Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Erik Aukan, nestleder Kristiansund FrP
Ytring
16 juni 2021 12:07
Del på Facebook
«Tustna» på tur over Talgsjøen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
«Tustna» på tur over Talgsjøen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I revidert nasjonalbudsjett fikk FrP gjennomslag for 25 % kutt i fergeprisene. Det vil merkes godt av de som er avhengige av ferge, spesielt pendlere og transportnæringen.

I tillegg kuttes det i bompenger, nærmere bestemt fjernes seks bompengestasjoner. I Møre og Romsdal er det ikke lengre bomstasjoner, de har FrP fått gjennomslag for å fjerne.

Det blir derfor litt merkelig når det kommer påstander på autopilot både fra politiske partier og enkelte redaksjoner om at FrP ikke har levert ved å fjerne bompengene. Nå har vi i Møre og Romsdal null bomstasjoner. Det kan vi vel være glade for. Kommunene som har vedtatt bomstasjoner har gjerne rød-grønt flertall og er vedtatt mot FrPs stemmer.

Nå kuttes det i fergeprisene og FrP ser på fergene som en del av veinettet. Det er fremmet forslag i Stortinget om at riks- og fylkesfergene skal være gratis å bruke, med virkning fra og med 2022. De andre partiene stemte dessverre i mot dette, samtidig som både Sp og Ap har gått ut og sagt at fergene både skulle være gratis og at det skal kuttes i fergeprisene.

Hvis de mener dette, hvor er de når FrP fremmer forslag om kutt både i fylkestinget og på Stortinget? Jo, de stemmer i MOT???

Det har ikke vært en eneste krone som har vært kuttet på initiativ i fra Arbeiderpartiet eller Senterpartiet. De har stemt mot hver gang FrP har fremmet forslag.

Hadde Ap og Sp lagt like mye innsats i å støtte FrPs forslag om kutt som de gjør å snakke om kutt, ville fergene vært gratis for lenge siden. Det har ikke manglet på gode ord, det har manglet på handling når forslaget lå der.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse