Annonse
KSU – Vipps – desktop
Frank Sve, fylkes- og gruppeleiar i MR FrP
Ytring
Frank Sve, fylkes- og gruppeleiar i MR FrP
17 juni 2021 08:32
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er DU som bestemmer Stortinget sin samansettinga den 13. september, og som såleis kan stoppe finansieringa av Møreaksen.

NTP som temaplan er vedteken, men denne temaplanen er ikkje bindande for eit einaste statsbudsjettet.

Statens vegvesen startar no opp med grunnlagsdata og arbeidet med planlegging og grunnlaget for KS2 som finansdepartementet og samferdselsdepartementet skal kvalitetssikre.

Med bakgrunn i denne kvalitetssikringa vert både finansieringsplan og eventuell forslag til bompengeproposisjon utarbeidd ein gong i 2023.

Finansdepartementet kan godt underkjenne prosjektet, dersom grunnlaget frå Statens vegvesen er for dårleg, noko som det er vesentlig sannsynligheit for.

Det er EIT prosjekt som står i NTP. Og, det blir EIN bompengeproposisjon. Det blir EITT bompengelån.

IKKJE eit for kvart av bompengestasjonane. IKKJE 6–7 bompengelån, noko som sjølvsagt er i tråd med all praksis for slike prosjekt her i landet.

Dette betyr at absolutt INGEN kan motbevise det faktumet at Sunnmøre og Nordmøre må betale hovedsaken av Møreaksen, spesielt Sunnmøre med heile 3 bompengesnitt mellom Breivika og Ørskogfjell/Vestnes.

Bompengar er noko herk, og på Sunnmøre skal Sp, Ap, KrF, Venstre og Høgre teppeleggje Sunnmøre med bompengar, 3,2 milliard kr i bompengar i bompengepakken i Ålesund, i tillegg til 3 bomstasjonar på strekninga Breivika–Tresfjordbrua/Vestnes der Sunnmøre får æra av å betale store delar av Møreaksen.

Heldigvis finnast det ikkje fleirtal verken på raud/grøn eller borgarleg side på Stortinget for eit statsbudsjett der Møreaksen ligger inne.

Eit sterkt FrP er nøkkelen for å stoppe Møreaksen, og det er DU som bestemmer til sjuande og sist kven som skal representere Møre og Romsdal på Stortinget.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 3 år siden
    Frank. I staden for å ta invisteringane ut av fylket– kan du ikkje heller jobbe for å få ned bompengane? Vinn- vinn! Ferjefritt, landfaste øyar og gratis!
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 år siden
    Nå må Frank Sve bestemme seg – er det bompengesnittene, med 3 på Sunnmøre, eller er det det ene bompengelånet, som er bestemmende for hvem som betaler bompengene?

    Hvis Sve fortsetter å insistere på at sunnmøringene betaler bompenger med 3 bompengesnitt mellom Breivika og Ørskogfjell/Vestnes, så kan han ikke samtidig hevde at de betaler bompengene også for de resterende 3 bompengesnittene.

    Det verken Listhaug eller Sve forteller er at statens finansiering av Møreaksen også gir fastlandsforbindelser til Otrøya og Aukra, fastlandsforbindelser som Møre og Romsdal Fylkeskommune må betale regningene for hvis Romsdalsaksen velges. Da må hele fylket betale for disse fastlandsforbindelsene, også innbyggerne på Sunnmøre og Nordmøre, selv om de ikke reiser til disse øyene. Om Listhaug og Sve ikke ønsker å fortelle velgerne dette, så bør journalistene gjøre det.

    https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/108437-sylvi-listhaug-taler-mot-bedre-vitende
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Jan Rune Haukvik · 3 år siden
    Sve driver valgkamp, og da stiger iallefall ikke faktanivået i hans propaganda. 
    Her forsøker Sve å bygge opp under en ny greinalaus påstand om at det sunnmøringene som skal betale ned Møreaksen. Sve vet godt at majoriteten av trafikken er lokal, og dermed blir det selvfølgelig i hovedsak betalt ned lokalt. 
    Så forsøker Sve å gi inntrykk av at det blir 3 innkrevingspunkt på Eksportvegen som går til nedbetaling av Møreaksen. Det er lagt opp til 2 passeringspunkt med innkreving - ett på sterkningen Breivika - Digernes, og ett Digernes - Ørskogfjellet. Ca 1/4 av totalrammen for Ålesund - Molde skal brukes på disse to strekningene. Sve synes kanskje det vil være mer logisk at de som kun krysser fjorden, skal betale denne utbyggingen også. Hvordan Sve har kommet frem til at nordmøringene skal være med å betale mesteparten av Møreaksen, er en stor gåte. 
    Så er det intet mindre enn oppsiktsvekkende at en stortingskandidat allerede nå hevder at det er overveiende sannsynlighet for at det underlaget SVV skal levere departementet om et års tid, er for dårlig! Eneste forklaringen på et slikt utsagn er at Sve har allerede bestemt seg for at det som SVV skal levere fra seg, er for dårlig. Kandidater med en slik forutinntatt holdning har ikke noe på Stortinget å gjøre. 
    Sve demonstrerer nok en gang sin manglende innsikt i hva det er kotyme og tradisjon for når det gjelder NTP og fremtidige regjeringsskifter. Flertallsbeslutninger forplikter, og dette vet selvfølgelig Sve. Om ikke, kan høre med sin tidligere partileder. Hun satt som finansminister og sendte flere ti-talls mrd ut av landet i ulike former for bistand, selv om Frp var sterkt uenig i denne pengebruken. Eksempler på forpliktende vedtak som binder midler i fremtidige budsjetter, er mange. Heller ikke dette forandres av en stemme på Frank Sve.
    Møreaksentoget har gått. Sve uttalte selv i 2017 til motstandere av Møreaksen, at det nytter ikke å stå igjen på perrongen nå etter at toget har gått. Da er det greinalaust å påstå at det går i september 4 år senere. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse