Annonse
KSU – Vipps – desktop
Nei til vindkraftverk på Haramsøya
Ytring
Nei til vindkraftverk på Haramsøya
18 juni 2021 20:10
Del på Facebook
Deler av styret i Nei til vindkraftverk på Haramsøy, fra venstre Birgit Oline Kjerstad, Oddny Halkjelsvik, Jill Smith og Lisbeth Austnes. Foto: Nei til vindkraftverk på Haramsøy
Deler av styret i Nei til vindkraftverk på Haramsøy, fra venstre Birgit Oline Kjerstad, Oddny Halkjelsvik, Jill Smith og Lisbeth Austnes. Foto: Nei til vindkraftverk på Haramsøy
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nei til vindkraftverk på Haramsøy har bestemt at vi skal anke på saksomkostnadane.

Nei til vindkraftverk på Haramsøy har anket over at organisasjonen ble dømt til å betale om lag en million kroner i sakskostnader til staten og Haram Kraft. Anken er begrunnet i at sakskostnadsavgjørelsen er i strid med Århus-konvensjonens krav om at rettssaker om miljøspørsmål ikke skal være uoverkommelig dyre. Nei til vindkraftverk på Haramsøy krever at organisasjonen blir fritatt for sakskostnadsansvar i denne saken. 

Århuskonvensjonen, som ble ratifisert av Norge i 2003, krever at konvensjonslandene skal sikre at allmennheten har en reell mulighet for å få prøvd miljøsaker i domstolene. Herunder er det et eksplisitt krav om at det ikke skal være uoverkommelig dyrt å ta miljøsaker til retten, jf. konvensjonens artikkel 9 nr. 4. Domstolen har en selvstendig plikt til å sikre at konvensjonens bestemmelser blir overholdt i den enkelte sak, nettopp ved å lempe på sakskostnadsansvaret for den tapende part. 

Verken enkeltpersoner eller organisasjoner har i sin alminnelighet en økonomi som tåler å bære erstatningskrav i millionklassen i tillegg til egne utgifter til advokater og sakkyndige. Objektivt er dermed kostnadsrisikoen et reelt hinder for rettslig overprøving av forvaltningsavgjørelser som berører miljøet. Ikke bare er dette i strid med de krav Norge har forpliktet seg til gjennom Århus-konvensjonen, men det er også svært kritisk for naturen vår, som er helt avhengig av at allmennheten tar en aktiv rolle i å forsvare miljøet. 

Etter massiv innsats, og ved hjelp fra personer over hele landet, har Nei til vindkraftverk på Haramsøy klart å samle inn penger til å dekke egne og idømte sakskostnader, og har også fått ekstraordinær støtte på 500 000 kroner fra Ålesund kommune for å få prøvd vindkraftkonsesjonen for domstolen. Likevel har ikke organisasjonen økonomi til å anke over realiteten, og minimalt med midler til å drive videre arbeid innenfor organisasjonens formål. Sakskostnadsavgjørelsen er dermed også subjektivt et hinder for rettslig overprøving.

Nei til vindkraftverk på Haramsøy hadde god grunn til å fremme hovedsaken for retten.

I tillegg til at saken var av stor velferdsmessig betydning for lokalsamfunnet og etter vårt syn av prinsipiell betydning, førte saksanlegget også til at staten – fem dager før hovedforhandlingen – omgjorde sitt eget vedtak om konsesjonstid etter anmodning fra Haram Kraft. Omgjøringen medfører ett og trekvart år kortere produksjonstid og etter organisasjonens beregninger basert på en kraftpris på 30 øre/kWh, et tap på ca. 60 millioner kroner. Konsesjonstiden ble rettet i tråd med Nei til vindkraftverk på Haramsøys subsidiære anførsel i rettssaken. Det må være rimelig klart at organisasjonen hadde vunnet frem med sitt syn om at innvilget konsesjonstid var lengre enn det loven åpnet for og det var nettopp prosessrisikoen ved dette som var begrunnelsen for at Haram Kraft ba om omgjøring. Dette ugyldighetsgrunnlaget ble ikke prøvd for retten fordi feilen ble rettet kun kort tid før hovedforhandlingen

Med denne anken setter vi fokus på at kostnadsnivået for å få prøvd miljøsaker i det norske rettssystemet er for høyt, og at dette forhindrer personer og organisasjoner i å få prøvd miljøsaker for retten i strid med Århus-konvensjonens krav.

Møre og Romsdal tingretts avgjørelse i denne saken illustrerende for at systemet for rettslig prøving av miljøsaker må endres. Vi jobber for at Norge skal etablere en miljødomstol med høyt kompetente dommere, som kan behandle miljøsaker rimeligere og mer effektivt. Natur blir utbygd og forringet i høy fart, ofte uten at det blir nevneverdig konsekvensutredet. Vi må ha en lav terskel for å ta vare på sårbart miljø og natur.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse