Gjennom mange tiår og en rekke regjeringer bygget det seg opp et stort vedlikeholdsetterslep på norske veier og jernbanestrekninger. Det var statusen da FrP i 2013 inntok samferdselsdepartementet og overtok etter Sp.
Samferdsel har alltid vært en viktig sak for FrP. Og vi viste at vi hadde vilje og evne til å satse. Våre to samferdselsministre, Ketil Solvik-Olsen og Jon Georg Dale, sørget for å øke samferdselsbudsjettet med 80 prosent.
For første gang på årevis begynte vedlikeholdsetterslepet på veiene våre å gå ned. Utbyggingen av firefelts motorveier tok seg kraftig opp. Det var en historisk satsing.
Den satsingen mener vi er helt nødvendig å fortsette, og ytterligere forsterke. Derfor foreslår vi i vår alternative Nasjonale Transportplan (NTP) å bruke 1.600 milliarder kroner på bygging av infrastruktur i landet vårt. Det er 400 milliarder kroner mer enn hva regjeringen legger opp til.
Flere har karakterisert FrPs mål og planer som urealistiske, og til og med uansvarlige. Det samme skjedde i 2013. FrP foreslo en NTP på 1.000 milliarder kroner og det var useriøst. I 2017 med FrP ved roret ble det lagt frem en NTP på over 1.000 milliarder. Det er mulig, men det handler om prioritering. Vi vil bygge landet og slutte å ødsle enorme beløp hvert år på bistand, innvandring og integrering og symbolske klimatiltak. Oljefondet er nå på 11 500 milliarder kroner og har økt med 600 milliarder kroner bare siste måneden. Det er ikke mangel på penger men mangel på prioritering.
For Møre og Romsdal sin del sier vi et klart nei til Møreaksen, og ja til å utrede alternativet Romsdalsaksen. Vi vil prioritere E136 gjennom Romsdalen, den viktigste eksportveien ut av fylket. Vi vil også ruste opp strekningen over Strynefjellet og bygge arm til Geiranger.
FrP sier nei til byvekstavtaler, og dermed også et klart nei til bomring i Ålesund. FrP har fjernet alle bomstasjonene på land i Møre og Romsdal og har spart bilistene for 1,4 milliarder kroner. Fra 1. juli settes fergetakstene ned med 25 prosent. De andre partiene vil sende en bomregning på 3,2 milliarder til bilistene til dette. På toppen av dette kommer det enda flere bomstasjoner for å bygge Møreaksen. Dette er FrP sterkt imot. Til sammen skal de andre partiene sende en bomregning på minimum 7,2 milliarder kroner til bilistene. Hoveddelen av dette sannsynligvis til innbyggerne på Sunnmøre. En stemme på FrP er en stemme mot bomring i Ålesund og Møreaksen.
FrP har spart skattebetalerne for mange titalls milliarder kroner gjennom å opprette veibyggingsselskapet Nye Veier. De har ferdigstilt motorveiprosjekter før tiden og til en vesentlig lavere kostnad enn først anslått, og gitt Statens Vegvesen konkurranse.
Sp karakteriserte Nye Veier som et «luftslott» da vi lanserte det. Sps holdning var kort oppsummert: Vi gjør det slik vi gjorde det i går og alltid har gjort det. Når Ap og Sp i tillegg kan bli nødt til å støtte seg på resten av venstresiden, SV, MDG og Rødt, hvor flere av dem går imot å faktisk bygge motorveier – ja da kan det virkelig bli dårlige tider for norsk samferdsel.
Det å investere i vei og jernbane er nettopp det, investeringer. Investeringer for morgendagen og årene fremover. Det vil sørge for raskere, mer effektiv og ikke minst tryggere transport. Både for vanlige folk og næringsliv. Det er investeringer vi vil ha glede av i mange tiår fremover. Derfor er det viktig at vi fortsatt er villige til å holde tempoet oppe og ambisjonsnivået høyt på samferdsel. Det handler om å bygge landet og overlate det i bedre stand til neste generasjon.
Av: Sylvi Listhaug, partileder FrP og 1. kandidat Møre og Romsdal FrP