringer på gjennomreise.

    Den stupbratte tunnelen under Romsdalsfjorden har en maksimal stigning på 5%. Til sammenligning er det 25% stigning på lokalveien mellom Rokset og Vebenstad på Averøy.

    At Frp i Kristiansund beskriver øyene i Romsdalen som «langt utenfor folkeskikken» er akkurat som forventet. Ikke glem at det ikke er mange årene siden Kristiansund var i akkurat samme situasjon.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    Bra FRP ikkje fikk stoppa Krifast i si tid, då. Ken vil ha tilbake ferjene, utanom FRP?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 2 år siden
    En flott og ærlig artikkel ifra Erik Aukan, som igjen viser att Møreaksen kun er en fordyrende omvei for hele Nordmøre, selvfølgelig også det same også for Sunnmøre som skal Nordover, dette viser igjen att Møreaksen kun er en skandale for hele fylket, Misund og Aukra trenger en fastlands forbindelse, og ikke milevis med undersjøiske tuneller, fagkunnskap nei, MA er kun ett Molde  komplott, og som ikke en gang har støtte i egne rekker, igjen ett skandale prosjekt, uten faglig innhold i fra SVV, referansers finner vi ve og se på tunell forslagene same etat prøvde seg på med tunell forslagene under Halsafjorden, Todalsfjorden, og Langfjorden, der læringskurven fortsatt står på null. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 19 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse