Annonse
Sylvi Listhaug, Partileder for  FrP og 1. kandidat Møre og Romsdal FrP
Ytring
Sylvi Listhaug, Partileder for FrP og 1. kandidat Møre og Romsdal FrP
18 juni 2021 19:24
Del på Facebook
– For Møre og Romsdal sin del sier vi et klart nei til Møreaksen, og ja til å utrede alternativet Romsdalsaksen, sier Sylvi Listhaug, 1. kandidat Møre og Romsdal FrP, Stortingsrepresentant Møre og Romsdal FrP, 1. nestleder FrP. Illustrasjon av Møreaksen og den planlagte Julsundbrua: Rambøll
– For Møre og Romsdal sin del sier vi et klart nei til Møreaksen, og ja til å utrede alternativet Romsdalsaksen, sier Sylvi Listhaug, 1. kandidat Møre og Romsdal FrP, Stortingsrepresentant Møre og Romsdal FrP, 1. nestleder FrP. Illustrasjon av Møreaksen og den planlagte Julsundbrua: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gjennom mange tiår og en rekke regjeringer bygget det seg opp et stort vedlikeholdsetterslep på norske veier og jernbanestrekninger. Det var statusen da FrP i 2013 inntok samferdselsdepartementet og overtok etter Sp.

Samferdsel har alltid vært en viktig sak for FrP. Og vi viste at vi hadde vilje og evne til å satse. Våre to samferdselsministre, Ketil Solvik-Olsen og Jon Georg Dale, sørget for å øke samferdselsbudsjettet med 80 prosent.

For første gang på årevis begynte vedlikeholdsetterslepet på veiene våre å gå ned. Utbyggingen av firefelts motorveier tok seg kraftig opp. Det var en historisk satsing.

Den satsingen mener vi er helt nødvendig å fortsette, og ytterligere forsterke. Derfor foreslår vi i vår alternative Nasjonale Transportplan (NTP) å bruke 1.600 milliarder kroner på bygging av infrastruktur i landet vårt. Det er 400 milliarder kroner mer enn hva regjeringen legger opp til.

Flere har karakterisert FrPs mål og planer som urealistiske, og til og med uansvarlige. Det samme skjedde i 2013. FrP foreslo en NTP på 1.000 milliarder kroner og det var useriøst. I 2017 med FrP ved roret ble det lagt frem en NTP på over 1.000 milliarder. Det er mulig, men det handler om prioritering. Vi vil bygge landet og slutte å ødsle enorme beløp hvert år på bistand, innvandring og integrering og symbolske klimatiltak. Oljefondet er nå på 11 500 milliarder kroner og har økt med 600 milliarder kroner bare siste måneden. Det er ikke mangel på penger men mangel på prioritering.

For Møre og Romsdal sin del sier vi et klart nei til Møreaksen, og ja til å utrede alternativet Romsdalsaksen. Vi vil prioritere E136 gjennom Romsdalen, den viktigste eksportveien ut av fylket. Vi vil også ruste opp strekningen over Strynefjellet og bygge arm til Geiranger.

FrP sier nei til byvekstavtaler, og dermed også et klart nei til bomring i Ålesund. FrP har fjernet alle bomstasjonene på land i Møre og Romsdal og har spart bilistene for 1,4 milliarder kroner. Fra 1. juli settes fergetakstene ned med 25 prosent. De andre partiene vil sende en bomregning på 3,2 milliarder til bilistene til dette. På toppen av dette kommer det enda flere bomstasjoner for å bygge Møreaksen. Dette er FrP sterkt imot. Til sammen skal de andre partiene sende en bomregning på minimum 7,2 milliarder kroner til bilistene. Hoveddelen av dette sannsynligvis til innbyggerne på Sunnmøre. En stemme på FrP er en stemme mot bomring i Ålesund og Møreaksen.

FrP har spart skattebetalerne for mange titalls milliarder kroner gjennom å opprette veibyggingsselskapet Nye Veier. De har ferdigstilt motorveiprosjekter før tiden og til en vesentlig lavere kostnad enn først anslått, og gitt Statens Vegvesen konkurranse.  

Sp karakteriserte Nye Veier som et «luftslott» da vi lanserte det. Sps holdning var kort oppsummert: Vi gjør det slik vi gjorde det i går og alltid har gjort det. Når Ap og Sp i tillegg kan bli nødt til å støtte seg på resten av venstresiden, SV, MDG og Rødt, hvor flere av dem går imot å faktisk bygge motorveier – ja da kan det virkelig bli dårlige tider for norsk samferdsel.

Det å investere i vei og jernbane er nettopp det, investeringer. Investeringer for  morgendagen og årene fremover. Det vil sørge for raskere, mer effektiv og ikke minst tryggere transport. Både for vanlige folk og næringsliv. Det er investeringer vi vil ha glede av i mange tiår fremover. Derfor er det viktig at vi fortsatt er villige til å holde tempoet oppe og ambisjonsnivået høyt på samferdsel. Det handler om å bygge landet og overlate det i bedre stand til neste generasjon.

Av: Sylvi Listhaug, partileder FrP og 1. kandidat Møre og Romsdal FrP

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 3 år siden
    FRP vil stoppe all infrastruktur i fylket, og ta vekk 20- tals milliardar statlege investeringskroner i Møre og Romsdal. Opera i KSU? Gløym det. Ønsker du stagnasjon? Stem FRP!

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 15 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse