Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Erik Stølan, Tingvoll
Ytring
15 juni 2021 09:42
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ser det politiske spillet om Møreaksen fortsetter for fullt. Merkelig at et så stort prosjekt til sånne summer ser ut til å være så godt forankret blant flertallet av våre største politiske partier, både regionalt og sentralt. Mens det store flertallet av befolkningen i fylket ikke vil ha dette prosjektet.

Min største bekymring, utenom det helt opplagte vanviddet med å lage slike kunstige høydeforskjeller på en fremtidens Europavei, er våre etterkommeres dom over dette prosjektet. Det sies at miljø, turisme og attraktive løsninger for alle, både de med tunellfobier, syklister og turister blir mer og mer viktige for fremtidens generasjoner. Når vi da nå i 2021 allerede har utviklet teknologi, og et næringsliv lokalt her i fylket, som er mer enn klar for en sånn oppgave og kan være med i fremtidens utvikling av ulike brokonstruksjoner, (Mye av dette kan produseres her og føre til tusenvis av arbeidsplasser i fylket også) blir dette helt meningsløst i mitt hode.

Skulle Romsdalsaksen være for umodent ennå, må det vel gå utmerket å basere kryssingen av fjorden med moderne miljøvennlige ferger med ennå hyppigere avganger enn i dag. Samtidig har vi ufattelige mange andre prosjekter, og ikke minst vedlikeholdsbehov for å styre offentlige penger til. Kan ikke være slik at dersom vi ikke bygger et prosjekt (MA) nå, som kanskje var den beste løsningen for flere tiår siden, så mister vi disse pengene. Er det slik er det nå rene galematiasen i hvert fall, når behovene innen samferdsel er så store som de er.

For en som har passert 70 år har det vel ikke så stor betydning hva som blir valgt kanskje, men for fremtidens generasjoner bekymrer det meg sterkt. Vil ikke være med på å godta at vi skal ødelegge det flotte fylket vårt med å sende fremtidens trafikanter inn i milevis med tuneller når de skal kjøre mellom Ålesund og Molde, både de med tunellfobier, syklister og de som har gleden av det flotte landskapet vårt.

Heia Møre og Romsdal, og la fornuften seire, så kanskje kan vi berger fylket vårt også.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 2 år siden
    Det ser ut til at dagens politikere har en enorm drive for å bruke skattebetalerne's penger på lite lønnsomme prosjekt. 
    Nå er EL-fergen bestilt. Det er gjort store invisteringer for at disse fergene skal få den strømmen de trenger. Er ikke levetidenpå El-ferger mer en knappe 10 år?
    Hvor er logikken? 
    Hvor er den økonomiske fornuften hos politikere?
    Hvorfor stoler politikere blindt på fagfolk i noen saker, og i andre saker, er fagfolk kompetanse løs, og har en egen agenda?
    Håpet er at, kanskje om vel fire år, at valgkomiteene rundt om i partiene velger å sette folk som lytter til folket, og ikke tror de vet best selv, øverst på partilistene.
    Da burde det være et håp om at fornuften seirer over den vannvittige pengebruken. 

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Etterkommernes dom over slike undersjøiske tunneler trenger vi vel ikke vente på. Det finnes flust av slike tunneler som nå nærmer seg en mannsalder for noen. Er det mange som nå er imot disse og vil bytte de ut med ferger?

    Når de undersjøiske tunnelene åpnes, med store bompenger, så øker trafikken likevel formidabelt. Det tyder ikke på at folket foretrekker ferger, eller at folket har aversjon mot slike tunneler.

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    Eg deler ikkje uroa di for dei yngre.  Spør Terje Tovan om han vil sleppe informasjonen om kva den yngste aldersgruppa meiner om fjordkryssinga. Eg har ei kjensle at motstanden er størst blandt dei eldre.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse