Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Berit Roald / NTB
Foto: Berit Roald / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi hører ofte om den fattige studenten, men hvor mange tenker over hva det faktisk betyr?

Se for deg at du er 19–20 år, nettopp ferdig på videregående, og skal flytte på hybel for første gang for å studere. For noen er det frigjørende, for andre er det skummelt, og for noen er det litt av begge. Men det vi alle har til felles er at det er vanskelig å få økonomien til å gå opp.

Hvis man tar ut fullt lån og stipend får man litt over åtte tusen kroner i måneden. Det skal dekke alle utgifter, fra husleie og mat, til kultur og hjemreise i ferier. Husleien tar den største andelen for de fleste, og i de største studiebyene (Oslo, Trondheim, Tromsø, osv.) kan leieprisene ofte være på opp mot syv tusen kroner i måneden. Da står man igjen med en tusenlapp til å leve av. Det fører til at 2 av 3 studenter jobber ved siden av studiene for å få endene til å møtes.

Hva skjedde med heltidsstudenten?

Når man studerer skal man bruke tiden sin til å være med på forelesninger, lese pensum, studiesirkler, og selvsagt mye sosialt. Når såpass mange studenter føler at de er nødt til å jobbe ved siden av studiene fører det til at de stresser mer, lærer mindre, og er skremmende overrepresentert i statistikk over psykiske lidelser.

Det er viktig at norske studenter får være studenter på heltid. Det vil føre til bedre læring, og mindre stress.

Derfor vil SV øke studiestøtten til 2G (i overkant av 200 000 kr), slik at studentene får bedre råd, og kan bruke mer av studietiden sin til å være studenter. Det er på tide å ta heltidsstudenten tilbake!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse